packet op ISS

ON2xXx

Dit w.e is het ISS weer een paar keer boven ons hoofd gevlogen, echter ik
zag geen enkel
(packet-)bericht meer verschijnen.
Sinds ik een andere PC heb krijg ik het programma UISS wel aan het luisteren
(getest op oa. 144.800)
maar praten wil hij nog steeds niet. Opstelling is FT-817ND met digitaal
kabeltje naar de pc.
In het programma UISS staan hiervoor geen instellingen, maar na wat zoekwerk
kan ik
toch al ontvangen, maar de 817 gaat niet in TX.
Ondanks dat ik toch al ontvangen heb ik dit w.e niets gelezen op het scherm,
werkt dit gedeelte op het ISS
niet meer of zijn ze gewoon gestopt met packet-uitzendingen ?

mvg, Rudi
ON2xXx
www.qrz.com/db/on2xxx

André , PE1PQX

ON2xXx stelde de volgende uitleg voor :

> mvg, Rudi
> ON2xXx
> www.qrz.com/db/on2xxx

Hoi Rudi,

Je zou eens kunnen kijken op www.issfanclub.com.
Deze site heeft een aardige weergave van de radio-activiteiten aan
boord van het ISS.

Wel gelijk een stukje info: tijdens een EVA (ruimtewandeling) is ARISS
uitgeschakeld om te voorkomen dat de communicatie tussen de
ruimtepakken en ISS/groundcontrol verstoord raakt.
Deze communicatie verloopt voor zover mij bekend is ook in het VHF
gebied.
Het kan voorkomen dat de crew 'vergeet' ARISS weer in te schakelen na
een EVA. ARISS heeft een lage (of zelfs geen) prioriteit aan boord van
ISS.

Zie ook http://www.issfanclub.com/frequencies voor frequenties.

ON2xXx

"Andrᅵ , PE1PQX" schreef in bericht news:9etbn1...@mid.individual.net...

> Je zou eens kunnen kijken op www.issfanclub.com.
Hallo Andrᅵ,

tnx voor de info. ISSfanclub was me bekend, maar ik wist niet dat er zo'n
diepgaande info in verstrekt werd op deze site.
Straks een "uitpluizen".
De frequenties zijn me bekend, tenminste, packet zou op 145.800 moeten
gebeuren (althans tot voor een goed jaar, sindsdien niets meer gedaan via
het ISS)
Nu nog iemand vinden die mij de TX instellingen voor een FT-817 kan opgeven
zodat ik niet enkel hoef "mee te kijken" maar ook zelf kan werken.
Even ter info, een goed jaar geleden werkte alles nog prima, zij het op een
andere PC (kan geen invloed hebben dunkt mij) en een soundcard-interface.
(EZ-PSK Saratoga)
Nu ik deze heb ingeruild met een kabeltje dat rechtstreeks van de
data-uitgang naar de pc (USB) gaat krijg ik de 817 niet in TX...
Wie heeft er een oplossing ?

mvg, Rudi
ON2xXx

André , PE1PQX

ON2xXx stelde dit idée voor :
> [...]

> Nu ik deze heb ingeruild met een kabeltje dat rechtstreeks van de
> data-uitgang naar de pc (USB) gaat krijg ik de 817 niet in TX...

Packet zit nu op 145.825, wellicht is dat het probleem?

Marco (PE3M)

packet op 145.825

PA10403-Gerard

On 3 okt, 15:51, "Marco \(PE3M\)"
<ditweghalenalsjemailtnaarp...@amsat.org> wrote:
> packet op 145.825

En APRS

ON2xXx

"André , PE1PQX" schreef in bericht news:9etsq8...@mid.individual.net...

> Packet zit nu op 145.825, wellicht is dat het probleem?

idd, een groot probleem ;o)
Ik had de freq. opgezocht op internet, maar blijkbaar niet goed gelezen. Zo
kan ik nog lang wachten op een signaal...
Shame over me

alvast bedankt, dit gaan we asap oplossen. Nu nog in TX geraken.

mvg, Rudi
ON2xXx

Rob

Belangrijk bij die satellieten en ISS is dat je eerst alles goed begrijpt
en je ontvangst goed voor elkaar hebt voor je zelf gaat proberen te zenden.

Helaas zijn er nogal veel mensen die zich daar niet aan houden waardoor
het meestal een grote puinhoop is. Ik zou zeggen onderscheid je op een
positieve manier!

ON2xXx

"Rob" schreef in bericht news:slrnj8lhfr...@xs8.xs4all.nl...
> [...]
>Helaas zijn er nogal veel mensen die zich daar niet aan houden waardoor
>het meestal een grote puinhoop is. Ik zou zeggen onderscheid je op een

afgezien van het frequentie "schoonheidsfoutje" ben ik niet echt een
"Rookie".
Tot vorig jaar kon ik bij het overvliegen van het ISS regelmatig contact
maken met een
Engels station en een paar ON's. Uiteraard op de ge-ijkte manier.
En gezien ik hier enkel met een verticale antenne werk heb ik slechts enkele
minuten de
tijd om mijn kans te wagen, geen "pro" dus ;o)
Echter sinds ik mijn soundcard-interface inruilde met dat kabeltje op de
data-uitgang
loopt het fout wat TX'en betreft. Raar maar ik geraak niet wijs uit de UISS
instellingen.
Ik denk er nu sterk aan de ouwe pk-232 terug boven te halen.

mvg Rudi
ON2xXx

André , PE1PQX

Na rijp beraad schreef ON2xXx :
Je zou ook eens kunnen kijken naar de software van SV2AGW, deze werkt
probleemloos met UI-view en UISS.
Mogelijk dat dit 'de' oplossing voor je is.

ff een link: http://www.sv2agw.com/ham/agwpe.htm

ON2xXx

"André , PE1PQX" schreef in bericht news:9f0gsp...@mid.individual.net...

>Je zou ook eens kunnen kijken naar de software van SV2AGW, deze werkt
>probleemloos met UI-view en UISS.
>Mogelijk dat dit 'de' oplossing voor je is.

klopt idd André, je moet AGW Packet Engine of Packet Engine Pro draaien
alvorens (of gelijktijdig) je UISS opstart.
Dit maakt van je PC en soundcard een packet modem, zonder dat je zo'n modem
nodig hebt.
Ook dat draait op mijn pc, echter geen succes qua TX

73's Rudi
ON2xXx

André , PE1PQX

ON2xXx stelde dit idée voor :
Hoi Rudi,

Ik heb de manual van de FT-817ND eens opgezocht, en ik vraag me nu af
hoe je de PC aan je tranceiver aansluit. Via CAT-comand kan voor zover
ik kon lezen geen PACKET worden bedreven.
De 817 heeft geen interne TNC/packet-modem ingebouwd, je bent daarmee
afhankelijk van externe modems/TNC's.

Voor gemoduleerde signalen (packet dus) is dus een externe MODEM nodig.
(of een TNC of "geluidskaart-packet")

Ik hoop dat dit helpt...

Rob

Je zou ook het bericht van Rudi eerst even kunnen lezen...

ON2xXx

"André , PE1PQX" schreef in bericht news:9f2gom...@mid.individual.net...
> [...]
>afhankelijk van externe modems/TNC's.
>Voor gemoduleerde signalen (packet dus) is dus een externe MODEM nodig. (of

André, dit klopt gedeeltelijk, denk ik.
Maar ik gebruik niet de CAT (of ACC) maar de DATA uitgang achteraan.
(kabeltje naar USB poort)
Hier is zelfs de mogelijkheid 1200 of 9600 bps te kiezen.
En normaal gezien zou ik vanaf hier de verbinding kunnen maken, echter
zoals gezegd, TX wil niet, RX wel.
Ik had al contact met Guy (ontwikkelaar UISS) die me als een eind op weg
hielp,
maar ik vrees dat ik hulp moet vragen aan iemand die hetzelfde toestel en
dito software gebruikt, om de instellingen een keer te vergelijken.
Ik heb nog wel iets packet's-achtig van modem liggen (PK-232) maar da's zo
een
lomp ding, liever dan dat kleine kabeltje uiteraard.
Toch is jouw (en andere) hulp welkom en alvast bedankt voor de tips.

mvg, Rudi
ON2xXx

ps. vannacht rond 1.20u vliegt hij (ISS) nog eens over, dus de kanonnen
staan gericht,
enkel RX-gewijs welteverstaan.

André , PE1PQX

ON2xXx had uiteengezet :
Ik denk dat je apart toch een packet-modem nodig hebt. De DATA
aansluiting achter op is een AFSK ingang, geen 'echte' digitale
ingang!!
Probeer eens met een soundcard modem, ik ben 95% zeker dat dit wel gaat
werken.
Met andere woorden: geluid daarin, en geluid daar uit. De 9600bd
aansluiting zit direct op de modulator/demodulator van de 817 (normale
werkwijze bij 9600bd packet). Hier kun je dus geen nullen (0) en enen
(1) op zetten, maar een AFSK gemoduleerd signaal.

Kijk anders eens op http://www.2e0jps.com/radio/amateur/packet/
Hier staat exact wat je zoekt denk ik.

André , PE1PQX

ON2xXx beweerde :
Even een aanvulling: ISS komt rond 0.22 uur in het Oosten in mijn
bereik. Misschien is het ook handig jouw tracking software van juiste
TLE te voorzien.
Ikzelf ben tevreden met het programma Orbitron (www.stoff.pl) welke mij
ook voorspellingen kan geven:

Tijd Satelliet Azm Elv Mag Berei Z.Azm
Z.Elv
2011-10-06 00:26:38 ISS 136.6 8.7 ecl 1523 342.1
-40.8
2011-10-06 02:01:58 ISS 154.9 33.0 ecl 690 13.8
-41.4
2011-10-06 03:37:50 ISS 174.0 71.1 ecl 424 43.0
-34.5
2011-10-06 05:13:50 ISS 193.7 56.2 ecl 479 66.8
-22.6
2011-10-06 06:49:30 ISS 213.3 19.7 0.3 1000 86.8
-8.6
2011-10-06 08:24:32 ISS 230.9 2.7 2.0 2037 105.8
5.7

De tijden geven aan op welke tijd ISS het minste afstand heeft tot
JO32LS (mijn QTH). Voor België zal het iets eerder zijn.

Rol@nd

André , PE1PQX had uiteengezet :
Let wel op, het ISS is lang niet altijd actief met packet!
Veel amateurs geven de status door via:
http://issfanclub.com/packet-reports
Hier kun je zien of packet/aprs operationeel is.

En, maar die was al bekend, http://issfanclub.com meer info.

Ook leuk is http://ariss.net, hier kun je zien of je aprs-packet
herhaald is via het ISS.

Roland.

ON2xXx

"André , PE1PQX" schreef in bericht news:9f3kfg...@mid.individual.net...

>Even een aanvulling: ISS komt rond 0.22 uur in het Oosten in mijn bereik.
>Misschien is het ook handig jouw tracking software van juiste TLE te
>voorzien.
Hoi André, alvast bedankt voor de PM die je me stuurde.
Orbitron is me idd ook bekend en draait op mijn PC.
En waarachtig, vannacht heb ik 4x een doorgang van het ISS kunnen
registreren.
00.23h - 00.28h / 02.00h - 02.01h / 03.37h - 03.38h / 05.13h - 05.15h
local time uiteraard. 3 stations waren aktief (2 x italiaans & 1 x rus) en
uiteraard
het ISS zelf dat antwoordde en het baken.
Dus ontvangen is nu OK (op 145.800 mhz had ik nog lang op enig bericht
kunnen wachten ;o) )
Wat het zenden betreft zal ik ergens een soundcard interface moeten opduiken
of de PK-232
bovenhalen. Da's voor het week-end vrees ik.
Maar alvast bedankt voor alle hulp die ik kreeg (aan iedereen trouwens)
Mooi zou uiteraard het zenden zijn via het data gedeelte van de FT-817, hier
is alle hulp nog
welkom.

mvg, Rudi
ON2xXx

André , PE1PQX

ON2xXx plaatste dit op zijn scherm :

> Maar alvast bedankt voor alle hulp die ik kreeg (aan iedereen trouwens)
Graag gedaan...

> Mooi zou uiteraard het zenden zijn via het data gedeelte van de FT-817, hier
> is alle hulp nog welkom.
Daarvoor had ik je al een link gegeven waarin een 817 via die
data-connector op een geluidskaart werd aangesloten.
Persoonlijk vind ik een galvanische scheiding prettiger, maar direct
kan ook goed werken.
> mvg, Rudi
> ON2xXx

Succes!

ON2xXx

"André , PE1PQX" schreef in bericht news:9f581d...@mid.individual.net...
> [...]
>data-connector op een geluidskaart werd aangesloten.
>Persoonlijk vind ik een galvanische scheiding prettiger, maar direct kan

het grote voordeel is dat je via de data-connector geen galvanische
scheiding hoeft, dacht ik.
Het signaal is zo klein en de volumeknop heeft geen invloed op dat signaal.
Ook al draai je de knop
helemaal dicht dan komt er toch nog signaal aan op ingang.
En AGW packet engine zou dan je soundcard als modem laten functioneren, maar
blijkbaar enkel
voor ontvangs en niet voor TX. Jammer want in HRD /DM780 of elk ander PSK,
SSTV, RTTY of andere digitale mode
programma werkt dit wel (als een fluitje van een cent).
Misschien vanavond toch nog eens wat experimenteren.

mvg, Rudi
ON2xXx

André , PE1PQX

ON2xXx stelde de volgende uitleg voor :
Misschien helpt deze link: http://www.soundcardpacket.org/ uitgebreide
info over packet via het geluidskaart.

André , PE1PQX

André , PE1PQX was zeer hard aan het denken :
En ook nog met AGW.

ON2xXx

"André , PE1PQX" schreef in bericht news:9f5u1g...@mid.individual.net...

> Misschien helpt deze link: http://www.soundcardpacket.org/ uitgebreide
> info over packet via het geluidskaart.
> En ook nog met AGW.

idd, zeer uitgebreide site. TNX.
Gisteravond shack eens opgeruimd, dit week-end eens kijken wat er uit te
halen is.
Vannacht toch weer 4x doorgang van ISS kunnen registreren. (RX)

mvg, Rudi
ON2xXx

André , PE1PQX

ON2xXx formuleerde op vrijdag :
Succes, misschien ben ik zelf komend weekeinde ook nog QRV via ISS.

pa7ml

On 7 okt, 09:06, André , PE1PQX <inva...@invalid.pe1pqx.eu> wrote:
> ON2xXx formuleerde op vrijdag :

> Succes, misschien ben ik zelf komend weekeinde ook nog QRV via ISS.

Hoi,
Ik heb ff snel alles gelezen. Zelf werk ik al verschillende jaren met
de 817. Cat/data werken prima in de CW mode met een interface van
Microham. Wel ff moeten zoeken naar de juiste instelling maar het werk
met Mixw. Echter gebruik ik de 817 met name voor Mixw (vakantie) met
psk 31 en andere digi modes en WSJT. Hiervoor gebruik ik wel de
microfoon ingang (RJ) voor TX. De instelling bij configuratie is in
usb bij de keuze van digi/usb user/ lsb user, etc. Voorts staat de
configuratie in ptt+cw. uiteraard koptelefoon uit/ingang galvanisch
gescheiden) naar pc.
S6 &73

PA1OKZ

Zijn hier luisteraars die succes hebben met het beluisteren van ARISS
signalen (danwel voice op 145.800 of 437.800, danwel packet op 145.825) met
een eenvoudige ontvanger, in dit geval een Icom R20 en de standaard
telescoop antenne? In principe moet dit gemakkelijk gaan, heb in het
verleden naar verschillende AMSAT signalen kunnen luisteren op een
vergelijkbare manier, maar ISS nog niet gehoord. Ik heb overigens ook geen
idee hoeveel activiteit er uberhaupt waar te nemen is...

Reden van de vraag is eenvoudig: ik zit op het strand in Bodrum en heb
gewoon de RX op de achtergrond aanstaan, hangend aan een parasol. Als er
enige activiteit waarneembaar zou zijn moet dat toch te horen zijn zou je
denken....

Reacties zijn welkom, alvast hartelijk dank.

73, Mischa, PA1OKZ

André , PE1PQX

PA1OKZ beweerde :
Dit zou moeten werken Mischa. een eenvoudige rondstraler is al
voldoende om ISS (ARISS) te kunnen horen.
Op http://www.issfanclub.com staat meer info over de huidige status van
het ARISS station.
Let wel: deze site is geen officiele site van ARISS, maar een (zoals de
naam het eigenlijk al aangeeft) een fanclub.
Wel geeft deze site en aardige indicatie van de activiteit aan boord
van ISS.

Voor officiele info over ARISS kun je kijken op o.a.
http://www.ariss-eu.org (EU) en http://www.rac.ca/ariss/
(internationaal)

André , PE1PQX

pa7ml stelde de volgende uitleg voor :
op deze manier kan het natuurlijk ook. Voor zover ik weet hebben die
data aansluitingen ook AFSK out (1200bd en 9600bd). Die 1200bd zou je
ook in de geluidskaart kunnen steken (9600bd ook naar het schijnt)

Zelf heb ik de beschikking over een TNC2 waardoor ik geen geluidskaart
config nodig heb.

ON2xXx

"PA1OKZ" <pa1...@zoekmaaropgoogle.nl> wrote in message
> [...]
> enige activiteit waarneembaar zou zijn moet dat toch te horen zijn zou je

Dat zal niet makkelijk zijn, want het ISS komt met zo een geweldige snelheid
overgevlogen dat je met wat geluk
slechts 3 ą 4 minuten data of fonie kan horen. (met een rondstraler dus)
En dezer dagen komt die over rond 1u, 2u, 3u, 4u en 5u in de ochtend. Niet
direct het uur dat je onder de
parasol in Bodrum zal zitten vrees ik.
Er zijn tig aan internetsites en programma's (Orbitron) waar je de exacte
overvlieg-uren kan ophalen en dan
weet je precies wanneer het ISS overvliegt.

mvg, Rudi
ON2xXx

André , PE1PQX

> [...]
> overvlieg-uren kan ophalen en dan
> weet je precies wanneer het ISS overvliegt.

ISS heeft meer dan één uur nodig om één orbit (=omloop) te maken...
Iedere dag komt het ongeveer 30 minuten eerder dan de dag ervoor.

Hier even een snelle lijst van ISS passes (tijden zijn AOS, closest en
LOS) voor de komende 3 dagen:

Satelliet passages / Orbitron 3.71 / www.stoff.pl

Locatie : Emmen (6.9583° O, 52.7708° N)
Tijdzone : UTC +2:00
Zoekperiode : 2011-10-07 23:39:54 - 3 dagen
2011-10-10 23:39:54
Voorwaarden : Maximale zonne-elevatie = Geen
Min. sat. elevatie = 0 graden
Belichting NIET noodzakelijk

Tijd Satelliet Azm Elv Mag Berei Z.Azm
Z.Elv
2011-10-08 00:01:50 ISS 201.8 0.0 ecl 2328 334.2
-40.2
2011-10-08 00:06:28 ISS 141.7 13.6 ecl 1234 335.6
-40.5
2011-10-08 00:11:09 ISS 81.9 0.0 ecl 2358 337.1
-40.8

2011-10-08 01:36:40 ISS 240.3 0.0 ecl 2337 5.7
-42.8
2011-10-08 01:41:59 ISS 160.1 44.3 ecl 556 7.5
-42.7
2011-10-08 01:47:21 ISS 80.6 0.0 ecl 2363 9.3
-42.6

2011-10-08 03:12:30 ISS 266.5 0.0 ecl 2351 36.3
-37.6
2011-10-08 03:17:55 ISS 181.6 74.0 ecl 417 37.9
-37.1
2011-10-08 03:23:23 ISS 93.9 0.0 ecl 2366 39.5
-36.6

2011-10-08 04:48:30 ISS 279.5 0.0 ecl 2361 61.5
-26.7
2011-10-08 04:53:52 ISS 199.8 43.8 ecl 564 62.8
-25.9
2011-10-08 04:59:14 ISS 120.2 0.0 2.1 2361 64.0
-25.2

2011-10-08 06:24:41 ISS 278.1 0.0 ecl 2367 82.4
-12.9
2011-10-08 06:29:23 ISS 218.3 13.5 0.7* 1253 83.4
-12.2
2011-10-08 06:34:03 ISS 158.7 0.0 2.3 2353 84.3
-11.5

2011-10-08 23:04:49 ISS 183.9 0.0 ecl 2324 317.2
-35.7
2011-10-08 23:08:48 ISS 135.3 7.5 ecl 1600 318.3
-36.1
2011-10-08 23:12:49 ISS 87.1 0.0 ecl 2354 319.4
-36.5

2011-10-09 00:38:54 ISS 228.0 0.0 ecl 2331 346.2
-42.5
2011-10-09 00:44:05 ISS 153.3 30.3 ecl 731 347.9
-42.7
2011-10-09 00:49:19 ISS 79.3 0.0 ecl 2360 349.7
-42.8

2011-10-09 02:14:30 ISS 258.6 0.0 ecl 2347 18.5
-41.9
2011-10-09 02:19:54 ISS 174.3 69.3 ecl 427 20.2
-41.7
2011-10-09 02:25:21 ISS 87.6 0.0 ecl 2362 22.0
-41.4

2011-10-09 03:50:29 ISS 276.4 0.0 ecl 2360 47.2
-34.1
2011-10-09 03:55:54 ISS 193.2 59.1 ecl 464 48.7
-33.5
2011-10-09 04:01:19 ISS 109.4 0.1 ecl 2357 50.1
-32.8

2011-10-09 05:26:32 ISS 280.4 0.0 ecl 2366 70.5
-21.7
2011-10-09 05:31:36 ISS 212.1 21.5 ecl 943 71.6
-21.0
2011-10-09 05:36:39 ISS 143.4 0.0 2.1 2352 72.7
-20.2

2011-10-09 07:03:33 ISS 265.2 0.0 ecl 2366 90.5
-7.3
2011-10-09 07:06:41 ISS 229.7 3.6 1.6 1949 91.2
-6.8
2011-10-09 07:09:49 ISS 193.9 0.0 2.2 2353 91.8
-6.4

2011-10-09 22:08:25 ISS 160.9 0.0 ecl 2324 302.3
-29.5
2011-10-09 22:11:12 ISS 129.1 2.7 ecl 2013 303.0
-29.9
2011-10-09 22:14:00 ISS 97.5 0.0 ecl 2349 303.7
-30.2

2011-10-09 23:41:17 ISS 214.1 0.0 ecl 2326 327.7
-39.5
2011-10-09 23:46:13 ISS 146.9 19.8 ecl 984 329.2
-39.9
2011-10-09 23:51:13 ISS 79.9 0.0 ecl 2359 330.8
-40.2

2011-10-10 01:16:31 ISS 249.0 0.0 ecl 2341 359.0
-43.6
2011-10-10 01:21:53 ISS 165.9 56.6 ecl 472 0.9
-43.6
2011-10-10 01:27:18 ISS 83.0 0.0 ecl 2363 2.7
-43.6

2011-10-10 02:52:27 ISS 271.6 0.0 ecl 2351 30.8
-39.9
2011-10-10 02:57:52 ISS 186.2 70.7 ecl 424 32.4
-39.5
2011-10-10 03:03:19 ISS 100.1 0.0 ecl 2363 34.1
-39.0

2011-10-10 04:28:27 ISS 280.6 0.0 ecl 2360 57.3
-29.8
2011-10-10 04:33:43 ISS 205.5 32.5 ecl 700 58.6
-29.2
2011-10-10 04:38:59 ISS 129.9 0.0 ecl 2355 59.9
-28.5

2011-10-10 06:04:52 ISS 274.1 0.0 ecl 2361 78.9
-16.4
2011-10-10 06:09:03 ISS 223.5 8.6 ecl 1542 79.8
-15.8
2011-10-10 06:13:14 ISS 172.6 0.0 2.1 2353 80.7
-15.1

2011-10-10 22:43:54 ISS 198.3 0.0 ecl 2322 311.2
-34.2
2011-10-10 22:48:25 ISS 140.2 12.2 ecl 1304 312.4
-34.7
2011-10-10 22:52:59 ISS 82.7 0.0 ecl 2357 313.7
-35.2

ON2xXx

"ON2xXx" <fin...@QRZ.com> wrote in message
> Sinds ik een andere PC heb krijg ik het programma UISS wel aan het
> luisteren (getest op oa. 144.800)
> maar praten wil hij nog steeds niet.
Eindelijk, terug aan de praat.
Andere PC genomen en software opnieuw geinstalleerd. Uiteindelijk toch een
DIGI-1 soundcard interface ertussen gezet en ... waarachtig, lezen en
schrijven (lees : RX en TX)
Met dank aan Andr� die bleef volhouden die interface er tussen te zetten.
Ik ben (weer eens) een gelukkig man. Iedereen bedankt.
PS, Andr� : om terug te mailen zal ik nog even het programma moeten
opfrissen.

mvg, Rudi
ON2xXx

André , PE1PQX

ON2xXx drukte met precisie uit :
> [...]
> Ik ben (weer eens) een gelukkig man. Iedereen bedankt.
> PS, André : om terug te mailen zal ik nog even het programma moeten

Helemaal geweldig... Wellicht zien we je nog via ISS!

ON2xXx

"Andrᅵ , PE1PQX" schreef in bericht news:9fd26k...@mid.individual.net...

> Helemaal geweldig... Wellicht zien we je nog via ISS!

dat laatste wil nog niet echt lukken, zaterdagnacht "live" geprobeerd maar
geen connectie gekregen met ISS.
Ik vrees dat het originele vermogen van de 817 (5 W) wat aan de zwakke kant
is. Ondertussen ergens een P.A
uit kast kast gehaald (30 W) en dat zou moeten lukken nu. Nu nog eens een
nachtje opblijven en uitproberen.
Maar ik krijg niet uitgevist hoe ik een mail verstuur via UISS. Wellicht op
de "mail" button klikken, maar hoe het
dan verder moet wordt nog even uitzoeken.

mvg, Rudi
ON2xXx

André , PE1PQX

Na rijp beraad schreef ON2xXx :
> "André , PE1PQX" schreef in bericht news:9fd26k...@mid.individual.net...
De mailbox call van ISS is RS0ISS-11, die kun je rechtstreeks
connecten.
Overal wordt wel geadviseerd vermogens te gebruiken van 25W of meer. Ik
heb uit mijn TM-V7e zo'n 50W op 2m en 35W op 70cm.
Wel een tip: houd het zo kort mogelijk om andere OM's ook de
gelegenheid te geven.

Hier nog een lijstje met RS0ISS-11 commando's (citaat van
http://www.rac.ca/ariss/arispak2.htm en [CR] staat voor een druk op de
ENTER toets):

C-Connect request
D-Disconnect request
DM-Disconnect mode
UA-Unnumbered Acknowledge
UI-Unconnected Information frame
I(n)-Information frame or Index packet (n=0-7).

ISS Packet Command Listing:
It takes a long time to down load the HELP file from ISS. I have
included an actual copy of the ISS help
file. The commands are similar to most terrestrial TNC's. You should
review these commands and
compare them to your TNC owner's manual.

B(ye) B [CR] disconnects you from PMS.
H(elp) H [CR] or ? [CR] displays this help file.
J(log) J [CR] displays a list of call signs heard (optional date/time)
Kill) K n [CR] deletes message number n (only to/from your call sign).
KM(ine) KM[CR] deletes all READ messages addressed to your call sign.
L(ist) L [CR] lists the 10 latest messages.
M(ine) M [CR] lists the 10 latest messages to/from your callsign.
R(ead) R n [CR] reads message number n.
S(end) S (callsign) [CR] begins a message addressed to (callsign).
SB Sends Bulletin
SP Sends Personal
ST Sends Traffic
Subject: ending with [CR].
Text: End each line with [CR]. End message by
typing /ex [CR] or CTRL-Z [CR]
at the beginning of a new line.
SR(eply) SR n[CR] Sends a reply to message n prompting only for text.
V(ersion) V [CR] displays the software version of the PMS system.

The only commands the Public should be using are:
Bye, to disconnect.
Kill and KM, to delete your old mail.
List and Mine to see a message list.
Read, Send and SR, for mail

ON2xXx

"André , PE1PQX" schreef in bericht news:9fiaci...@mid.individual.net...

>Hier nog een lijstje met RS0ISS-11 commando's. . . . .

André, zitten deze commando's niet standaard ingebakken in het programma
UISS ?
Daar is bvb een connect-button en een mail-knop etc.
Gisteren rond 23.23u terug "geconnect" (lees :connected) met RS0ISS-11.
Even maar, bij wijze van test en het lukte. So far so goed.
Nu nog enkel die mail onder de knie krijgen, dan stuur ik er eentje terug.

mvg, Rudi
ON2xXx

André , PE1PQX

ON2xXx schreef op 12-10-2011 :
> [...]

> Even maar, bij wijze van test en het lukte. So far so goed.
> Nu nog enkel die mail onder de knie krijgen, dan stuur ik er eentje terug.

Hoi Rudi,

Die commando's moet je op de command-line intoetsen, die zitten niet in
een terminal programma ingbouwd..
Wat betreft de mail: die is niet via het ISS-BBS verstuurd, maar via
een relay server ergens op deze aardbol.

Bij "APRS TX Message" in het vakje "FOR" voor e-mail kiezen en dan in
het vakje "message" rechts er van een e-mail neer zetten, bijvoorbeeld
"Andre[at]pe1qx.eu e-mail via ISS" (uiteraard met een apendinges).

Hoop dat het werkt zo!

Grt, Andrᅵ PE1PQX

André , PE1PQX

> [...]
> werkt dit gedeelte op het ISS
> niet meer of zijn ze gewoon gestopt met packet-uitzendingen ?

ISS Packet lijkt nu verhuisd te zijn naar 145.800 ...