PA0A op 502.5 kHz

Hans Remeeus

VVV VVV VVV de PA0A PA0A PA0A first transmissions of this station on
502.5 kHz best wishes for 2010 to all receiving stations

--

Vriendelijke groeten,
Hans Remeeus (PA1HR)

Message has been deleted

Erwin PA7N

On Fri, 01 Jan 2010 00:15:13 +0100, Hans Remeeus <ha...@remeeus.eu>
wrote:

>VVV VVV VVV de PA0A PA0A PA0A first transmissions of this station on
>502.5 kHz best wishes for 2010 to all receiving stations

Ja vanochtend gehoord! Heel erg hard. Maar hij zit hier ook maar 30 km
vandaan. Het engelse station was niet erg hard maar goed neembaar. Ik
gebruikte de dipool van 2x18m afgestemd op 160m. Verre van ideaal
helaas. De ontvanger was ts-480.

--
Vriendelijke groeten, Erwin PA7N
http://www.pa7n.nl

HAM Radio is about technology, the rest is geouwehoer!

PA1G

Hans Remeeus schreef:

> VVV VVV VVV de PA0A PA0A PA0A first transmissions of this station on
> 502.5 kHz best wishes for 2010 to all receiving stations

Ik heb het gemist. Was ook wel erg gezellig in de huiskamer en dat is
ook veel waard.

--
PA1G http://www.pa1g.nl
Nieuwsgroepronde http://www.ng-ronde.nl

PG3R!

On Fri, 01 Jan 2010 19:28:07 +0100, PA1G
<invalid@kijk_naar_reply.to.aub.invalid> wrote:

>Ik heb het gemist. Was ook wel erg gezellig in de huiskamer en dat is
>ook veel waard.

PG3D en PG3R hebben vanuit een donkere radiohut met een glas sjampoepel
naar het vuurwerk gekeken. En ook even op 502.5 kHz geluisterd.

--
Admit what you have always known: you are alone, and you are great, and when
the world strikes you it is better to strike back than turn your cheek.

PA1G

PG3R! schreef:

> PG3D en PG3R hebben vanuit een donkere radiohut met een glas sjampoepel
> naar het vuurwerk gekeken. En ook even op 502.5 kHz geluisterd.

Bofkont, mijn ex jonge dame snapt niets van radio. 502,5kHz was da? ;-)

VerbeterKlaagZeur=TRU

Moest dat geen komma zijn? Amateur! ;-)

serieus=TRU

Veel plezier in't nieuwe jaar!

B!

On Fri, 01 Jan 2010 21:07:39 +0100, PA1G

>Bofkont, mijn ex jonge dame snapt niets van radio. 502,5kHz was da? ;-)

De mijne heeft zelfs morse included..

>Moest dat geen komma zijn? Amateur! ;-)

Er zit alleen een '.' op die IC-746

>Veel plezier in't nieuwe jaar!

Jij ook, Gert-Jan.

--
Avalanches above, business continues below

PA1G

B! schreef:

> De mijne heeft zelfs morse included..

> Er zit alleen een '.' op die IC-746

Daarom heb ik hem ook weggedaan...

Message has been deleted

Hans Remeeus

pa3abk schreef:

> Vanavond is/was PA3FNY QRV met QRSS, op 503kHz.
> Eventueel Spectran installeren om het te kunnen zien, want voor het
> nemen op het gehoor is wel erg langzaam.
> Komt S-5 binnen.
> Jan/pa3abk

Heel mooi Jan; dat gaat de goede kant op!

Gisterenavond hoorde ik ook Cees PA5T (ex PA0CLN) in QSO met OZ8NJ.

OZ8NJ was hier 599! En Cees 539 tot 549.

Heel erg mooi, zoveel activiteiten! Dit gaat al bijna op 'echte' 500
lijken ;-)

PA1G

pa3abk schreef:

> OZ8NJ 599, dat verbaast me nix. Die OM heeft 500W onder de sleutel
> staan en een mooie top-loader. Hoorde hem in QSO met PA0AM net.
> Is eigenlijk wel handig dat ERP, je eigent je gewoon een antenne toe
> met zeer laag rendement en dan met een flinke eindtrap eraan, om toch
> aan de maximale ERP norm te komen. Dat je toevallig een rekenfoutje
> heb gemaakt in de rendements berekening, daar ben je amateur voor.

LOL.

Hans Remeeus

pa3abk schreef:

> [...]
> aan de maximale ERP norm te komen. Dat je toevallig een rekenfoutje
> heb gemaakt in de rendements berekening, daar ben je amateur voor.

Inderdaad Jan.

Op dit soort lage frequenties is de antenne een nog groter uitdaging dan
op verreweg de meeste andere HF-banden. Zender en eindtrap daarentegen
zijn vrij eenvoudig te realiseren. Zeker voor CW!!

Hans Remeeus

pa3abk schreef:

> Na een "koude start" PA3FNY op WSPR.
> Heard by: DG6RCH, DJ2SEA, DK6NI, DK8IZ, DL7ET, F4DTL, F4EMV, F6CNI,
> G3VYZ, G3XBM, GM4ISM, LA3EQ, M0BMU, M0LMH, OR7T, PA0AM, PA3ABK, TF3HZ
> Uiteindelijk, na wat morrelen toch 2000Km, TF3HZ.
> Hij komt daar als enigst "hoorbare" station binnen.
> Jan/pa3abk

Heel mooie prestatie!!

Message has been deleted

Hans Remeeus

pa3abk schreef:

> Je krijgt dan dit soort statements:
> M0BMU
> Station Info
> 500kHz EER Transverter + IC-718 driver
> 90W to 10m high inverted L - approx 1W ERP
> 136kHz Transverter + "Decca" PA + IC-718 driver
> approx 1kW to 10m high inverted L - approx 300mW ERP
> Over efficientie gesproken 1kW in 300mW uit...

Er staat niet vermeld hoe lang het horizontale deel van de L-antenne is.
Wanneer dit niet al te lang is, dan kan ik mij wel iets voorstellen bij
die 300 mW E(I)RP. 10 meter vertikaal is op de 500 niet bepaald hoog.
Ook wordt niets geschreven over een radialennet en een aardelectrode.
Voor een effici�nte 500 kHz antenne zijn dit belangrijke elementen.

> Die EER transverter is wel een mooi concept:
> http://groups.google.com/group/uk500khz/web/EER_Transverter_v3.pdf
> Jan/pa3abk

Dat is het betere zelfbouwwerk!

Dit vind ik ook een heel mooi concept: http://www.w1vd.com/137-500KWTX.html

Ik heb wel in de gaten dat 'vermogen' zich op de 500 heel anders
gedraagt dan op bijvoorbeeld 30 MHz, laat staan hoger. Die 30 kW van PCH
was zo gek nog niet ;-)

G3XBM

On Dec 31 2009, 11:15 pm, Hans Remeeus <h...@remeeus.eu> wrote:
> [...]
>
> Vriendelijke groeten,
> Hans Remeeus (PA1HR)http://www.remeeus.eu

> Communication is about people, the rest is technology.

Hans PA0A,

Thank you for your WSPR reports of my 1mW ERP 500kHz WSPR signals
tonight Hans and good luck on the band. Information about my small
station is available at http://sites.google.com/site/g3xbmqrp/Home/500k

73s
Roger G3XBM
http://www.g3xbm.co.uk/
http://g3xbm-qrp.blogspot.com/

Hans Remeeus

G3XBM schreef:

> [...]
>
> Thank you for your WSPR reports of my 1mW ERP 500kHz WSPR signals
> tonight Hans and good luck on the band. Information about my small

Hello Roger,

Thanks. I just sent your message to Albert PA0A, who is QRV on 500 kHz
with CW and is able to receive WSPR signals.

I hope to meet you on 500 kHz soon.

All the best and good luck!

--

73,