Storing op de lagere hf banden

W.F.

Beste Om's
Sinds begin Juni word hier in de omgeving een stoorsignaal verspreid
waarvan ik de herkomst nog niet van weet. Het gebeurd op ca 4 mhz met
op ca elke 100 kc een herhaling zowel naar beneden als hoger in de
frequentie. Hierdoor is de 80 meter band niet meer bruikbaar. Mijn
vraag is of u dit geluid kunt herkennen als zijnde een bekend signaal
die al eerder is gekonstateerd.
Ik heb een opname van gemaakt welke u hier kunt beluisteren.
http://fwerner.home.xs4all.nl/onderdelen/SDRQuickAudioStoring.mp3
Misschien weet u meer dan ik .....
vy 73 Werner PA0FLE

S de S

klinkt niet erg hoopvol Werner.
Dus binnenkort eens met een hand SW ontvangertje de buurt afspeuren.

Stan

"W.F." schreef in bericht

Martin - PA2RUS

Klinkt als PLC, klinkt als Ethernet via het stopcontact.

Heb je bij jezelf al alles gecontroleerd? Mogelijk heb jij of een van je
buren van die handige apparaatjes waarmee je ethernet kunt verleggen
naar andere delen in je huis zonder kabel te trekken.

Denk aan deze dingen: http://tinyurl.com/ethernet-stopcontact

Reuze handig hoor! Alleen niet als je zendamateur bent, dan is het bijna
de hel op aarde :)

Mogelijk is het zelfs nog een defecte geschakelde voeding. Dat heb ik
aan de hand gehad. Een voeding van een Dymo Labeler was de oorzaak dat
ik op een deel van de HF geen ontvangst had.

Maar zoals is voorgesteld, ga op zoek met een los ontvangertje. Alleen
dan kun je echt de bron vaststellen.

Martin - PA2RUS

PE1R

Op 23-06-12 10:18, W.F. schreef:
> [...]
> op ca elke 100 kc een herhaling zowel naar beneden als hoger in de
> frequentie. Hierdoor is de 80 meter band niet meer bruikbaar.

Hi Werner ,

Beredeneren wat het zou kunnen zijn heeft niet zoveel zin
Alles wat een blokgolf maakt met enig vermogen verbonden met te lange
onafgeschermde draden / behuizing kan een stoorbron zijn
Leen een 80 Mtr vossenjacht ontvangertje en ga op jacht !

Suck6 , Ruud

Vonkenboer

PE1R bracht volgend idée uit :
internet modem ?

Stan - PA8C

"S de S" <S...@S.nl> wrote in message news:js3v1o$dld$1...@news.task.gda.pl...
Hallo Werner,

Ik ben het met de andere Stan eens.
Zelf ben ik hier in het verleden meerdere malen bezig geweest om dit soor
storingen/hinder op te sporen in dicht bewoonde gebieden.
Mijn ervaring is dat het meestal schakelende voedingen, LED lampen en PLC
modems betreft die storing veroorzaken.
Ben er ook attent op dat er in garage boxen vaak electrische fietsen aan een
lader staan en die zijn bekend om het veroorzaken van dit soort storingen.
Neem een eenvoudig korte golf ontvangertje en ga daar eens mee in de buurt
rondlopen.
Als je op die ontvanger een externe antenne op aan kunt sluiten zou ik voor
een eenvoudig loop antennetje gaan, die kun je namelijk aardig uit nullen
als je in de buurt van het stoorsignaal bent.
Belangrijk is dat de ontvanger niet al te gevoelig moet zijn anders hoor je
te veel.
Afgaand op het geluidsfragment wat je meezond kan het van alles zijn, maar
de eigenschap van het signaal doet er niet zo veel toe.
De bron waar het vandaan komt, die moet je zien te localiseren.
Als je de bron gevonden hebt zul je zeer diplomatiek te werk moeten gaan om
de medewerking van de "stoorder" te verkrijgen.
Bijna altijd zijn de veroorzakers totaal niet op de hoogte van wat onze
hobby inhoud en absoluut niet bewust dat zij storing veroorzaken.
Vaak denken deze mensen dat als er een CE keurmerk opstaat alles in orde is
en het aan jouw ontvanger ligt.
CE keurmerken hebben helaas niets te maken met EMC richtlijnen.
Kom je er met de veroorzaker niet uit dan kan je een storingsmelding bij het
AT doen.
Die zullen dan op termijn een afspraak met jou inplannen om vast te stellen
of het om een storing dan wel hinder gaat.
Let wel dat de normen voor storing aardig hoog liggen. (S9+ voor HF en zelfs
nog hoger voor VHF)
Op de website van het AT kun je meer informatie vinden over dit onderwerp
onder "storingsmelding".
Veel succes met het opsporen van de ellende.

73, Stan/PA8C

W.F.

Stan - PA8C formuleerde op zaterdag :
Heren, allen bedankt voor het mededenken. Ik ben ervan bewust dat het
geen makkelijke zaak is. Het moeten inpeilen van de bron is
noodzaakelijk en is gedaan door Henk PA3FMC. Het is mij niet mogelijk
het zelf te doen. Jij kunt b.v. een blinde ook niet vragen om naar de
sterren te kijken. Ik kan niet lopen. Henk heeft bij benadering
een adres gepeild. Maar hoe nou verder is nog geen weet. Ik ben lid van
de nvra en veron en hoop dat er hulp geboden word. Zeker als het gaat
om het juiste adres en bewoner wat nog niet bekend is. Mijn hoop was
wel
dat iemand onder u het signaal zou herkennen als zijnde .....
Helaas niet. Ik zelf heb geen peilontvanger omdat ik er niets aan heb.
Dit is heel erg voor mij en ik hoop dat het tot een goed einde gebracht
word. Eerst zal ik de EMC-EMF commissie hiervan op de hoogte stellen
Mijn dank voor uw mededenken en graag tot werkens.
Werner

PE1R

Op 23-06-12 22:00, W.F. schreef:

> is gedaan door Henk PA3FMC. Henk heeft bij benadering
> een adres gepeild. Maar hoe nou verder is nog geen weet.
> het juiste adres en bewoner wat nog niet bekend is.
> Werner

Hallo Werner , wat vervelend voor je

Het gaat hier in eerste instantie om in contact te komen met de juiste
bewoner en de stoorbron te identificeren
Het contact met de stoorder zou telefonisch kunnen en leg dan eerst je
persoonlijke situatie uit en ook dat je hobby door de storing eigenlijk
niet goed meer mogelijk is
laat de bewoner het stoorsignaal ook maar eens meeluisteren via de
telefoon
een handige vraag die je kunt stellen zou zijn ; heeft u sinds ....
iets nieuws gekocht ?
je kunt dan voorbeelden noemen als zonnepanelen / robot grasmaaier /
electrische fiets / alarm installatie
Als dat zo is kun je ook telefonisch vragen of de persoon het apparaat
uit wil schakelen en jij moet dan wel meteen naar de radio luisteren en
het effect ,
Afhankelijk van de reactie / medewerking van de bewoner kun je altijd
doen besluiten het hogerop te zoeken
Ik hoop voor je dat Henk alsnog een exacte locatie / bewoner kan bepalen
, met een beetje opzichtig peilen voor de deur kom je vanzelf in contact ??
Succes en sterkte , Ruud

PA2HV

Het is zò dat Martin - PA2RUS formuleerde :
> Klinkt als PLC, klinkt als Ethernet via het stopcontact.

Nee dat klinkt anders! Wat het wel is, weet ik helaas niet

pieter

Op 24-6-2012 10:37, PA2HV schreef:
> Het is zò dat Martin - PA2RUS formuleerde :
>
> Nee dat klinkt anders! Wat het wel is, weet ik helaas niet

Wel eens aan een USB hub gedacht

PA2HV

pieter bracht volgend idée uit :
Zou maar zo kunnen, signaal ken ik niet wat betereft gehoor

W.F.

Vonkenboer formuleerde op zaterdag :
Probeer eens de site http://emc-emf.veron.nl/download.html
Daar staat een audio file van Netplug Turbo 85 welke enigzins lijkt
op de storing hier. Je hoort wel een sogenaamde wals in dat geluid wat
weer lijkt op Fax. Alle andere geluiden welke op deze site staan zijn
niet de storing zoals bij mij. Helaas zijn er geen geluiden van een
defecte voeding of iets dergelijks. Dus ook geen modem.
Werner

PA10403-Gerard

De plasma TV zijn ook van die stoorjukels ,laten we het maar niet over routers hebben,en van die glasbak monitoren

PA10403-Gerard

Op zaterdag 30 juni 2012 15:23:01 UTC+2 schreef PA10403-Gerard het volgende:
> De plasma TV zijn ook van die stoorjukels ,laten we het maar niet over routers hebben,en van die glasbak monitoren

Ik heb ook last van me combi ketel op HF,en zeker op de lage banden