Document cdep.ro

Calin Miclaus

to ar...@googlegroups.com

---------- Forwarded message ----------
From: Rus-Rebreanu Alin-Florin <NetB...@gmail.com>
Date: 2009/2/6
Subject: [software-liber] Document cdep.ro
To: Grupul pentru software liber <softwar...@googlegroups.com>

http://www.cdep.ro/interpel/2007/i2587A.pdf

Un deputat din Constanta adreseaza Ministerului Educatiei un document
redactat de un contribuabil, referitor la afacerile ministerului cu
firma Microsoft.

E o lectura interesanta. Cred ca l-am putea aduce la zi si eventual sa
il predam si noi deputatilor din circumscriptile din care le-am dat
votul.

Spor

--
Calin Miclaus

Calin Miclaus

to ar...@googlegroups.com
Nu cred c-ar fi o idee rea, sa-l stilizam (sa-l stilizez daca nu se baga nimeni) si sa-l trimitem deputatilor de Arad (sincer, nu stiu care-s aia). Am mai vazut mesajul si pe alte liste, poate ca un pic de valva n-ar strica, si e mai eficace daca se aude din mai multe parti. Ce parere aveti ?

--
Calin Miclaus

Dihel Sergiu

to ar...@googlegroups.com
Călin, şi ce ai obţine cu asta? Acel document nu face decît să arunce
cu noroi în Microsoft. Deja astfel de articole mă lasă rece, fiindcă
le găsesc pe orice forum, atunci cînd vine vorba de promovarea altor
sisteme de operare. A nu mă înţelege greşit. E stupid să predai în
liceu doar în baza unei singure platforme, dar articolul de mai sus,
nu va schimba nimic. Expresii de genul "bijuteriile gen Microsoft" şi
sunt "OBLIGAŢI să folosească" nu au ce căuta cînd vine vorba de
promovarea unui sistem. Fiindcă nu poţi merge pe ideea, al tău e de
rahat, deci al meu e bun. (fie vorba între noi, al lor nu e chiar de
rahat)

Dihel Sergiu
Programator Sisteme Informatice
sergiu...@gmail.com
http://mylene-farmer.sufx.net

Calin Miclaus

to ar...@googlegroups.com

2009/2/6 Dihel Sergiu <sergiu...@gmail.com>

[...]

Formularile ligvistice si de continut din document, mi se par pompieristice. Cand spun "restilizare", nu ma refer doar la ortografie sau la indulcirea tonului, ci si la o reformulare de idei. Cred ca mai important ar fi de amintit calculatoarele din administratie si formatele deschise (cum au fost discutii in ultimele saptamani pe TIC-Lobby si software liber - ambele grupuri google). Ma refer la studii de caz despre ce se intampla in administratiile din tarile europene - cu linkuri de pe European Observatory (am link-ul pe undeva), la sistemele de operare si suita office.
Intr-adevar, abordarea "contra", in viziunea mea, e mai putin productiva/eficace decat una "pro". Dar nu poti sa nu te referi(cel putin comparativ) la carutele de bani aruncati ineficace pe fereastra (si aici, e vorba de Microsoft, si eventual de Siveco, in mod sigur si altele). Un fel de "uite cum ar fi asa, si cat de aiurea/scump/neprofitabil se face acum", "de ce nu se face asa, ca e mai bine ?", "altii fac asa, din urmatoarele motive :"...
Luate la puricat putin articolele de pe European Observatory, pentru niste cifre si planuri de actiuni ale celorlalte state din UE (si nu numai), si trimise deputatilor din circumscriptiile locale. Macar pentru sensibilizare si crearea unei mase critice, care sa vocifereze.

--
Calin Miclaus

kid

to ar...@googlegroups.com
Sergiu,

Ce crezi ca obtii daca aduci la cunostinta reprezentatilor tai in parlament o stare de fapt ne-normala. mai ales in scoli ?
Eu cred ca obtii in primul rind "awarness". Si anul acesta reprezentantii tai in parlament au cam fost alesi (pe hirtie cel putin) cu vot uninominal. Asta inseamna ca poti sa mergi si sa-i tragi de urechi si sa-i intrebi cum te reprezinta pe tine ca cetatean in parlament. OK ?

Stii si tu foarte bine cam cum se invata fortzat in scoli doar produsele Microsoft.

Nu cred ca e rau sa ridici problema si sa oferi o alternativa mai eficienta din punct de vedere a costurilor mai ales cind acele costuri sint platite din banii publici (adica si din banii tai). Ca sa nu mai spunem ca platesti ca sa devii dependent de o entitate singulara si sansele ca sa poti sa scapi de dependenta sunt minime.

Totul incepe de la ce inveti in scolala. Am mai spus-o si o sustin in continuare.
Daca din scoala incepi sa fii indoctrinat, dupa 8-10 ani de asemenea indoctrinare iti vine foarte greu sa accepti ca exista si alternativa. In plus aceasta indoctrinare se face pe banii nostrii cu toate ca nu ne-a intrebat nimeni daca ne convine sau nu.

Intreaba-l pe Manuel despre ce experiente are acum in liceu cind vrea sa foloseasca Openoffice in loc de MS office, sau intreaba-l pe Calin cu citi au fost in sala (si nu au dormit sau au stat cu gindul aiurea) la prezentarile despre open source si linux pe care le-a mai tinut prin licee.

Intreaba-l pe Mihai Jalobeanu despre experientele/surprizele/emotiile pe care le are atunci cind se intoarce in laborator si vede ca la nici o saptamina dupa ce a instalat linux pe citeva statii (desi nu era treaba dinsului) constata cu stupoare ca intre timp un "admin" a reinstalat windows.

Dupa mine, asta e rezultatul intoxicarii si indoctrinarii pe banii tai care se face in scoli in asa fel incit sa beneficieze de asta o entitate privata.

to ar...@googlegroups.com

2009/2/6 kid <cr_...@yahoo.com>

, sau intreaba-l pe Calin cu citi au fost in sala (si nu au dormit sau au stat cu gindul aiurea) la prezentarile despre open source si linux pe care le-a mai tinut prin licee.

Cursul s-a anuntat prin ISJ in felul urmator : "Cursuri gratuite - initiere in Linux". La primul curs, au fost cam 20 de persoane, apoi 15, si apoi cca 10 in mod constant - aceeasi oameni. Majoritatea profesori, plus 1-2 studenti.
Cum a fost gratuit si facultativ, au venit doar cei pe care chiar i-a interesat, cu eforturi din partea unora de a face naveta dinspre satele din jurul Aradului.
Intentia cursului a fost de a-i 'sensibiliza' si pregati ca-de-cat pe profesori pentru a populariza la randul lor sistemul de operare - cel putin asta a fost intentia mea. S-au luat notite, oamenii au inteles, au fost interesati si sunt aproape convins ca am ratat ce mi-am propus initial. In schimb, unii si-au instalat acasa Linux, si veneau cu probleme concrete, si dorinta de a le rezolva (sapat pe cat posibil prin documentatie, instalat soft educational pentru copilul unei profesoare, si altele). Chiar daca n-am 'format formatori', macar am 'castigat' cativa utilizatori care odata intrebati de elevi despre Linux, nu ridica din umeri. Ma declar multumit, mi-a facut placere si n-am ramas cu senzatia ca am pierdut timpul :) Profesorii sunt mult mai implicati decat elevii, inteleg de ce vin la un curs si de ce au nevoie.

--
Calin Miclaus

Manuel R. Ciosici

to ar...@googlegroups.com
Offtopic
Sergiul, nu știu de pe ce sistem de operare ai trimis emailul precedent,
dar în cazul în care era un sistem Linux îți atrag atenția că aspectul
de tastatură românească e configurat greșit pe respectivul sistem.
Problema e că în cazul tău literele ș și ț sunt făcute adăugând o
cedillă la literele s și t. În limba română ș și ț se fac adăugând o
virgulă sub literele s și t. Configurația corectă este Romania
(Commabelow) și nu Romania(Cedilla).

Dacă ai scris emailul de pe un sistem Windows, atunci ignoră mesajul
meu. Windows (mai ales XP) nu poate să scrie literele corect.

Manuel R. Ciosici

Calin Miclaus

[...]

Textul trebuie rescris. Imi place idea si demersul. Asta si vreau sa facem, redactarea unui alt text, care sa fie 'pro' si nu 'contra'.

[...]

Ca tot traim in Romania, cred ca cel mai eficace e sa spui ca 'si altii fac la fel'. Plus ca ar trebui ghidilat si orgoliul deputatilor respectivi :) Daca pun umarul la asa o 'actiune', pot avea parte de imagine pozitiva. Toata lumea are de castigat. Aa ar trebui anuntata si presa daca sunt deputati care chiar duc mai departe problema, am la cine apela in Arad in legatura cu asta.

[...]

In mod sigur, de acolo (tineri) trebuie inceput. Si/Sau acolo trebuie ajuns, ei sunt primii beneficiari, atat pe termen scurt dar _mai ales_ pe termen lung. Ce am incercat sa fac cu cursul respectiv, in directia asta mergea, dar fara directive 'de sus', nu se misca nimic. Si am ajuns sa cred, ca in primul rand trebuie ghidilat/intervenit 'sus'.
Cu noroi nu trebuie aruncat, indiferent de scop. Nu e productiv, si nu in directia asta trebuie investit timp/energie.

--
Calin Miclaus

kid

to ar...@googlegroups.com
Cea mai populara forma de publicitate este publicitatea prin comparatie, compari produsul tau cu "un produs asemanator" sau "un produs mai scump".

Este rezultatul indoctrinarii atunci cind in manualul pe care il ai la dispozitie scrie doar cum sa folosesti un singur PRODUS si nu scrie cam care e ideea de baza care se aplica in bransa sau la produsele din gama respectiva. Cu alte cuvinte Ministerul educatiei te invata pe tine cum sa folosesti doar produsul X s indirect face cea mai eficienta campanie pentru respectivul produs.

Sint curios sa aflu cum inveti liceeni de azi ca exista alternativa daca folosesti doar manuale in care se prezinta suita MS office si Windows ca system de operare. Dupa 4 ani de liceu un elev va fi "constient" ca pentru calculatoare exista doar windows si ms office.
Scoala (pina la nivelul clasei a XII-a) e locul unde ar trebui sa ti se deschida ochii si unde sa fii invatzat cit de multe lucruri din cit mai multe domenii. Pentru asta platesti taxe si impozite. Nu pentru ca cineva sa faca o afacere buna cu zero investitie pentru ca mai apoi sa beneficieze timp de 20-30 de ani (poate si mai mult in unele cazuri).

Si ca sa-ti dai seama cit de departe merge treaba (sau mai pe romaneste "how deep is the rabbit hole"), du-te pina la administratia locala si verifica daca iti primesc orice fel de document electronic care nu este in format MS Word sau MS excel sau daca gasesti vre-un document care sa-ti fie pus la dispozitie in orice alt format decit formatul proprietar marca MS.
Finantele Arad accepta doar datele in format proprietar (.dbf facut cu FOX PRO) daca le dai altceva te trimite inapoi sa "corectezi" problema. Asta in coditiile in care tu trebuie sa le furnizezi niste date (tabele si rapoarte) care pot fi gestionate si in alt fel.

Din nou, asta se face din banii tai in asa fel incit sa te "educe" ca trebuie sa folosesti produsul vindut doar de o singura entitate privata.

Tonul popieristic e specific romanesc si e obligatoriu de folosit atunci cind vorbesti cu membrii aparatului birocratic numit Guvern sau Administratie Locala. Altfel nu te baga in seama.

Cum zicea si Calin, daca nu vine ordin de "sus: nu se misca nimic.
Deci si acolo "sus" trebuie sa mai "intepam" pe unul sau pe altul cu intrebari din astea taioase de genul "de ce se irosesc banii mei pe produs scump cind exista alternativa mai ieftina sau chiar gratuita ?". In cele mai multe cazuri alternativa face fata cu success cerintelor din institutiile guvernamentale si nu produce neaparat dependenta de o entitate privata.

Sent: Friday, February 6, 2009 11:31:54 AM

Ioan Fericel

to ar...@googlegroups.com
Dihel Sergiu wrote:

> Textul ăla, citit aşa, va suna ceva de genu: tu dai o grămadă de bani,
> pe un produs de toată jena, făcut de o companie care vrea să te
> corupă, să te conducă, să te controleze.

Mie nu mi se pare ca suna asa . Poate ca accentueaza, pentru cei mai
putin avizati, partea cu coruptia si controlul, unde sensibilitatea
publicului si a presei este mai mare, dar nu face acea reclama de
"contra" de pe forumuri . Aici sunt constatari concrete, si dupa parerea
mea, in foarte mare masura corecte .
Si este luat la rost doar un domeniu, cum spunea si Calin, din cele
mancatoare de bani publici, in care achizitionarea de soft se face pe
doua principii: ignoranta si comision .

Ar fi multe de facut, poate mai discutam despre asta ! Esenta, si
poate cheia problemei, eu o vad in fraza din capitolul "Utopie":
"Ministerul Educatiei sa apeleze la experti care sa-l consilieze in
privinta solutiilor alternative, mult mai ieftine si mai eficiente;"

Stiti cumva unde s-or gasi "expertii" de alt gen decat cei din
domeniul energie-petrol ? (Poate si pe langa contractele cu Microsoft au
fost astfel de experti-consultanti ?!)

Un prim pas concret: exista, si unde, raspunsul oficial la aceasta
intrbare/interpelare pusa acum doi ani ?

Pasul doi: o multime de pasi marunti, prin care toti cei ce simt ca se
poate face ceva spre mai bine, pe langa exemplele de contributie proprie
la OSS, sa aiba curajul sa-i traga de maneca pe cei de langa ei: colegi,
sefi, ministri ...

Ioan Fericel

Manuel R. Ciosici

to ar...@googlegroups.com
În liceu, clasele IX-X se predă TIC. Materia de la TIC constă în: din ce
este alcătuit un calculator, ce este Internet și cum să folosești
Microsoft Windows, cum să folosești Microsoft Word, Excel, Powerpoint.
Toată programarea se face pe sisteme Windows XP, mai nou, chiar în criză
economică, calculatoarele vin cu Vista.

La sfârșitul clasei a XII-a clasele cu profil de informatică pot să
obțină o certificare de Ajutor Analist Programator cu studii medii emisă
de Ministerul Educației. Probele pentru certificare necesită programare
pe Windows și un test de utilizare Microsoft Office.

În școlă sunt foarte puține calculatoare care au instalat și Linux.

Mai trebuie spus că manualul de TIC nu explică ce este un sistem de
operare, exemple de sisteme de operare sau exemple de suite office.
Elevii nu învață să editeze documente sau să facă prezentări, învață să
folosească Microsoft Word și Microsoft Powerpoint.

În spiritul unei educații corecte alternativele trebuie măcar prezentate
și făcută o mică incursiune în alternativele astea. În spiritul șanselor
egale la educație un sistem de operare gratuit ar fi de preferat pentru
a încuraja elevii să încerce și să învețe și acasă. Utilizarea EXCLUSIVĂ
a produselor Microsoft la clasă încurajează pirateria în timpul
adolescenței. Pirateria asta mai târziu duce la dependentă de platformă
și apoi la licențe cumpărate pentru produsele Microsoft în cadrul
firmelor.

Nu știu cât de eficientă o să fie încercarea cu documentul, dar orice
încercare de a deschide ochii lumii, atâta timp cât nu e o încercare de
a da cu noroi sau o tentativă de a aprinde spiritele e bine venită.

Manuel R. Ciosici

Ioan Fericel

to ar...@googlegroups.com

Am gasit si raspunsul aici:

http://www.cdep.ro/interpel/2007/r2587A.pdf

Cat de corect si ce urmari a avut, ramane sa mai aflam .

Parerea mea: se multumeste din inima ... pentru ajutorul primit in
creerea "omului nou" din "societatea bazata pe cunoastere" - profesori
docti si carne de tun pentru locurile de munca oferite de companiile ...
! Nu se explica pe ce bani se face aceasta educatie ! Dar se intelege ca
este acceptata si participarea altor companii cu oferte educationale .
Pe cand oferte si de la RedHat, Canonical, ... ?

Ioan

Lau DarckLau

to Arad Linux Users Group
crede-ti ca conteaza la parlamentari nostrii? NU! ca e criza? NU! ca
tocmai au votat o marire a bugetului lor cu 22 de procente.
cred ca sloganul lor e F>>K.y. Romania!

in caz ca am jingnit pe careva imi cer scuze. In caz de nu se accepta
scuzele voi sta in coltul meu 5 secunde cu fata la perete :).

Calin Miclaus

to ar...@googlegroups.com
On Fri, Feb 6, 2009 at 5:13 PM, Lau DarckLau <darc...@gmail.com> wrote:

crede-ti ca conteaza la parlamentari nostrii? NU! ca e criza? NU! ca
tocmai au votat o marire a bugetului lor cu 22 de procente.
cred ca sloganul lor e F>>K.y. Romania!

Indiferent ce fac, poate s-or fi plictisind unii. Stiu ca numai ce am trecut de alegeri, deci nu prea cred ca-si bat capul cu fuga dupa voturi, totusi, poate sunt unii care chiar cauta sa iasa in fatza, nu pot sa-i acuz apriori de nepasare/rea vointa. Din cauza asta cred c-ar fi mai atragatoare scrisoarea, daca ar pomeni nitzel si de presa, de imaginea publica.

in caz ca am jingnit pe careva imi cer scuze. In caz de nu se accepta
scuzele voi sta in coltul meu 5 secunde cu fata la perete :).

Cu genunchii pe cioburi de sticla !

--
Calin Miclaus

Lau DarckLau

to Arad Linux Users Group
On 6 Feb, 17:18, Calin Miclaus <calin.micl...@gmail.com> wrote:

> [...]
> de nepasare/rea vointa. Din cauza asta cred c-ar fi mai atragatoare
> scrisoarea, daca ar pomeni nitzel si de presa, de imaginea publica.

sincer nu cred ca ii interezeaza, nici de presa, nici de alegator si
cu atat mai putin de elevi/studenti.
noi nu suntem decat o masa de manevra care le plateste lor salariile,
diurnele si alte MICI luxuri.

> Cu genunchii pe cioburi de sticla !

pot sa folosesc sticla securizata?