Contesten via repeaters toegestaan?

Pasq

Hallo allen,

Afgelopen dinsdag een PE1 station gehoord op de repeater van Tongeren (B).
Er was blijkbaar een contest bezig, en deze heer heeft zich heel veel
moeite gedaan om een verbinding met een ON3 te maken.
In het Engels nog wel, en in gebrekkig Frans. Dat terwijl de ON3 in
kwestie gewoon Vlaams sprak..
Het heeft ongeveer tien minuten geduurd voordat de verbinding compleet
was en de punten uitgewisseld.
Nu mijn vraag.. Zijn er tegenwoordig contesten die het gebruik van
repeaters toestaan?

Pasq

Martin - PA2RUS

Op 10-01-2013 14:08, Pasq schreef:
> Het heeft ongeveer tien minuten geduurd voordat de verbinding compleet
> was en de punten uitgewisseld.
> Nu mijn vraag.. Zijn er tegenwoordig contesten die het gebruik van
> repeaters toestaan?

Als ik op het onderwerp "google", dan kom ik o.a. tegen:

http://www.uba.be/nl/vhf-uhf/atv/contest-reglementen

"Reglement voor de UBA ATV wedstrijden.
De bedoeling van de wedstrijden is om zoveel mogelijk ATV verbindingen
te maken via de directe weg; dus niet via repeaters."

Het lijkt dus geheel 'contest' afhankelijk. Er is volgens mij niet een
generieke regel. Maar misschien vergis ik mij wel.

Martin

Hans Remeeus

Op 10-1-2013 14:25, Martin - PA2RUS schreef:

> Het lijkt dus geheel 'contest' afhankelijk. Er is volgens mij niet een
> generieke regel. Maar misschien vergis ik mij wel.

Hallo Martin,

Dat heb je helemaal goed.

Daarom moet je altijd de contestregels raadplegen, van de betreffende
contest. Er zijn geen uniforme regels, behalve dat je altijd de
contestsegmenten moet aanhouden. Er zijn steeds meer contesten die
verbindingen ongeldig verklaren die buiten het contestsegment plaats
gevonden hebben; dit zouden alle contesten moeten doen.

--
Vriendelijke groeten,
Hans Remeeus (PA1HR)

PA10403-Gerard

Op donderdag 10 januari 2013 15:37:25 UTC+1 schreef Hans Remeeus het volgende:
Als het contesten via repeater zal mogen,dan zou ik zeggen,amateurs maak ook een echolink contest

Eric

> [...]
>
> Het lijkt dus geheel 'contest' afhankelijk. Er is volgens mij niet een
> generieke regel. Maar misschien vergis ik mij wel.

Als het er zo staat, "zoveel mogelijk"" wordt een enkele verbinding via een
repeater dus niet uitgesloten. Dan mag het, als het er in verhouding maar
een paar zijn. Vreemde regel lijkt me.
Dus klik op de link.
Inderdaad het staat in de aanhef, maar in het reglement lees ik dan :
Alleen directe verbindingen zijn toegestaan. Het gebruik van relaiszenders
of transponders is niet toegestaan.
Dat is duidelijk.
73 Eric

Pasq

On Thu, 10 Jan 2013 09:57:23 -0800, PA10403-Gerard wrote:

> Als het contesten via repeater zal mogen,dan zou ik zeggen,amateurs maak
> ook een echolink contest

Inderdaad.. Of maak zoveel mogelijk verbindingen in het uur met je
GSM.. :-)
Kun je direct je contacten bewijzen met een log: de telefoonrekening.
Ik weet overigens niet welke contest het geweest zou moeten zijn..
Op internet kan ik het niet terugvinden op de contestkalender,
en de digitale CQPA voorziet niet in een contestkalender...

Pasq