Google Groepen ondersteunt geen nieuwe Usenet-berichten of -abonnementen meer. Historische content blijft zichtbaar.

Verschillen tussen een 5-elements beam, Delta Loop en Vertical.

13 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

Hans Remeeus

ongelezen,
31 dec 2009, 10:01:1231-12-2009
aan

Altijd een leuk onderwerp...

Vanmorgen omstreeks 11.00 LT maakte ik op 14.345 MHz QSO met vriend Ron
VK4DD (ex PE1OZH), samen met een amateur die hier 15 km vandaan woont.
Ron werkt met een beam en de amateur in de buurt ook; met een 5-elements
Fritzel op 20 meter hoogte. Bij Ron was het 8 uur 's avonds en donker.

Wij probeerden het lange en korte pad. Het uitgezonden vermogen van het
buurtstation en van mij was nagenoeg gelijk.

Ik heb regelmatig overgeschakeld tussen de Delta Loop en de Vertical. De
Vertical is natuurlijk bedoeld voor de lage banden 160, 80 en 40 meter,
maar doet het ook best goed op de hogere banden tot en met 15 meter.

Over het lange pad waren de verschillen tussen de 5-elements beam en de
Delta Loop en Vertical klein. De 5-elements beam en de Delta Loop waren
soms gelijk en de Vertical 1 S-punt minder. Dit kon ik ook in ontvangst
merken; de Delta Loop was meestal iets beter.

Over het korte pad waren de verschillen wat groter. De beam was iets
beter dan de Delta Loop. De Vertical was weer wat minder dan de Delta
Loop. Het scheelde allemaal niet veel; 1 hooguit 2 S-punten.

Op de DeltaLoop was Ron hier bijna constant S9 en met de Vertical tussen
S7 en S8. In tegenovergestelde richting was dit ook het geval. Over het
lange pad waren de wederzijdse signalen beter dan over het korte pad.

De moraal: een draadantenne (weliswaar behoorlijk in lengte) op 10 meter
hoogte hoeft niet onder te doen voor een 5-elements beam op 20 meter
hoogte. En zelfs een hele golf Vertical (eigenlijk veel te lang) komt
heel goed mee.

--

Vriendelijke groeten,
Hans Remeeus (PA1HR)

PA3HGT

ongelezen,
31 dec 2009, 10:09:3831-12-2009
aan
Hans,

Is dat een FB53 ?

Die is 3 elements voor 20 mtr en 5 elements voor 15/10 mtr.

--
Met vriendelijke groet,
Best regards,

Hans Pluijgers
HAM-callsign PA3HGT

www.pa3hgt.nl

"Hans Remeeus" <ha...@remeeus.eu> schreef in bericht

> signature database 4732 (20091231) __________

> http://www.eset.com

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4732 (20091231) __________

http://www.eset.com

Jim

ongelezen,
31 dec 2009, 10:10:2231-12-2009
aan
Op Thu, 31 Dec 2009 16:01:12 +0100, schreef Hans Remeeus:

Ooit afgelopen jaar met de velddagen nog een 10 meter hoge vertical met
kippeladder gevoed afgezet tegen een fabrieks vertical voor 20 tm 10 (gpa
nogwatgeval).
Beide stonden in het weiland op de natte klei.
De fabrieks met zijn radialen aficieel afgespannen, de uit oud alu
opgebouwde 10 meter hoge vertical met wat onbestemd draad op het gras.

Op 10 meter was de band dood op de fabrieks, op de eigenbouw leefde de
band.

--
73 Jim .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put amsat dot org behind the call

Hans Remeeus

ongelezen,
31 dec 2009, 10:22:0231-12-2009
aan
PA3HGT schreef:

> Hans,
>
> Is dat een FB53 ?
>
> Die is 3 elements voor 20 mtr en 5 elements voor 15/10 mtr.

Zou kunnen Hans. Ik zal het even navragen. Wij zitten nu op 14.173 kHz.

Hans Remeeus

ongelezen,
31 dec 2009, 10:47:0231-12-2009
aan
Hans Remeeus schreef:

> Zou kunnen Hans. Ik zal het even navragen. Wij zitten nu op 14.173 kHz.

Klopt Hans. Het is weliswaar een 5-elements beam, maar "slechts" 3
elementen op 20 meter.

Naar de westkust van de VS waren de verschillen groter tussen de beam en
de Vertical. De beam was beter. De DeltaLoop was ook beter dan de
Vertical. Ook wel logisch, want de Vertical is veel te lang voor 14 MHz.

Christa

ongelezen,
31 dec 2009, 14:43:1731-12-2009
aan
Vertical is natuurlijk bedoeld voor de lage banden 160, 80 en 40 meter,
maar doet het ook best goed op de hogere banden tot en met 15 meter "--"

Hans hangt dien loop horizontaal of vertikaal.Dat scheelt een jas in het
stralings diagram.Ik heb er hier een eleverend en ook een vertikal.Voor
U.S.A moet ik de vertikal gebruiken en voor Vk JA precies de loop.

--
Christa de Vries

--
PA0DOM

Hans Remeeus

ongelezen,
31 dec 2009, 15:44:3531-12-2009
aan
Christa schreef:

> Hans hangt dien loop horizontaal of vertikaal.Dat scheelt een jas in het
> stralings diagram.Ik heb er hier een eleverend en ook een vertikal.Voor
> U.S.A moet ik de vertikal gebruiken en voor Vk JA precies de loop.

Hallo Christa,

De loop hangt horizontaal en is 125 meter lang.

Een vertikale loop voor 20 meter lijkt mij ook wel wat, maar dan is een
mast met rotor noodzakelijk. Tenzij de loop voor 2 richtingen bedoeld wordt.

Hoe eleveer jij die loop?

Christa

ongelezen,
31 dec 2009, 16:41:3131-12-2009
aan
Hans.

> [...]

mast met rotor noodzakelijk. Tenzij de loop voor 2 richtingen bedoeld wordt.

Bedankt Hans. Nou het is een loop voor 7 MC.Ik had vergeten dat erbij te
vermelden.Omtrek 43 meter, en ja dan kan ik hem vanuit de mast op 13 meter
alleen maar eleveren.Hij is inverted.Basis dus boven en gaat van mast naar
een boom.Vandaar naar beneden.Hij hangt erg beroerd, met de corner bijna op
de grond, maar toch krijg ik 9+ uit JA. Met de vertikal, momenteel nog
PKW-all gaat da nie.Darentegen ging juust WW2DX met de vertikal wel, en gaat
weer nie lukken met de loop nie. Ik heb nu een GB monobander vertikal
aangeschaft. Die gaat gestoken worden als het minder koud is. Ik mag daar
subiet meer van verwachten.

73 & 88

0 nieuwe berichten