Ik heb een nieuwe linux(fedoreC2) geinstalleerd. Hierbij gebruik ik een
partitie van het oude systeem. Nu staat er op deze partitie een bestand
readme.txt dat rood knipperend en bij eigenaar en rechten enken ? toont.
Verwijderen van die file lukt niet als root, rechten wijzigen lukt niet als
root..enz... Ik veronderstel dat dit een broken link is? Heeft iemand een
idee hoe ik dat bestand van mijn schijf krijg? Google op broken link geeft
weinig of geen resultaten.
Alvast Bedankt !
Tom
Waarschijnlijk corruptie. Met lsattr zien of er speciale attributen zijn
aangezet (indien ondersteund uiteraard) en indien dat het geval is, met chattr
deze verwijderen. Dan de permissies op 6xx zetten (bv 600) en dan als root
verwijderen.
Misschien best ook eens een filesystem check uitvoeren, misschien zelfs ism
badblocks.
Mvg,
Sven Vermeulen
--
be.comp.os.linux FAQ - http://bcol.belgian-lugs.be/html/index.html
Iek. Je gebruikt toevallig geen reiserfs?
--
Frank Van Damme
--
w
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.
-- Douglas Adams
Lijkt eerder op filesystem corruptie.
tik:
init 1
mount -o remount,ro /
fsck /
# als het bestand dan nog niet weg is
debug2fs /
bovenstaande gaat ervan uit dat je a) met ext2 of ext3 werkt, en b) dat het
probleem zich voordoet op je root-partitie ("/"). Als dat niet zo is, pas dan
aan...
--
EARTH
smog | bricks
AIR -- mud -- FIRE
soda water | tequila
WATER
-- with thanks to fortune
> Lijkt eerder op filesystem corruptie.
*knip*
> bovenstaande gaat ervan uit dat je a) met ext2 of ext3 werkt, en b) dat het
> probleem zich voordoet op je root-partitie ("/"). Als dat niet zo is, pas dan
> aan...
Ik denk van niet, want dit lijken mij vrij typische "reiserfskuren".
--
Frank Van Damme
Sorry; een niet-verwijderbaar bestand heb ik bij ext2 ook al meegemaakt.
ReiserFS mag dan een reputatie hebben van niet al te betrouwbaar te zijn, dat
wil niet zeggen dat het het monopolie heeft op corruptie.
> Sorry; een niet-verwijderbaar bestand heb ik bij ext2 ook al
> meegemaakt. ReiserFS mag dan een reputatie hebben van niet al te
> betrouwbaar te zijn, dat wil niet zeggen dat het het monopolie heeft
> op corruptie.
IEK! ReiserFS is niet betrouwbaar???
/me slaat in paniek, want ik heb thuis een halve tebibyte (verspreid
over een aantal schijven) op ReiserFS staan.
Waarom vermelden ze dat soort zaken nooit in de FAQs en HOWTOs *zucht*
> Wouter Verhelst shared this with us in be.comp.os.linux:
>
>> Sorry; een niet-verwijderbaar bestand heb ik bij ext2 ook al
>> meegemaakt. ReiserFS mag dan een reputatie hebben van niet al te
>> betrouwbaar te zijn, dat wil niet zeggen dat het het monopolie heeft
>> op corruptie.
>
> IEK! ReiserFS is niet betrouwbaar???
> /me slaat in paniek, want ik heb thuis een halve tebibyte (verspreid
> over een aantal schijven) op ReiserFS staan.
Reiserfs is ontzettend betrouwbaar, maar wordt voordurend in de zeik gezet
door debian aanhangers, omdat ze de developer erachter niet zo mogen
Oef!
Wat mij betreft: "Linux is all about choice" (dan weet je misschien al
welke distro ik gebruik) en ik laat persoonlijke vetes mijn keuze niet
beïnvloeden.
Uh, ik heb niet gezegd dat ReiserFS onbetrouwbaar is; wel is het zo dat
vroege versies van ReiserFS een aantal *serieuze* problemen gehad heeft,
wat nog altijd blijven nazinderen is bij een aantal mensen.
Als ik zou denken dat ReiserFS onbetrouwbaar zou zijn, dan zou ik niet
zo zot zijn van het thuis al sinds 2.4.1 te gebruiken.
> maar wordt voordurend in de zeik gezet door debian aanhangers, omdat ze de
> developer erachter niet zo mogen
*geeuw*
Hans Reiser heeft zich ooit kwaad gemaakt op debian-devel omdat iemand,
in een poging eventuele foutmeldingen niet te verbergen, het hele scherm
vol reklameboodschappen weggehaald had. De manier waarop heeft veel
kwaad bloed gezet.
Niet dat ik geen begrip kan opbrengen voor een verontwaardiging als zo'n
sponsoring genegeerd wordt, maar daarom moet ge nog geen grote klep
komen openzetten op een centrale mailinglist -- een gewoon bugrapportje
en/of een vriendelijk mailtje naar de Maintainer werkt gewoonlijk óók.
Daar is dit niet voor nodig:
http://lists.debian.org/debian-devel/2003/04/msg01295.html
(merk op dat RMS later gezegd heeft dat Hans Reiser met z'n opmerkingen
over de GPLv3 gewoon /fout/ was)
Uh, ik heb niet gezegd dat ReiserFS onbetrouwbaar is; wel is het zo dat
vroege versies van ReiserFS een aantal *serieuze* problemen gehad hebben,
> In article <pan.2004.11.09....@be.easynet.net>,
> Frederik Vos <freder...@be.easynet.net> writes:
> > On Tue, 09 Nov 2004 09:15:28 +0000, localghost wrote:
> >> Wouter Verhelst shared this with us in be.comp.os.linux:
> >>
> >>> Sorry; een niet-verwijderbaar bestand heb ik bij ext2 ook al
> >>> meegemaakt. ReiserFS mag dan een reputatie hebben van niet al te
> >>> betrouwbaar te zijn, dat wil niet zeggen dat het het monopolie
> heeft >>> op corruptie.
> >>
> >> IEK! ReiserFS is niet betrouwbaar???
> >> /me slaat in paniek, want ik heb thuis een halve tebibyte
> (verspreid >> over een aantal schijven) op ReiserFS staan.
> >
> > Reiserfs is ontzettend betrouwbaar,
>
> Uh, ik heb niet gezegd dat ReiserFS onbetrouwbaar is; wel is het zo
> dat vroege versies van ReiserFS een aantal serieuze problemen gehad
> heeft, wat nog altijd blijven nazinderen is bij een aantal mensen.
>
> Als ik zou denken dat ReiserFS onbetrouwbaar zou zijn, dan zou ik niet
> zo zot zijn van het thuis al sinds 2.4.1 te gebruiken.
Een troll zou zeggen: vervang overal ReiserFS door W1ñd0w5 en je
bewering blijft geldig ;-)
> > maar wordt voordurend in de zeik gezet door debian aanhangers,
> > omdat ze de developer erachter niet zo mogen
>
> geeuw
>
> Hans Reiser heeft zich ooit kwaad gemaakt op debian-devel omdat
> iemand, in een poging eventuele foutmeldingen niet te verbergen, het
> hele scherm vol reklameboodschappen weggehaald had. De manier waarop
> heeft veel kwaad bloed gezet.
>
> Niet dat ik geen begrip kan opbrengen voor een verontwaardiging als
> zo'n sponsoring genegeerd wordt, maar daarom moet ge nog geen grote
> klep komen openzetten op een centrale mailinglist -- een gewoon
> bugrapportje en/of een vriendelijk mailtje naar de Maintainer werkt
> gewoonlijk óók. Daar is dit niet voor nodig:
>
> http://lists.debian.org/debian-devel/2003/04/msg01295.html
>
> (merk op dat RMS later gezegd heeft dat Hans Reiser met z'n
> opmerkingen over de GPLv3 gewoon fout was)
Alsof mij interesseert wat er in de linux-prehistorie ooit allemaal
gebeurd is.
> In article <pan.2004.11.09....@be.easynet.net>,
> Frederik Vos <freder...@be.easynet.net> writes:
> > On Tue, 09 Nov 2004 09:15:28 +0000, localghost wrote:
> >> Wouter Verhelst shared this with us in be.comp.os.linux:
> >>
> >>> Sorry; een niet-verwijderbaar bestand heb ik bij ext2 ook al
> >>> meegemaakt. ReiserFS mag dan een reputatie hebben van niet al te
> >>> betrouwbaar te zijn, dat wil niet zeggen dat het het monopolie
> heeft >>> op corruptie.
> >>
> >> IEK! ReiserFS is niet betrouwbaar???
> >> /me slaat in paniek, want ik heb thuis een halve tebibyte
> (verspreid >> over een aantal schijven) op ReiserFS staan.
> >
> > Reiserfs is ontzettend betrouwbaar,
>
> Uh, ik heb niet gezegd dat ReiserFS onbetrouwbaar is; wel is het zo
> dat vroege versies van ReiserFS een aantal serieuze problemen gehad
> heeft, wat nog altijd blijven nazinderen is bij een aantal mensen.
>
> Als ik zou denken dat ReiserFS onbetrouwbaar zou zijn, dan zou ik niet
> zo zot zijn van het thuis al sinds 2.4.1 te gebruiken.
Een troll zou zeggen: vervang overal ReiserFS door W1ñd0w5 en je
bewering blijft geldig ;-)
> > maar wordt voordurend in de zeik gezet door debian aanhangers,
> > omdat ze de developer erachter niet zo mogen
>
> geeuw
>
> Hans Reiser heeft zich ooit kwaad gemaakt op debian-devel omdat
> iemand, in een poging eventuele foutmeldingen niet te verbergen, het
> hele scherm vol reklameboodschappen weggehaald had. De manier waarop
> heeft veel kwaad bloed gezet.
>
> Niet dat ik geen begrip kan opbrengen voor een verontwaardiging als
> zo'n sponsoring genegeerd wordt, maar daarom moet ge nog geen grote
> klep komen openzetten op een centrale mailinglist -- een gewoon
> bugrapportje en/of een vriendelijk mailtje naar de Maintainer werkt
> gewoonlijk óók. Daar is dit niet voor nodig:
>
> http://lists.debian.org/debian-devel/2003/04/msg01295.html
>
> (merk op dat RMS later gezegd heeft dat Hans Reiser met z'n
Heb ik toch ook niet gezegd? ;-P