Radiomarkt 't Harde

Stan - PA8C

Vandaag even met twee andere amateurs de radiomarkt in 't Harde bezocht en
het was koud, winderig en af en toe nat.
De radiomarkt is in de buitenlucht in een multifunctioneel centrum.
Het viel mij op dat er bijna alleen wat oudere amateurs waren op de markt en
nagenoeg geen jongeren.
Het aanbod was ruim voldoende en de bekende handelaren waren aanwezig.
Zelfs Rob (EKE) was aanwezig met de bekende Hy-end fed antennes en GFK
mastjes van 12,5m lengte.
Niets aangeschaft, wel binnen in het centrum een kop koffie genuttigd wat
ons weer enigszins opwarmde.

--
73, Stan/PA8C
"De beste lineair is nog altijd een goede antenne"

Hans Remeeus

Op 9-6-2012 15:25, Stan - PA8C schreef:
> Vandaag even met twee andere amateurs de radiomarkt in 't Harde bezocht en
> het was koud, winderig en af en toe nat.

Ik had medelijden met de standhouders, die moeilijk warm konden blijven.

> De radiomarkt is in de buitenlucht in een multifunctioneel centrum.

Begin juni is het meestal mooi weer.

> Het viel mij op dat er bijna alleen wat oudere amateurs waren op de markt en
> nagenoeg geen jongeren.

Heb jij mij niet gezien dan? ;-)

> Het aanbod was ruim voldoende en de bekende handelaren waren aanwezig.
> Zelfs Rob (EKE) was aanwezig met de bekende Hy-end fed antennes en GFK
> mastjes van 12,5m lengte.

Ja, Rob heeft weer goede zaken gedaan met zijn uitstekende antennes en
toebehoren! Ook de ferrietringen die hij verkoopt zijn erg goed voor
ontstoringen.

> Niets aangeschaft, wel binnen in het centrum een kop koffie genuttigd wat
> ons weer enigszins opwarmde.

Vijf N-connectoren (van SSB Electronic) voor Aircell-7 aangeschaft bij
HFC www.hf-berg.de, voor 4,50 euro per stuk; bij Veenstra 5,50 euro...

--
Vriendelijke groeten,
Hans Remeeus (PA1HR)

robert

Stan - PA8C presented the following explanation :
> [...]
> mastjes van 12,5m lengte.
> Niets aangeschaft, wel binnen in het centrum een kop koffie genuttigd wat ons

Ja voor die prijs kun je ze beter laten liggen ;-)

Stan - PA8C

"Hans Remeeus" <ha...@remeeus.eu> wrote in message

> Ik had medelijden met de standhouders, die moeilijk warm konden blijven.

> Begin juni is het meestal mooi weer.

> Heb jij mij niet gezien dan? ;-)

Helaas heb ik je niet gezien Hans anders had ik je zeker even gegroet.
Wij waren er vanaf een uur of 10 tot ongeveer 11:30 en kwamen in de auto
terug naar het midden van het land weer een beetje op temperatuur.

> Ja, Rob heeft weer goede zaken gedaan met zijn uitstekende antennes en
> toebehoren! Ook de ferrietringen die hij verkoopt zijn erg goed voor
> ontstoringen.

Had bijna een Hy-end Fed bij Rob aangeschaft maar onze chauffeur (PA4J)
heeft er een voor mij die hij niet meer gebruikt en die mag ik van hem
overnemen.

Hans Remeeus

Op 9-6-2012 22:15, Stan - PA8C schreef:

> Helaas heb ik je niet gezien Hans anders had ik je zeker even gegroet.
> Wij waren er vanaf een uur of 10 tot ongeveer 11:30 en kwamen in de auto
> terug naar het midden van het land weer een beetje op temperatuur.

Volgende gelegenheid beter. Ik was er pas om 12.00 uur en na ruim een
uur ben ik naar de SRS-ontmoeting in Kootwijkerbroek gereden;
heeeeeeeeeeeel gezellig en interessant! Geen TS-990S, maar wel
ontzettend mooie auto's (die van Fred PA0MER vond ik de mooiste) en
natuurlijk heel fraaie zendontvangers, zoals de 1,5 kW van Hagenuk met
Louis PA0LCE achter de sleutel. Ik heb ervan genoten, ook van de
gastvrijheid van Cor PA0AM.

> Had bijna een Hy-end Fed bij Rob aangeschaft maar onze chauffeur (PA4J)
> heeft er een voor mij die hij niet meer gebruikt en die mag ik van hem
> overnemen.

Daar ga je vast veel plezier aan beleven! Eind augustus tijdens een
nieuwe SOTA-expeditie nemen wij er twee mee.

Frans

Op 6/9/2012 6:32 PM, Hans Remeeus schreef:

> Vijf N-connectoren (van SSB Electronic) voor Aircell-7 aangeschaft bij
> HFC www.hf-berg.de, voor 4,50 euro per stuk; bij Veenstra 5,50 euro...

En hoeveel benzine heb je verreden, ik denk 3x zo veel als je hebt
uitgegeven? Dure pluggen.

Hans Remeeus

Op 10-6-2012 9:46, Frans schreef:

> En hoeveel benzine heb je verreden, ik denk 3x zo veel als je hebt
> uitgegeven? Dure pluggen.

Het plezier dat ik gisteren had vergoed alles!

Raymond

Op 9-6-2012 15:25, Stan - PA8C schreef:
> Het viel mij op dat er bijna alleen wat oudere amateurs waren op de markt en
> nagenoeg geen jongeren.

Ik vrees dat dat ook een beetje de verhouding is in amateurland. Er zijn
wel jongeren, maar zeker niet in overvloed.

--
73 de pd0rt

Gottfried

In article <4fd5a418$0$6981$e4fe...@news2.news.xs4all.nl>,
Die zijn allemaal aan het SMS-en met de in hun handen "gelijmde"
telefoon.

Juul- PE0GJG

Raymond

Op 11-6-2012 10:30, Gottfried schreef:
> Die zijn allemaal aan het SMS-en met de in hun handen "gelijmde"
> telefoon.

Tja, daar hoeven ze geen licentie voor te hebben he :)

--
73 de pd0rt

Omnibus

Op 11-6-2012 10:36, Raymond schreef:
Ach, als ze daar nou gelukkig mee zijn. Wel jammer natuurlijk, want de
hoeveelheid mensen met interesse voor de achterliggende techniek neemt
af en dat is dan weer slecht voor Nederland kennisland, zoals we ons
maar al te graag afficheren. Dat laatste steeds meer ten onrechte want
ons kennisniveau daalt alleen maar (zie de schandalen rond fopdiploma's
en fopwetenschappers) en we laten alle hoogwaardige industrie in
sneltreinvaart naar het buitenland weglopen.

--
De Omnibus non disputandum

Raymond

Op 11-6-2012 10:48, Omnibus schreef:
> [...]
> en fopwetenschappers) en we laten alle hoogwaardige industrie in
> sneltreinvaart naar het buitenland weglopen.

Dat dat ergens jammer is, ben ik het helemaal mee eens, maar so be it.
De interesse in de achterliggende techniek zal er nog steeds zijn,
alhoewel je niet moet vergeten dat de techniek zoals wij die gebruiken
niet enorm gemoderniseerd is. Het gaat wel vooruit, maar lang niet zo
snel vooruit als de rest van de technologie die gebruikt wordt. Veel
zaken gaan vandaag de dag via internet, terwijl het radioamateurisme
daar nauwelijks gebruik van maakt (met uitzondering van kleine zaken
zoals echolink). De reden dat veel van die industrie naar het buitenland
gaat heeft denk ik weinig te maken met het feit dat de interesse hier
niet meer zo aanwezig is, maar puur omdat men in china een handvol
12-jarigen in een fabriek heeft staan, die het veel goedkoper doen. (en
ja, in sommige gevallen is dat helaas waarheid).

Toch moet ik wel zeggen dat ik verbaasd was dat er toch nog wel een hoge
opkomst aan mensen waren bij de examens op 2 mei dit jaar. Voor N zijn
zeker wel een man of 45 opgegaan, en voor F ook wel een dergelijk aantal
gok ik. En nee, dat waren zeker niet alleen maar ouderen, heb ook wel
een aantal mensen gezien die ongeveer mijn leeftijd hadden (ben 32), dus
het leeft nog wel. Zo'n vaart als het ooit gelopen heeft zal het echter
nooit meer lopen.

--
73 de pd0rt

PL519

Raymond formuleerde maandag in bericht:
<4fd5b266$0$6866$e4fe...@news2.news.xs4all.nl>
> [...]
> een handvol 12-jarigen in een fabriek heeft staan, die het veel goedkoper
> doen. (en ja, in sommige gevallen is dat helaas waarheid).

Yep.

http://www.youtube.com/watch?v=tf-LOmMZoIw

Geatomatiseerd betekend in dit geval mensen die automatisch werken voor
een grijpstuiver.

Gaat hier om spaarlampen van MEGAMAN. Die kunnen veel licht geven
zelfs/juist als ze stuk gaan.

Het plastic brand erg goed namelijk, te goed naar mijn idee. De PCB
ziet er ook niet uit. Slechte solderingen een geëxplodeerde chip,
oververhitting van de PCB.

Ik heb deze week zo'n lamp van deze fabrikant opengemaakt voor
onderzoek. De elektronica was de oorzaak van het defect. Niet de buis
(CFL) zelf.

Maar het ergste vind ik dus de brandbare behuizing.

--
PA1G http://pa1g.nl

PE1R

Op 14-06-12 23:15, PL519 schreef:
> Maar het ergste vind ik dus de brandbare behuizing.

Die kun je testen met een aansteker en zal wel vlamdovend zijn door
allerlei giftige toevoegingen aan het plastic
Dus even buiten testen , mmm het weer is ook al vlamdovend ;-)
Zes jaar weken in een plastic spuitgieterij zal wel gelijk staan met 30
jaar roken ?

73 , Ruud

--
De fabriek die typemachines maakte, is dicht. Godrej & Boyce sluit zijn
fabriek

PL519

PE1R formuleerde vrijdag in bericht: <jret3g$uer$1...@news.albasani.net>

> Die kun je testen met een aansteker en zal wel vlamdovend zijn door allerlei
> giftige toevoegingen aan het plastic
> Dus even buiten testen , mmm het weer is ook al vlamdovend ;-)

Nou dat heb ik dus getest. Binnen boven een bakje water.
Het brand als een fakkel, en de roetvorming is enorm. Dus ik liet het
al vrij snel in het water vallen..

Kzal er binnenkort maar eens een filmpje van maken. Ik vind dit wel
ernstig.

--
PA1G http://pa1g.nl