تازه ترین مطالب این وبلاگ را که به درخواست شما به آدرس ایمیلتان فرستاده شده است. لطفا ببینید و برای دوستانتان هم بفرستید.اگر میخواهید اشتراکتان را قطع کنید، پایین صفحه را نگاه کنید. برای مشترک دوستانتان آنها در این خبرنامه میتوانید آدرس ایمیل آنها را در این صفحه وارد کنید: » فرم اشتراک ایمیلی «سردبیر: خودم»
توجه: برای دسترسی به این وبلاگ بدون فیلتر از این به بعد میتوانید از این نشانی استفاده کننید:
httpS://i.hoder.com لينکدونی -
Apr. 15
یکی از مهمترین تغییرات فکری من در این یکی، دو سال اخیر آن است که دیگر فکر نمیکنم تمام مردم ایران مثل کسانی هستند که من با آنها رفت و آمد میکردم یا میکنم. زندگی کردن در شمال تهران و بعد هم افتادن وسط یک سری خارجنشین با مغزهای استعمارشده واقعا آدم را به توهم میاندازد. البته نوجوان که بودم خیلی وجدانم بیدارتر بود. یادش بخیر که چقدر با رنوی قراضهی هادی مفتح که آن موقع معلم و رفیق ما بود و الان مقامهای بالا و بیسروصدای تحقیقی دارد این طرف و آن طرف میرفتیم و او من را چطور از آن جزیرهی ثروت و قدرت، یعنی مدرسهی نیکان، بیرون میبرد و زندگی در جاهای دیگر شهر و آدمهای مختلف را نشانم میداد. آن روزها، یعنی در سالهای آخر راهنمایی و اول دبیرستان، یادم هست یکبار با مادر و پدر و برادر و خواهرم به یک رستوران نسبتا شیک شمال شهر رفته بودیم و من که یادم نیست قبلش چه دیده یا خوانده بودم، آنقدر عذاب وجدان پیدا کرده بودم بخاطر زندگی مثل اعیان و اشراف که از فرط بغضی که گاهی هم آرام و بیصدا میترکید، هیچی نتوانستم نخوردم. البته فکر کنم آن موقع در اثر تحولات سن بلوغ و اینها کمی افسرده شده بودم، ولی در هر صورت، هادی مفتح در من حس همدردی عجیبی را با کسانی که به سختی زندگیشان میگذشت برانگیخته بود و این مرا کاملا عوض کرده بود. امروز میخواهم هم به خودم و هم به شما یادآوری کنم که چرا انقلاب شد، چه کسانی آن را با چنگ و دندان در دوران جنگ و با فرستادن جوانهایشان نگه داشتند، چه کسانی زیر برنامههای «توسعهی» اقتصادی رفسنجانی و خاتمی -- که تقریبا ادامهی همان برنامههای شاه بود -- له شدند، و چه کسانی با انتخاب احمدینژاد به ریاست جمهوری به ۱۶ سال فساد و نابرابری و پهلویزم عمامهدار «نه» گفتند و انقلاب را زنده کردند. فیلم بچههای آسمان مجید مجیدی را تصادفی در گوگل پیدا کردم و میخواهم اینجا بگذارمش، چون ظریفترین و قشنگترین و تکاندهندهترین فیلمی است که میتوان راجع به تهیدستی آدمهای شریفی که ما وجودشان را از دم انکار میکنیم، نگاه کرد. این فیلم در سالهای آخر دوران پادشاهی رفسنجانی ساخته شد و مصاحبهای که در پایین از مجید مجیدی گذاشتهام کمی از پشت پردهی آن را آشکار میکند. در آن یادی هم از مرتضی آوینی میشود که کاش زنده میماند و میدید آن «نه»ی ۱۷ میلیونی را. اگر هم دوست داشتید مقالهی چندی پیش اشپیگل از جنوب تهران را که چندی قبل به آن لینک داده بودم و گفته بودم که اشک به چشمانم آورده بود، دربارهی اینکه چه کسانی دوباره احمدینژاد را به ریاست جمهوری خواهند رساند، بخوانید. ویدیو: بچههای آسمان (قسمت اول) ویدیو: بچههای آسمان (قسمت دوم) ضمیمه: - گفتگوی رضا درستکار با مجید مجیدی از سایت کتابنیوز:
Excerpt:
Watch Majid Majidi's 'Children of Heaven' to know who voted and is going to vote again for Ahmadinejad.
نظرات ديگران
:
این بهترین فیلم مجیدی ست. احتمالا تنها فیلم جهان که آدم دلش می خواهد قهرمان فیلم دوم شود نه اول!
: در مورد فقر و اختلاف طبقاتی در ایران که حرفهایی که در این
پستت نوشتی و نقل کردی صحیح هستند. آگاه بودن مردم مرفه از وضعیت مردم
محروم هم چیز مهمی است. البته باید اضافه کنم که همین سیستم آموزش رایگان
دانشگاههای دولتی در ایران یکی از بزرگترین نعمتهای جهان است. من خودم
برای اولین بار در دانشگاه با اشخاصی برخورد داشتم و رفت و آمد کردم که
تصورش حتی یک سال پیش از آن غیرممکن بود (از این نظر که بطور طبیعی امکان
نداشت ما و خانوادههایمان سر راه یکدیگر قرار بگیریم و با هم معاشرت
کنیم). البته این واقعیتی است که در تمام جوامع با اختلاف طبقاتی زیاد به
چشم میخورد. چارهاش اهم وارونه کردن سیستم طبقاتی و حاکم کردن ندارها با
داراها نیست. فکر میکنم کلید اصلی یکی آموزش رایگان برای همه هست، یکی هم
تغییر نظام آموزشی، کم کردن تأکید روی تئوری و اضافه کردن آموزههایی برای
باز کردن دید خردسالان جامعه نسبت به همنوعانشان.
---------------
• هودر: دقیقا زدی به هدف. اصولا زیرساختهای یک حکومت باید دست دولت باشه
تا تبدیل نشه به نوندونی یه سری آدم طمعکار فاسد. در همین جهت دانشگاه
آزاد باید دولتی و مجانی شود، چون با امکانات دولتی به این جا رسیده است.
مدرسههای غیرانتفاعی هم باید مجانی شوند همانطور که در قانون اساسی آمده.
این بدعتهای غیرقانونی زمان رفسنجانی و خاتمی را باید نابود کرد، چون
کاملا بر اساس اصول انقلاب ایران است.
: دمت گرم. فقط امیدوارم این چیزها که نوشتی فقط بازی سیاسی
نباشه.
یه خورده هم از استراتژیی که ایرانیهای مقیم خارج برای مقابله با حمله
احتمالی به ایران باید اتخاذ کنند بنویس.
--------------
• هودر: بازی سیاسی برای چی؟ وقتی که این جور حرف زدن حتی باعث میشه توی
ایران هم زن سخنگوی دولت رو از فیلترشدن عقایدش مصون نکنه، آخه مگه آدم
مغز خر خورده که بخواهد نقش بازی کنی؟ حمایت از احمدینژاد الان یعنی
خودکشی سیاسی و اگه من دنبال حسابگری بودم هرگز توی این شرایط این جوری
نمینوشتم.
: یکی از بزرگترین مشکلاتی که تو و خیلی از وبلاگنویسان دیگر
ایرانی که در ایران روزنامهنگار بودهاند دارید این است که همگی در
خانوادههای سنتی بزرگ شدهاید؛ چون در ایران لازمهی روزنامهنگار شدن
داشتن پیشزمینهی سنتی-مذهبی است. برای همین یکی مثل تو در سن ۳۲ سالگی
به طرز بچهگانهای جذب عقاید چپ میشود و یکی دیگر مدام دربارهی آلت
تناسلیاش مینویسد که ثابت کند روشنفکر است. همگی یک حالت
تازهبهدورانرسیدگی از خود نشان میدهید.
پر واضح است که دغدغهی تو زندگی مردم فقیر جنوب شهر تهران نیست. تو فقط
میخواهی بگویی که عقاید چپ داری. و گرنه فقر و بیپولی که در زمان
احمدینژاد بیشتر شده است. -------------
• هودر:: شما هم یا لابد در بغل کانت بزرگ شدهاید (مثل اکبر گنجی) یا بغل
یکی از شازدههای بیسواد قاجار. یادت باشد که بزرگترین قهرمانان چپ در
دنیا اتفاقا از خانوادههای نسبتا ثروتمند میآیند. مهم این است که آدم
وجدان و حس همدردی و ایستادن دربرابر بیعدالتی داشته باشد، حالا چه
بیدین چه دیندار، چه بیپول و چه پولدار..
خانوم، آقا خیلی حواسمان را باید امسال جمع کنیم. حرامزادههای آمریکایی قرار است جنگ مذهبی و نژادی در ایران راه بیندازند. به آدمهایشان پول بدهند که بمب بگذارند و آدم بکشند و بعد هم یک سری گروههای قلابی مثلا سنی مذهب یا وهابی یا چمیدانم جدایی طلب عرب یا ترک یا کرد مسوولیت آنها را قبول کنند. میخواهند جوانهای شیعهی متعصب را بزنند بکشند تا بعد که آنها از روی حماقت و نادانی رفتند و مثلا انتقام گرفتند آرام آرام این پینگ پنگ خونین را شروع کنند و کل ایران را در عرض شش ماه تبدیل به بغداد کنند. شوخی ندارم و آنها هم ندارند. هرکسی که اوضاع عراق را در این چند سال دنبال کرده باشد میداند که هدف چیست. آمریکا رسما و علنا دارد در تمام کشورهای شیعهنشین منطقه اختلافات قومی و مذهبی راه میاندازد تا بجای اینکه آنها با آمریکاییهای اشغالگر بجنگند، تمام نیرویشان را صرف جنگیدن با همدیگر کنند. (فقط برای نمونه این گزارش قدیمی نیویورکر را بخوانید.) قرار است شدیدا از اینترنت و حتی وبلاگها برای این مقصود استفاده
کنند. شوخی نمیکنم. فکر میکنید چرا یک دفعه وزارت خارجهی آمریکا
صدهاهزار دلار پول برای مطالعهی وبلاگهای ایرانی و روابط شبکهای آنها
خرج میکند؟ فکر میکنید چرا یک دفعه کلی وبسایت مذهبی عجیب و غریب و
دوآتیشهی ضد شیعه یا ضد عرب یا ضد سنی یا ضد هر مذهب و نژاد دیگر از زمین
سبز میشوند؟ فکر میکنید چرا یک دفعه از چند ماه کامنتدونی وبلاگها پر
شده از کامنتهای شدیدا نژادپرستانهی ضد عرب یا ضد شیعه؟ چرا بالاترین و
یوتیوب و این طرف و آن طرف کاری که ما باید بکنیم یکی سکوت است و دیگری سانسور کردن و گزارش دادن بیتعارف هرجور کامنت و مطلب و ویدیوی نژادپرستانهای است که این طرف و آن طرف میبینیم. نباید به این نظرات میدان داد، چون میخواهند با آنها ما را به جان همدیگر بیندازند. حواسمان را جمع کنیم. آتش این جنگ فقط با شلوغ کردن وشایعه ساختن و یک کلاغ چهل کلاغ کردن شعلهور میشود و ما هم تا جای ممکن باید از بزرگ کردن این اخبار و منتشر کردن آنها و شایعات پیرامونشان پرهیز کنیم. جمهوری اسلامی بهترین کار را میکند اگر به خبرهای این چنینی پوشش زیاد ندهد، چون برد آمریکاییها در این بازی فقط با همین خبررسانی مداوم که جو کل مملکت را عوض خواهد کرد و آدمهای هر دو طرف را عصبانیتر و خشمگینتر تامین میشود. خوب میکند که مثلا وبسایتهای نژادپرستانهی ضد عرب یا ضد ایرانی یا ضد شیعه و ضد سنی را فیلتر میکند. ما هم باید سعی کنیم با تماس گرفتن با آی.اس.پیها و سرویسدهندهگان به آنها هرجور که شده نگذاریم اینترنت تبدیل شود به بهشت نژادپرستان جنگطلب. باید سکوت کنیم و بقول محمد سالمی مظلوم بمانیم. چون کوچکترین حرکت ما برای انتقام مقل یک گلولهی کوچک برف آرام آرام پایین خواهد آمد و تبدیل به بهمنی خواهد شد که داروندار همهمان را نابود خواهد کرد. آمریکاییها و اسراییلها شدیدا روی دو موضوع دارند سرمایهگذاری میکنند و جمهوری اسلامی هم بطرز احمقانهای گاهی گول آنها را خورده است: یکی گوناگونی نژادی است و یکی هم گوناگونی مذهبی. جمهوری اسلامی سر ماجرای هستهای به نظر من زیادی احساسات ناسیسونالیستی ایرانی کوروش و داریوشی ایرانیها را بالا برده است. جوری که در خیلیها به طرز ترسناکی به نژادپرستی بخصوص ضدعرب تبدیل شده که واقعا برای امروز و آیندهی ایران خطرناک است. از نظر مذهبی هم یک سری گروههای افراطی شیعه هستند و حتی به کمک یا اغماض جمهوری اسلامی پاگرفتهاند که به شدت تفکرات ضدسنی پیدا کردهاند. درست مثل انجمن حجتیه که من خودم در زمان مدرسه نیکان رفتنم خوب از نزدیک میشناسمشان و میدانم که چقدر میتوانند خطرناک باشند. همه باید به گفتمان خمینی برگردیم که خوب فهمیده بود که شکافهای سنی و شیعه در دنیال اسلام بزرگترین عامل تسلط آمریکا بر این منطقه است و اگر مسلمانان همهی دنیا باهم متحد باشند دیگر اثری از استمعار در کشورهای مسلمان باقی نخواهد ماند. برای همین روز وحدت درست کرد. برای همین روز قدس راه انداخت. برای همین جلوی مراسم کثیف و نژادپرستانهی عمرکشان و امثال آنها ایستاد. برای همین از آبرو و اعتبار خودش برای ماجرای سلمان رشدی مایه گذاشت. چون نقشههای آمریکاییها و انگلیسیها را از زمان جوانیاش خوب دیده بود و میدانست. از همین نظر من با تاکیدهایی که احمدینژاد بعضی وقتها در زبان روی سمبلهای مذهبی شیعه میکند مشکل دارم. (البته در عمل ایران خیلی بیشتر از دولتهای قبل به کشورهای سنینشین منطقه نزدیکتر شده و محبوبتر.) این کارها به ضرر منافع ملی ایران و به ضرر منافع تمام کشورهای مسلمان و به نفع آمریکاییها است. حواسمان باید جمع باشد. قرار نیست آمریکاییها همیشه در نقش سنیها یا عربها باز کنند و برای جنگ راه انداختن به شیعهها و ایرانیها بدوبیراه بگویند. بلکه خیلی آسانتر است که خودشان را ایرانی و شیعه جا بزنند و از آن راه اعتماد جلب کنند و آرام آرام زیر آتش را روشن کننند. حواسمان باید خیلی جمع باشد. خواهش: درخواست میکنم اگر با این نکته موافقید، دربارهاش در وبلاگهایتان بنویسید. یا اینکه ابن نوشته را کپی کنید و در وبلاگتان بگذارید. یا اینکه به آن لینک بدهید. ولی شما را به هر چه میپرستید، این هشدار را به گوش همه برسانید.
Excerpt:
The Americans and Israelis have stepped up their efforts in exploiting
the -- sadly strong -- radical nationalist and Shiist sentiments in
Iran and start a civil war in southern cities of Iran. And blogs and
Internet are quite central to their plans. We should be very careful.
نظرات ديگران
: اوه چه عذاب وجدانی گرفتم از اینکه نمیتوانم در وبلاگم چیزی در
این مورد بنویسم یا حتی این مطلب را شیر کنم...سکوت یا دامن نزدن را شاید
بتوانم عملی کنم...برای وبلاگی ها این چیزها خیلی هم جدی نیست٬ فعلاً که
بحث اتاق خوابها گرم وگیراست...
:
حسین خان چرا یکهو اسبت رم میکند !؟ بابا سی ساله دستگاه های اطلاعاتی
امریکا و اسراییل بخصوص انگلیس بدنبال این فتنه هستند ٬ تازه وقتی اهود اولمرت
علنا میگه اسراییل و اعراب در مقابله با قدرت گرفتن هلال شیعی !! در یک صف
هستند این خودش کمک بزرگی میکنه تا ایران نزد مردم کوچه و بازار اعراب محبوب
بشه یک نگاهی بنظر سنجی زاگبی در بی بی سی امروز بیانداز ... شیخ حسن نصر الله
و اسد و احمدی نژاد میان مردم عرب محبوبتر از رهبرانشان هستند خب اثر گفتار
اهود المرت همینه ٬ تازه ۷۳در صد مردم سعودی از سیاست انرژی اتمی ایران دفاع
میکنند یعنی از ایرانی ها بیشتر !؟ نه دوست دو اتیشه من این نیرنگ ها اثری معکوس
داره
: Yes, I really do agree with you Mr. Drakhshan. It has been a
while that the retarded US administration is trying to weaken Iranians
unity by trying to underline minor ethnical or religious differences.
Just look at this video and notice how many times General David
Petraeus use the words like Shiite and Sunni or Persian and Arabs as
paradoxes:
http://edition.cnn.com/2008/WORLD/meast/04/12/iran.us/index.html#cnnSTCVideo.
They are putting money into it in order to flare the flame of ethnical
or religious fights. This dirty and childish policy has been followed
by fellow Americans as a retarded 19 century policy and recently they
have shown from now on they will invest more into it by making bombs
and so on. It is also obvious that even in Iraq they are making more
racism in order too loot the Iraqis national wealth and control the
energy flow in the region. The US administration is fighting this
Petro-dollar warfare with every un-human method to keep the fake US
supremacy in the world and to make the Persian Gulf as an American lake
for Halliburton or Exxon and others. Now we have to watch out. The
government of Iran should increase its efforts and should change its
way immediately by for example passing a law in parliament to boycott
the usage of any racist word in Iranians media. By the way, I think the
general governmental Iranian media like public TV should change their
attitudes regarding Iranian audiences inside Iran. They should consider
and involve Iranian audiences in higher level of information by telling
to everyone that what are the US goals in this confrontation and they
should use experts from different ethnicities or religions from all
around the world. They should stop telling that US is the enemy of
Islam but they should say the US is the enemy of the wealth of Islamic
world. They should conduct a research based propaganda against US
administration and distribute it on media and then every ordinary
person in Iran would know that the US is not the big Satan, but the
Exxon and Halliburton are big Satans that are trying too loot this
region and they should know exactly that United Defence is the big
Satan who wants to sell as much arms as possible to make more wars and
bloodsheds and misery into our land. We will be united forever for be
loved Iran!
:
what a moron. I hope they find a cure for paranoia
: هر کشوری که در قانون اساسی خود دین محوری دارد در برابر این
خطر قرار خواهد گرفت که جنگ حیدری و نعمتی راه بیاندازند این کار سابقه
داشته و بعید نیست امااااااا
سالهاست که حکومت اسلامی ایران با کردها با بلوچ ها با ترک ها با بهائی ها
با سنی ها باشریعتی ها با وهابیون با ایرانی ها سر جنگ دارد و با اسلام
بیشتر از همه میجنگد و توانسته بیشتر مردم مسلمان ایران را از هر چه مذهب
و اسلام است متنفر کند باید هوشیار این یکی باشیم امریکا که عددی نیست
هودر خان
:
این چرندیات چیه آخه حسین جون، این ها دنبال سیدالشهدا بودن، آقا هم طلبیدشون هیکل های پرپرشون رو فرستاد بهشت. آمریکا دیگه خر کیه؟
: این مساله مهمیه، تمامیت ارضی این کشور باید توسط مردمش فارغ از
دین و مذهب و نژاد، حفظ بشه. حرفت کاملا درسته، اما دو نکته، اول اینکه
اینجا نقش حکومت خیلی زیاده، حکومت باید بفهمه با رفتار گذشته اش موجب
ایجاد چند دستگی تو کشور میشه و اگه نتونه ایرادات خودش رو در این زمینه
(که خیلی هم زیادند) رفع کنه در واقع کمک به تجزیه ایران کرده. مورد دوم
اینکه خود تو وقتی این همه لینکهای مختلف که اخیرا در مورد بهاییت میذاری،
مثلا همین آخریش که نمیدونم رییس فلان جا بهاییه واسه همین گزارشهاش در
مورد وضعیت بهاییان هست، در واقع به مخاطبت القا میکنی که بهاییان دارند
سوئاستفاده میکنند و هیچی هم تحت فشار نیستند تو این کشور. خلاصه باید
خودت هم خودت رو اصلاح کنی، اصلا نباید هیچ چی راجع به این موضوعات نوشت،
چون هر چی بنویسی خودبخود یه عده ای رو تحریک میکنه.
: سلام
آقا ما قبول داریم که می خواهند جنگ نژادی را بیندازند خود جمهوری اسلامی
بیاد و با ارزش دادن به همه زبانها از جمله ترکی و ازاد کردن تدریس آن در
مدارس بهانه نه به دست من ترک بده و نه به دست امریکا و امثال ذالک
به نظر من در مورد قومبتها جمهوری اسلامی داره بد جوری احمقانه حرکت می
کنه
: I completely agree that they will use the Net and blogs
towards achieving this goal. It is what they did with Iraq, and even
with Afghanistan. I think Iranian.com has fallen victim to it ,
especially now that they allow comments. There are many commenters who
are straight up agent provacateurs, and sadly people fall for it and
engage and produce the exact results that they are looking for. I am
glad you are blocking the racist comments of people like this samsam
(who has also left comments on my blog which i didn't publish) .
According to their plan, which you have accurately described, any
attention--even negative attention--is to their benefit because as long
as it gets people talking about the differences in races, ethnicities,
and religions in the region, they are happy. Good for you and I hope
people listen to your words of caution even if they disagree with other
things you may say.
: خب این حرکتت خیلی تف سربالا بود. یه عمره داری سانسور و حذف
مخالف رو میکوبی، الان چون یک مدل سانسور رو میتونی توجیه کنی داری توصیه
میکنی. خب هر سانسوری رو یک نفر میتونه توجیه کنه دیگه مغزفندقی جان.
:
.....
-----------
• هودر: کامتهای تو دقیقا ازهمون مزخرفات نزادپرستانهای است که من از این بعد حذف میکنم.
: صد در صد اين حرف را قبول دارم و اينها مي خواهند تمام
خاورميانه را تبديل به فلسطين كنند. به جز اين مقاله سيمور هرش چندين و
چند گزارش ديگر در مورد كمك امريكا و اسراييل به گروهك هاي مختلف است.
تنها نتيجه اين جريانات تضعيف دموكراسي خواهد بود. تمام سرمايه مملكت و
منطقه براي دفاع و جيب دلالان اسلحه خرج خواهد شد.
بايد از هر طريق اعتراض جدي به اين قضيه كرد. نميدانم چطوري ... خوب است
كه دوستان چطورش را تحليل كنند.
لينکدونی -
Apr. 14
نمیدانم فرشاد قربانپور کیست، ولی خیلی از این مقالهاش در کارگزاران خوشم آمد. البته راستش را بگویم اول در کیهان خواندمش که انگار آنها هم با مقاله خیلی حال کرده بوند. به هر حال، خیلی صریح و واقعی و بهموقع است و من هم تقریبا با تمامش موافقم. به همه خواندنش را توصیه میکنم. در ضمن، بدون اینکه ربطی به این نوشته داشته باشد من مدتی است احساس میکنم که کرباسچی دارد خودش را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آماده میکند.
Excerpt:
A great column by Farshad Ghorbanpour in Kargozaaran laments at the
reformists and rightly says that they don't know anything about the
Iranian people or how to perform politics.
نظرات ديگران
لينکدونی -
Apr. 13
|