מעבר להודעה הראשונה שלא נקראה

Tal Yaron

לא נקראה,
4 בדצמ׳ 2008, 4:30:484.12.2008
עד Isreals...@googlegroups.com
יואב שלום,

נוח יהיה לי להתחיל מהדיון שהתחלנו בכיפה (מצוטט למטה)

אם אני מבין נכון, המודל שאתה מציג לצדק נובע מההנחה שהקב"ה ברא את העולם, והוא משפיע מטובו עלינו, ולכן עלינו להעביר את השפע שלנו לחברים אחרים שאינם משופעים כמונו. לכן מבחינתך צדק, הוא גם התנהגות הוגנת (מידה כנגד מידה, הן במסחר והן בענישה), וגם נתינה ממה שקיבלנו, לאחרים. ואם ללכת על פי השיטה שאתה מציג, הרי כמקבלי הטוב, עלינו לנהוג על פי הכללים שהקב"ה ציווה אותנו.

אנסה להראות שהצדק התנ"כי מכוון יותר לצדק הטבעי, שגו'ן לוק הציג בספרו המסכת המדינית, וכן לצדק שרפפורט ואקסלרוד הציגו בתיאוריה שלהם שנקראת Tit for Tat.

ידוע הוא כי התורה הסתירה את טעמי המצוות. היא אינה אמורת מה הטעם לכל מצווה ומצווה. אבל יחד עם זאת, אם נחקור ארועים שונים של משפטי צדק, אולי נבין, מה הוא הצדק התנ"כי. לי כרגע זכורים חמישה  מיקרי משפט אנושיים, שנערכו על ידי אנשים שנחשבו לאנשי שמשפטם משפט צדק. הראשון הוא משה ששפט את הזקן מקושש העצים. הפעם השניה היתה כאשר שפט בבעית בנות צלופחד. את דוד המלך, אנו רואים בשני מיקרי משפט. פעם אחת במשפט "כבשת הרש", ופעם שניה במשפט האישה החכמה שיואב שלח (שמואל ב', י"ד). ואת המשפט החמישי עשה שלמה בין שתי הנשים.
במשפט הקשיש, היתה עברה על חוקי השבת. במשפט בנות צלופחד היתה קושיה לא פתורה לגבי חוקי החלוקה. אצל דוד אלו היו שני משפטי פשיעה, ואצל שלמה משפט מחלוקת. אף אחד מהשפטים הללו לא עסק בשאלות חסד או נתינה. למשל מדוע פלוני לא עזר לאלמוני, כשראה את שורו תקוע. או מדוע לא עזרה לרעהו שנפל לקושי כלכלי. כל המשפטים הנ"ל למעשה עוסקים בצדק פשוט: למי מגיעה הקרקע או הילד? מה יעשה למי שלא שמר את השבת? איך יענש אדם על עברת גזל, ואיך יש להעניש בן שהרג את אחיו.

אוסיף גם שהמלכים והשופטים נדרשים, להבנתי, רק לצדק ולמשפט (לדוגמא: ירמיהו פונה למלכי דוד, פרק כ"ב, "כה אמר ה', עשו משפט וצדקה, והצילו גזול, מיד עשוק; וגר יתום ואלמנה אל-תנו, אל-תחמסו, ודם נקי, אל-תשפכו במקום הזה.  : כי אם-עשו תעשו, את-הדבר הזה--ובאו בשערי הבית הזה מלכים ישבים לדוד על-כסאו, רכבים ברכב ובסוסים, הוא ועבדו, ועמו.  : ואם לא תשמעו, את-הדברים האלה--בי נשבעתי נאם-ה', כי-לחרבה יהיה הבית הזה." וכן בפסוק י"ג באותו הפרק "הוי בנה ביתו בלא-צדק, ועליותיו בלא משפט". כלומר הם מצווים להגן על החלשים מידי עושקיהם, אך לא לתת להם משאבים.

מכאן וממקומות רבים אחרים ניתן ללמוד שאין הכוונה בצדקה ל"צדקה" המקובלת כיום, אלא לצדק. (כלומר, להגן על העניים מפני חומסים... לא לסייע להם באוכל ובמזון)

להערכתי, אם צדק היה מכיל גם עזרה ונתינה והינו מחויבים בו, הרי שהינו רואים משפטי ענישה על מישהו שלא עזר לחברו... ואין אנו רואים משפטים כאלו.

לבסוף, ברור לי לחלוטין שאי אפשר לבנות חברה רק על צדק. יש צורך בחסד. יש צורך לעזור לאוכלוסיה חלשה להתרומם על הרגליים (ראה 8 דרגות החסד של הרמב"ם). התורה אכן מצווה עלינו לפעול בחסד. לעזור לנופל, לסייע לאויב, להשאיר לעניים את פאת השדה ועוד ועוד.

יש גם אלמנטים שהם אלמנטיים של מנוחת הגוף והנפש, כמו יום השבת, ושנת השבתון.

כל אלו ואלמנטים אחרים בונים חברה מעולה. אני מאמין שגם כיום הם יכולים לבנות חברה מדהימה. אני רק טוען שצריך לסדר אותם בסדר הנכון, ולהבין את ההשפעה של כל אחד מהם, כיוון שנדע איך להרכיב נכון את החלקים השונים, כדי ליצור כאן את אותה חברה מצויינת.

אשמח לדעתך ולביקורתך,

להת'
טל

הצדק המקראי וזה שהתפתח מאוחר יותר בהגות היהודית אינו עוסק רק במידה כנגד מידה במובנה הפשוט והראשוני שהזכרת. הצדק המקראי (ולא החסד) קובע למשל שעל האדון מוטל חובה לדאוג למנוחתו של ילדיו, עבדיו ובהמותיו בשבת כמוהו. לפי הצדק המקראי הקרקע אינה יכולה להמכר לצמיתות משום שהיא אינה של הקב"ה ולפי הצדק המקראי על בעל החוב לשמוט את חובו בשמיטה.
כל אלה אינם לפנים משורת הדין אלא שורת הדין עצמה. במילים אחרות כאשר מסתכלים על החוק המקראי כאשר הוא פועל בין בני אדם מה שנראה לנו כחסד אינו אלא צדק. עם זאת אפשר לטעון כי בכל זאת מדובר כאן במידה כנגד מידה. ה´ הוציא אותנו (בכל דור ודור) ממצרים והוא זה שמכלכל אותנו ועל כן ממילא כל מה שיש לנו אינו באמת שלנו (והארץ לא תמכר לצמיתות כי לי הארץ כי גרים ותושבים אתם עמדי) ועל כן יחסנו אל הזולת הוא מידה כנגד מידה ליחסו של ה´ אלינו (ולמעשה הרבה פחות).
ולכיוון אחר יפה לא פחות אני מפנה אל המורה נבוכים חלק ג´ פרק נ"ג שם מגדיר הרמב"ם חסד, צדקה ומשפט. החסד הוא ההפלגה בדרך כלל ההפלגה בהעתרת טובה יתרה.
הצדקה נגזרת מ"צדק" שפירושו לתת לכל הנמצאים מה שראוי להם (כפי שאמרת למעלה) אך היא עצמה אינה צדק.
"החובות המוטלות עליך כלפי זולתך בגלל מידת אופי טובה, כגון איחוי שברו של כל בעל שבר, הן הקרויות צדקה". "והמשפט הוא הדין מה מתחייב הנידון, אם טובה ואם עונש".
הרמב"ם מפרש כידוע את ירמיהו ט´ כ"ב-כ"ג: "כה אמר ה´ אל יתהלל חכם בחכמתו ואל יתהלל הגבור בגבורתו אל יתהלל עשיר בעשרו, כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי כי אני ה´ עושה חסד משפט וצדקה בארץ כי באלה חפצתי נאום ה´".

לפי הרמב"ם הפסוק מזכיר את הצדק במובן שהסברת רק באמצעות המילה "משפט" ולצדו הוא שם הן חסד והן צדקה שהיא משהו אחר. אחר גם מצדק חברתי אך נראה בהחלט ככולל אותו ורחב ממנו.

--
חבר בתנועה לדמוקרטיה ישירה (http://kol1.org)

--
חבר בתנועה לדמוקרטיה ישירה (http://kol1.org)

יואב רובין

לא נקראה,
5 בדצמ׳ 2008, 8:29:595.12.2008
עד דיון על מוסר בישראל
שלום
אני מעתיק את תגובתי ששלחתי במייל גם לכאן למען יוכלו גם אחרים (אם יש
כאלה) לקרוא ולהצטרף.

אני אתחיל דווקא מהרמב"ם אותו אתה מזכיר בסוגריים ואראה כיצד אתה קורא את
דבריו באופן שמשרת את השקפתך ולא כפי שדבריו נכתבים כפי שהם. בהמשך אראה
כיצד מהלך זה מתרחש גם בקריאתך את התורה ואת הנ"ך עצמם.
בשום מקום ברמב"ם אין מדובר על שמונה דרגות החסד, אלא נכתב "שמונה מעלות
יש בצדקה" וצדקה זו מוצגת כמצווה כפי שהוא כותב "
חייבין אנו להזהר במצות צדקה יותר מכל מצות עשה". וכפי שהראתי הרמב"ם
מגדיר צדקה במורה כעשיית צדק עם נפשך ומידותיך הטובות. על כן חובה זו
אינה חסד, אין היא לפנים משורת הדין. על כן גם אפשר לכפות על הצדקה כפי
שאפשר גם לכפות על מידת סדום.
כך גם הגדרתך את מצוות לקט, פאה ושכחה כחסד נראית לי תמוהה. הרי מדובר
במצוות ממש כלומר בדין. יתרה מזו חז"ל רואים בכך זכויות קנייניות של
העניים. וכך אומרת משנה פאה ה' ו':
"מִי שֶׁאֵינוֹ מַנִּיחַ אֶת הָעֲנִיִּים לִלְקֹט, אוֹ שֶׁהוּא מַנִּיחַ
אֶת אֶחָד וְאֶחָד לֹא, אוֹ שֶׁהוּא מְסַיֵּעַ אֶת אֶחָד מֵהֶן, הֲרֵי
זֶה גּוֹזֵל אֶת הָעֲנִיִּים. עַל זֶה נֶאֱמַר (משלי כב) אַל תַּסֵּג
גְּבוּל עוֹלִים:"
כלומר אין מדובר כאן בחסד אלא בזכות קניינית של העניים. הדבר רחוק מאוד
מהתפיסה של חסד הנתון לרצונו הטוב של בעל השדה.
אני מסכים כי הסיפורים אתה מציג עוסקים במשפט ואכן הדבר מתיישב בהחלט עם
דעת הרמב"ם שהבאתי ועם דעתי אולם אין זה כל העיסוק בצדק. זמן הגלות נקבע
לפי ירמיהו (עיין בפסוקים האחרונים של דברי הימים) לפי מספר השמיטות שלא
נשמרו. בירמיהו ל"ד חטאי השמיטה מפורשים וכן תיקונם בנחמיה ה' ושוב באמנה
של נחמיה. שם ההדגשות הן על מה שלפי הגדרתך אינו אלא חסד.
אני חושב שאפשר להראות כיצד התורה אינה מסתפקת בצדק שמתקן עיוותים או של
מידה כנגד מידה אלא הולכת הלאה אל מעבר אליו אל מה שקרוי כיום "צדק
חברתי" אף כי מתוך הצדקות שונות במקצת. זאת היא עושה כאשר היא מעמידה
במרכזה את השבת, השמיטה והיובל, הלקט הפאה והשכחה, מעמד הלווים והכהנים
וכל זה בניגוד למצב המקובל במצרים (עיין גם בראשית מ"ז) ובניגוד למזרח
הקדום וכמובן בניגוד לטענותיו של לוק.

בברכת חברים
יואב

On 4 דצמבר, 11:30, "Tal Yaron" <tal.ya...@gmail.com> wrote:
> [...]

> רכבים ברכב ובסוסים, הוא ועבדו, ועמו.  *:* ואם לא תשמעו, את-הדברים האלה--בי

טל ירון

לא נקראה,
8 בדצמ׳ 2008, 5:54:478.12.2008
עד מוסר בישראל
יואב שלום,

אני חושש שהניסיון להסתמך על התנ"ך, ועל הפרשנות שכל אחד מאיתנו נותן
לטקסט התנ"כי, יובילו מהר מאד לסכוליסיטקה. אני מציע לדון על העיקרים
עצמם, ורק אחר כך, לנסות לחזור לתנ"ך ולראות איזו פרשנות נתמכת טוב יותר
על ידי התנ"ך.

אם אני מבין נכון, אתה מחלק את הצדק , לצדק ול"צדק חברתי", ואילו אני
טוען ל"צדק" ול"חסד".

אם נסכם עד עכשיו נוכל לומר שאנו מסכימים כי קיים צדק. צדק = למידה כנגד
מידה (גם לטוב וגם לרע).
"צדק חברתי" הוא נושא מסובך יותר. אני רוצה לנסות לפרק אותו מעט.

במכתבך האחרון ציינת את האלמנטים הבאים ל"צדק חברתי": השבת, השמיטה
והיובל, הלקט הפאה והשכחה.

אני מציע שיש כאן שני חלקים שונים (ובכוונה הזנחתי כרגע את הלויים
והכוהנים).

אני מציע ששבת, שמיטה ויובל הן מצוות שעיקרן עוסק בנופש ובהבראה ומיעוטן
מורכב מחסד. ואילו לקט פאה ושכחה, הן מצוות חסד לחלוטין (או "צדק חברתי"
אם אני מבין נכון את שיטתך).

שבת, שמיטה ויובל:
השבת, השמיטה והיובל, כולן מצוות המאפשרות לאדם לנוח, לצבור כוחות,
להתרענן, לחשוב מחדש על הדברים שעשה ולהגיע לשבוע חדש, שש שנות עובד
ומחזור חיים חדש, כבריה חכמה יותר ובעלת כוחות. בשמיטה וביובל, יש גם
אלמנטים של חסד/"צדק-חברתי". השקועים בחובות יכולים לצאת מהחובות
המעיקים, ולהתחיל את החיים מחדש, לאחר שלמדו את הלקח. האדם שאיבד את כל
רכושו במהלך היובל, יכול להחזיר את האדמה לעצמו או לבניו.
כל אלו הם חוקים שנועדו במשך השנים לבנות חברה שבה הפרטים בטוחים יותר,
חסונים נפשית וכלכלית יותר, ונבונים יותר.
אבל אני טוען, כי זה שמשמיט את החוב, הוא איש חסד.

הטענה שלי שצריך לכנות את אלמנטי השמיטה/ויטור/השארה של פאה כחסד ולא
כ"צדק-חברתי" נובעת מתפיסה עמוקה יותר של חרותנות. התפיסה הזאת אומרת, כי
חברה חזקה תיבנה אם רוב החברים יפעלו מתוך רצון חופשי, מתוך הבנה של
דברים, והבנה שהמעשים שלהם, יובילו אותם ואת החברה לעתיד בטוח יותר
ומאושר יותר.

כך לדוגמא, אדם שמקבל ציווי אלוקי לשמוט חובות, ומחויב ל"צדק חברתי",
ויעשה זאת מפחד, או מתחושה כי הוא חייב, הוא אדם שלא ירגיש טוב עם המעשה
שלו. הוא יפחד ויהיה כפוף למרות הרבנים (שהם בני אדם). ודבר זה יוביל
לחברה מושחתת, המבוססת על פחד וחובות.
אם לעומת זאת, אותו אדם יבין בתוכו, כי עודף כסף אינו עיקר החיים, וכי
בניית של חברה בטוחה ומאושרת הוא העיקר, ואם הוא יבין כי שמיטת חובות,
תיבנה את אותה חברה, הוא בשימחה ישמוט את החוב. חברה כזאת, הבנויה על
חרות, שכנוע ורצון חופשי לתת "חסד", בהכרח תהיה חברה טובה יותר, בה אף
אחד לא יוכל לכפות על אף אחד אחר דבר. ובחברה כזאת יתפתחו פחות מוקדי
כוחות שישחיתו את החברה. במיוחד אם נשאף לדיון מבוזר, ולא כוחני, נמנע
לחלוטין מוקדי כוח, מלבד האמת עצמה שתנבע מהחיפוש המשותף אחריה.

לכן בחברה בה קיים "צדק חברתי" האדם יחוייב להשמיט חובות (בין אם זה
המדינה תחייב אותו, הרבנים, או כל גוף שיפוטי אחר). בחברה חרותנית, האדם
ישכיל וילמד ויבין מעצמו כיצד לשלוט ביצירו, ולאחר מכן, כיצד לשמוט
חובות, כדי לקדם חברה טובה יותר.

חברה שבה דברים נעשים בכפיה, תהיה חברה מושחתת לבסוף. חברה בה דברים
נעשים מרצון חופשי, סופה להיות טובה ובלתי מושחתת.

מה דעתך?

yoav rubin

לא נקראה,
9 בדצמ׳ 2008, 9:02:359.12.2008
עד Isreals...@googlegroups.com
שלום
אני בהחלט מזדהה עם העקרון שלך של חרותנות והרצון שבני אדם יפעלו מתוך עצמאות
ורצון חופשי ולא מתוך חובה. אני גם בהחלט מבין את הפחד מפני סמכות מדינית או
רבנית או הדומה להן שעלולה לחייב את האדם. ברור לי גם כי יש חשיבות רבה הן
בתורה והן בכלל לחינוך האדם לראות שאין תכליתו בצבירת רכוש, בלהרבות כסף וזהב
ובודאי שלא בכיבוש האחר הנובעת במידה רבה מהללו. ברור לי גם שיש חשיבות אדירה
לחסד ולכך שגם אם כל החוקים הטובים יתקיימו עדיין אין בהם די ועדיין יש צורך
בגמילות חסדים בבחינת עולם חסד יבנה.
עם זאת דומני כי עדיין קיימות בינינו כמה מחלוקות בעניין היחס שבין חסד לדין.
לשטתך ישנן מצוות של חסד. בעוד שלשיטתי צירוף זה הוא סתירת עצמו. אך יותר מכך
נדמה לי שהויכוח נסוב סביב השאלה מה עומד בבסיס תפיסת הצדק או במילים אחרות מהי
ההצדקה של הצדק המסוים שבו אנו עוסקים. וכאן יש להדגיש בניגוד לאופן שבו אתה
מתאר את הדברים לפיו קיים צדק וקיים צדק חברתי לשיטתי התנ"ך אינו רואה שני
סוגים של צדק אלא סוג אחד ויחיד. (המשפט הוא כבר האופן שבו מתקנים עיוותים ולא
הגדרה של תפיסת צדק שלמה).
לשיטתי תפיסת הצדק היהודית בעיקר זו המקראית והחז"לית נשענת על כך שמקור כל
הטוב מאלהים ושעל כן אין לאף אדם רכוש שהוא שלו באופן מוחלט. טענה זו מוקצנת
עוד יותר לגבי עם ישראל שהוא בבחינת "גרים ותושבים אתם עמדי". על כן מצד הדין
הקשה אין לאף אדם מישראל שום רכוש כלל. בפועל כמובן אין זה כך כי אין אפשרות
לקיים כך חברה, אך סייגים רבים נובעים מכך על זכויות הקניין של בני האדם.
הסייגים הללו חלים קודם כל על הזכות לשעבד בני אדם אחרים. מותר לפי המקרא לקנות
עבד עברי אך אסור לעבוד בו עבודת עבד. מותר לקנות עבד (ואפילו עבד נצחי אם הוא
כנעני) אך אסור להעבידו בשבת וכמובן עבד עברי מצווה לשחררו בשנה השביעית או לכל
היותר ביובל. הגבלת זכות הקניין אינה חלה כמובן רק על בני אדם אלא גם על הקרקע
(שבת, שמיטה יובל) ועל הבהמה (שבת).
תפיסה זו של צדק שנשענת על היחס לאלהים מדגישה גם את שוויון בני האדם כנבראים
בצלם וגם על ההזדהות הנובעת מתוך כך שגם אנחנו היינו עבדים ואנחנו יודעים את
נפש הגר ואלהים הוציא אותנו מארץ מצרים. על כן מודגש "לְמַעַן יָנוּחַ
עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ:" כפי שמודגש בויקרא י"ט לא רק ואהבת לרעך כמוך
אלא גם "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ
לוֹ כָּמוֹךָ כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי יְהֹוָה". ההדגשה
היא על הכמוך.
תפיסה זו שמגבילה את זכות הקניין היא זו שגם מצדיקה את התרומות המעשרות מצד אחד
ואת הלקט, הפאה והשכחה מצד שני. על האדם להבין שאין נתינה זו מנדבת ידו בלבד
(בשביל זה יש נדבות שמעבר - חסד) שנאמר "תן לו משלו שאתה ושלך שלו".
תפיסת צדק זו רואה את היחס לזולת האנושי כי נובע מתוך היחס של החובה לאל ואכן
ברמתו הנמוכה זהו יחס של עבודה מיראה. אולם ישנה חירות הנובעת מלשחרר אחרים,
ישנו עונג הנובע מכך שאתה נמנע מלכבוש ולמהעביד כפי שהדבר בא לידי ביטוי
בישעיהו נ"ח.

לבסוף לתפיסה זו יש גם השלכות מעשיות מאוד על היחסים החברתיים-כלכליים של בני
האדם בארץ לכיוון של חירות כלכלית ופוליטית רחבה. ניתן כמובן להסתכל על צד
ההגבלה, זה שבו מי שהצליח לצבור נכסים או להלוות שומט ומוותר על רכושו או על
כוח העבודה שבשליטתו (בשבת), אך ניתן וראוי לדעתי להסתכל על המצב גם מנקודת
המבט של העבד, החייב, מי שנאלץ למכור את הקרקע שלו וכן הלאה. לפי חוקי המקרא
האידיאליים כאשר אדם שנאלץ בעקבות מספר שנות בצורת, מלחמה, רשעות הפקידים וכו'
למכור את שדהו הוא יכול להתנחם בכך שנכדיו ישובו לארץ אחוזתו. כאשר אדם נאלץ
למכור את בנו לעבדות הוא יכול להתנחם בכך שהוא יצא לחופשי אחרי שש שנים ושלא
יעבדו בו עבודת עבד. כאשר הכסף יכול לקנות את הכל ולנצח אין להם לעבדים תקווה
לחירות וכוחם של הקונים בלתי מוגבל. במקרה כזה החירות של רוב האזרחים מוגבלת
מאוד. כאשר העשיר פועל מתוך חסד בלבד העני יכול רק להתחנן. כמובן הגבלות חלות
גם על העני. על העני לשמור על חירותו לכן מגונה העבד הנרצע, לכן חז"ל אוסרים
מכירת קרקע לשם קניית נכסי דניידי וכו' אך הדגש הוא על שמירה על החירות הכלכלית
שהיא יסוד חשוב מאוד של הצדק במקרא. צדק לא במובן של גמול אלא במובן של הסדר
הטוב של העולם.

יואב

Tal Yaron

לא נקראה,
10 בדצמ׳ 2008, 8:59:3110.12.2008
עד Isreals...@googlegroups.com
יואב שלום,

אני חושב שאני מבין את כוונתך, ונדמה לי כי אילו סמכנו רק על ההשענות על אלוקים, הרי ששיטתך היה בה כוח רב. מה גם שיש בינינו הסכמה מלאה לגבי חשיבות כלל המצוות שציינת. אלא שבשיטה שאני מציע, אני מבקש לפנות אל כלל הציבור, הכולל אתיאיסטים, חרותנים, ואנשים אחרים שאינם מאמינים שהשפע ניתן על ידי הקב"ה.

לכן, אני בונה את שיטתי על הצדק הטבעי והחסד. השיטה בנויה על תורתם של לוק, ותיאוריית Tit For Tat. אני יודע שלוק זכה לקיטונות רבות בכתיבה הסוציאל-דמוקרטית, אך אני מבקש לקבל ממך מעט אשראי, כדי להציג את דעתו ודעתי. אני מאמין שלבסוף אוכל להראות שהנביאים אף הם דגלו בסוג צדק זה (אבל אל-נא נקדים את המאוחר).

עבור אנשים שאינם מאמינים בקב"ה או בשפע אותו הוא נותן, (ובמידה ואינם בודהיסטים), חוק הטבע הוא השליט. אין נותן ואין מעניש. רק טבע קר ודומם, אדיש למעשיהם של בני האדם.

לוק, על אף שהוא יוצא מההנחה שהקב"ה קיים, אינו מכניס את הקב"ה למשוואותיו. הוא פונה אל חוק הטבע הפשוט שאומר בהעדר שלטון, כוח הזרוע הוא כלי המשפט והכלי לחלוקת המשאבים. לוק ממשיך וטוען, שאם אנו רוצים לחיות בחברה משתפת פעולה, עלינו להפקיד את כוח הזרוע שלנו בידי מערכת המשפט של המדינה. רק כך, נוכל לקיים מדינה שבה מתחיל להתקיים שיתוף פעולה. לוק אינו מדבר על החסד, ורואה בצדק את העיקר. אבל תיאוריה חדשה יחסית (משנות ה-80 של המאה ה-20), שנקראת Tit for Tat, טוענת כי אי אפשר לקיים שיתוף פעולה ללא חסד (http://en.wikipedia.org/wiki/Tit_for_tat ). התיאוריה מציגה מצב של אפשרות לשיתוף פעולה  או בגידה, בין שני פרטים תועלתניים. אם שני הפרטים ישתפו פעולה יקבלו 3 נקודות כל אחד, אם אחד יבגוד בשני והשני ישתף איתו פעולה, אז המשתף יקבל 0 נקודות והבוגד יקבל 5 נקודות, ואם שניהם לא ישתפו פעולה, שניהם יקבלו רק נקודה אחת. הסימולציה הזאת נועדה להדגים שיתוף פעולה מסחרי, או כל שיתוף פעולה אחר, שבו אחד הפרטנרים יכול לבגוד, או ששניהם יכולים לבגוד (למשל אחד השותפים יכול לברוח עם כל הקופה). אם משחקים במשחק פעם אחת, נראה שהפתרון האופטימלי, הוא שכל אחד מהם יבגוד. אבל אם משחקים במשחק פעמים רבות, נראה שנוצרת אסטרטיגיה אופטימלית, שבה פעולה במידת הצדק (החזרה לשותף, כפי שנהג בך בפעמים האחרונות), ונקיטה במידת חסד מידי פעם (נתינה לשותף, על אף שלא גמל לך טוב בפעם שעברה), מובילה לשיתוף פעולה ארוך טווח.

תיאוריית Tit- for Tat היא תיאוריה חזקה, המסבירה הרבה תופעות בעולם החברתי. היא מסבירה מדוע קבוצה טבעית מתקשה לגדול מעל 15 חברים (כי כבר קשה לזכור מי עשה למה ולמה). היא מסבירה למה נדרשת לנו רכילות (כי כך אנו יכולים לחשוף נוכלים, ולשפר את הזכרון החברתי שלנו). היא גם נותנת לנו כלים להבין מדוע אנו זקוקים למערכת משפט (בהעדרה של מערכת משפט יעילה, הקבוצות אינן יכולות לגדול, והן תתפרדנה כל הזמן לפרגמנטים קטנים). היא גם מאפשרת לנו להסביר מודלים חדשים של הגדלת הקבוצות הרישתיות באינטרנט (כי יש לנו זיכרון טוב יותר פרטים, באמצעות כרטיסיהם האישיים ב-Facebook).

גם לוק וגם Tit for Tat, מסבירים מדוע עלינו לבנות חברה המבוססת על צדק, משפט וחסד.

למעשה שתי המערכות, גם האלוקית, שאתה הצגת, וגם הטיבעית שאני הצגתי, מובילות לאותה התנהגות אנושית. ההבדל בינהן היא התפיסה המטאפיזית שאוחז המאמין בהן. בשתיהן נדרשת תודעה. באלוקית, נדרש האדם הדתי לפתח את התודעה כי השפע בא לו מהאל, ולכן הוא צריך להעניק חלק מהשפע לאחרים. בשיטה הטבעית נדרשת פיתוח תודעה שאומרת, שאם אנו רוצים לחיות בחברה טובה יותר, עלינו גם להעניק אחד לשני , וגם לחלשים (כדי לחזקם). אבל בסופו של דבר, לאחר פיתוח התודעה, שתי השיטות עובדות, ושתיהן אמורות להגיע לכמעט אותה תוצאה.

מה דעתך?

yoav rubin

לא נקראה,
10 בדצמ׳ 2008, 10:26:0110.12.2008
עד Isreals...@googlegroups.com
שלום
ראשית כמדומני שזזנו מהשאלה מהי תפיסת הצדק על פי "היהדות" או לפחות כיצד אנו מבינים את תפיסת הצדק במקרא ואצל חז"ל ועברנו לשאלה שונה שהיא על איזה תפיסת צדק ראוי לנו לקיים את חברתנו כאן ועכשיו. כלומר איזו תפיסת צדק מתאימה לחברה מורכבת שיש בה מאמינים אך גם אפיקורסים ואתיאסטים, חרותנים ושאר אנשים שאינם מקבלים את הנחות היסוד של תפיסת המקרא שהיא בודאי תפיסה אמונית.
אתה מציע בתור תפיסת צדק טובה למצב הזה את תפיסתו של לוק. אני מעריך את לוק הרבה יותר מאשר מקובל בקרב חלק מהסוציאל-דמוקרטים אך אני עושה זאת דווקא משום שאצל לוק אלהים נוכח הרבה יותר ממה שאנשים נוטים לחשוב. למשל לוק מגביל את זכות הקניין באומרו כי "כל כמות שיכול היחי להשתמש בה לתועלת חייו בטרם יתקלקל הדבר, זכאי הוא לקבעה על ידי עבודתו כקנינו; אך מה שלמעלה מזה הריהו גם למעלה מחלקו, וקנוי לאחרים" (המסכת השניה על הממשל המדיני עמ' 25 במהדורה העברית ס' 31). כמובן ניתן לשאול מהו בדיוק תועלת חייו ומה משך הזמן שיקח לדבר להתקלקל וכו' אולם העיקרון הבסיסי הוא שיש גבול לצרכים של בן האדם ועל כן יש גבול לרכוש שראוי שיהיה לו. יתרה מזו בהמשך לוק גם מגביל את האדם בפני החזקת הקניין היתר כלפי מי שזקוק לו. כלומר אסור לי לחסום את הבאר היחידה במדבר בפני ההלך הצמא. את האיזון מוצא לוק בכך שהוא רואה את משאבי העולם כבלתי מוגבלים. אם לאדם אין קרקע באירופה יסע לאמריקה ויעבוד שם. כלומר אין באמת מאבק על משאבים סופיים ועל כן אין משחק סכום אפס ועל כן כל עיסוק בפערים חברתיים למשל הוא מוטעה. הוא מוטעה משום שכל מה שעל העני לעשות כדי להתעשר הוא לעבור למקום שבו יש הרבה קרקע בחינם ולעבוד אותה. אם זאת, אם נשתמש בעיקרון של לוק שהבאתי למעלה ונחבר אותו למצב שבו יש משאבים מוגבלים כפי שכך לפחות בתחומים מסוימים (חומריים כמובן) הדבר הוא כיום נגיע לכך שאנחנו צריכים תשתית לצדק הנוספת על זו שהבאת. נגיע לכך שלפי לוק יש הגבלה שאינה נובעת מהחסד אלא מהצד על רכושו של האדם ועל זכות פעולתו. כך נרחיב את תחום "נזקי הסביבה" שאפילו הניאו-ליברלים ואנשי השוק החופשי הקיצוניים ביותר מקבלים כהגבלה מחוייבת (שאינה נשענת על חסד) גם לשאלות נוספות כמו למשל של מצבם של העשירונים העליונים והתחתונים.

מעבר לכך, בעיני, כמי שמטלטל בין התורה וחז"ל (והוגים כמו בובר ואחרים) ובין שפינוזה דומני כי תפיסה שבאמת נשענת על הטבע אינה נשענת על מושגים של צדק ובודאי לא על מושגים של חסד אלא על מושגים של תועלת. תפיסה זו היא למעשה מה שעולה מדבריך על גישת Tit For Tat. לא מדובר כאן באמת בחסד אלא באינטרס. אני אם זאת איני מאמין בכך שבני אדם פועלים רק מתוך האינטרסים שלהם במובן הפשוט והרע של המילה. אני מאמין שבבני אדם יש יצר חזק של חסד לצד היצר הרע, יש רצון להיטיב לצד הרצון להיטיב עם עצמך באופן קצר טווח, ישנה תקווה הגורמת להענקת חסד לצד הפחד הגורם להתגוננות שבאה לידי ביטוי באלימות. אני בהחלט מאמין בכך שלא תמיד "אדם לאדם זאב" (או שזאבים הם חיות נחמדות יותר וקהילתיות יותר ממה שנדמה היה להובס). לכן יש מקום בודאי לחסד אבל צריך גם להשתית את החוק ועל החוק להשען על כך שמספיק תפוח רקוב אחד כדי להרקיב את כל הסל. אני חושב ששפינוזה ואחרים אחריו מראים יפה מדוע דווקא מתוך תפיסה שמניחה אלימות יתרה מצד בני האדם ושאינה מעניקה להם קרדיט גדול במיוחד (לא נכנס כאן לניתוח יותר מדי מעמיק של שפינוזה) יש צורך במבנה חברתי שבו פערים כלכליים נמוכים יחסית, חינוך, בריאות ,רווחה ושאר שירותים נגישים לציבור רחב ביותר. למעשה שפינוזה מצדיק דווקא מתוך תפיסת חוק טבעי קרובה מאוד לזו של הובס את השבת, השמיטה והיובל והופך אותם לחוקים הכרחיים וחילוניים.

אני חושב שההבדל המרכזי בינינו ואני חושב שהוא קיים הוא ההבדל ביחס לשאלות החוק. מבחינתי ישנם דברים שעדיף לשימם בחוק משום שאי אפשר לסמוך על נדיבות הלב של האנשים. לא מפני שהם אינם נדיבים אלא מפני שלא תמיד הם כאלה. מפני שהדגשת החסד מעניקה לחזקים יותר מדי כח ביחס לחלשים וגורמת להם לרצות לקבל תמורה, מפני שהיא גורמת לחלשים לחוש תחושת השפלה נוספת בבקשתם ואפילו אולי מפני שמי שיש לו לפעמים פשוט שוכח לתת.

מה דעתך?
יואב