Prosty "pinger"

Andrzej Kmicic

Witam ...

Czy ktoś mógłby nakierować mnie na projekt lub zapodać wskazówki na
wykonanie przenośnego urządzenia wykonującego ping na określony adres
lub kilka przedefiniowanych adresów lub zechciałby współuczestniczyć w
projekcie ?.

Nie jestem już młodzieniaszek ale takie urządzono chętnie bym jeszcze z
czyjąś pomocą (współudziałem) uskutecznił.

Chodzi o takie urządzenie typu "pilot" z wejściem na RJ45 dla serwisowa
sprawdzającego np switche ethernetowe. Rozwijanie laptopa dziesięć razy
pod rząd badając linię to raczej uciążliwa zabawa.
A tak włączał by to kabelkiem do sieci i wykonywałby ping lub pingi na
kilka adresów wybieranych klawiszami, jako wskaźnik może być nawet
linijka określająca czas odpowiedzi. "<1ms do 10ms 100ms 200 ms 500ms
>1sek".

Na pokładzie jakiś PIC16... , ENC28J60 zespolone gniazdko RJ45, kilka
przycisków i linijka led i po wszystkim. Dlaczego wołam o pomoc
(współudział), kiedyś byłem aktywny w tej dziedzinie i nie brak wiedzy
decyduje o tym ze szukam bratniej duszy ale wyobraźcie sobie że po
latach nieużywania przedmiotu trudno jest wszystko kompletować od
początku. Jeżeli ktoś siedzi w temacie i chciałby sie w to właczyć,
poradzić było by miło :-).

Część rzeczy mam, część skompletuję itd itd.

pozdrawiam
AK

kons...@wp.pl

Za miesiąc w Elektronice praktycznej ma być projekt serwera HTTP na AVR
warto przejżeć.

William

Z jakiego miasta jesteś ?

Andrzej Kmicic

> Z jakiego miasta jesteś ?

Niby jestem Łodzianin ale z wyboru mieszkam na "głebokim zadupiu" na
Kujawach (samo centrum geo :-))
Jeżeli chodzi o kontakt to na priv lub mogę uruchomić ukryte lub jawne
forum dla tematu (projektu).
pozdr
AK

Marcin Łukasik

Andrzej Kmicic wrote:

> Niby jestem Łodzianin ale z wyboru mieszkam na "głebokim zadupiu" na
> Kujawach (samo centrum geo :-))
> Jeżeli chodzi o kontakt to na priv lub mogę uruchomić ukryte lub jawne
> forum dla tematu (projektu).

Ee... kombinujecie coś.
Jakiś mały avr, np atmega8 + W3100A + bascom i macie "pingera" gotowego
w 15 minut.

Czego więcej potrzebujesz?

Andrzej Kmicic

Marcin Łukasik pisze:

> Jakiś mały avr, np atmega8 + W3100A + bascom i macie "pingera" gotowego
> w 15 minut.
>
> Czego więcej potrzebujesz?

szybki jesteś, rzuć linkiem no i oczywiście czy W3100A jest dostępny ?.
Ak

Adam Dybkowski

www.ethernut.de

--
Adam Dybkowski
http://dybkowski.net/

Andrzej Kmicic

Adam Dybkowski pisze:

> www.ethernut.de

Oglądałem, ethernut.de znam od dawna, no wiec serwer rozbudowany jest
niepotrzebny, pozatym AVR nie jest zbyt energooszczędne a to urzadzenie
bateryjne. Wydaje się że PIC z dedykowanym układem ethernetowym to
idealne rozwiazanie( no idalne z energią to byłoby zastosować MSP430
???) a i oprogramowanie powinno byc prostsze. Czekam na dalsze pomysły !.
AK

T.M.F.

> Oglądałem, ethernut.de znam od dawna, no wiec serwer rozbudowany jest
> niepotrzebny, pozatym AVR nie jest zbyt energooszczędne a to urzadzenie
^^^^^^^^^^^^^^^
Musisz odswiezyc swoja wiedze na temat AVR.

Teraz takze forum dyskusyjne
Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

Andrzej Kmicic

T.M.F. pisze:

^^^^^^^^^^^^^^^
> Musisz odswiezyc swoja wiedze na temat AVR.

Ok dzięki, rzuć typem dostępnym a energooszczędnym, bo chyba nie mówisz
o popularnych 8,16,32 ?? A może ?.
AK

BogdanG

Użytkownik "Andrzej Kmicic" <delp...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

Na pewno dużo, dużo mniej prądu ciągną od ENC28J60, o którym wspomniałeś na
początku. Tak ze sto razy.

Adam Dybkowski

BogdanG pisze:

> Na pewno dużo, dużo mniej prądu ciągną od ENC28J60, o którym wspomniałeś na

> początku. Tak ze sto razy.

Tylko spokojnie. "pinger" to byłby w obu rozpatrywanych przypadkach
jakiś procesor ogólnego przeznaczenia (AVR / PIC / MSP430) plus układ
ethernetowy (w projekcie Ethernut jest to Realtek / wyżej podany to
ENC28J60). W takim "pingerze" najwięcej prądu ciągnie gadanie po
Ethernecie - i to niezależnie, którym scalakiem ethernetowym (bo w tym
czasie pobór prądu przez procesor jest znacznie mniejszy). Rzecz idzie o
oszczędzanie prądu w stanie uśpienia - czyli bezczynności pomiędzy
kolejnymi "pingnięciami". A tutaj ani AVR, ani PIC, ani nawet MSP430 nie
mają szans w porównaniu z dedykowanym układem RTC (który tylko
odliczając czas i czekając na ustawiony alarm ciągnie około 1uA). Trzeba
tylko po alarmie RTC obudzić całą resztę (włączyć zasilanie wszystkich
pozostałych komponentów) a po "zapingowaniu" ponownie zasilanie całości
wyłączyć. RTC może chodzić z baterii litowej z rok (a wiele lat przy
zastosowaniu "słusznego" rozmiaru SAFTa zamiast malutkiej CR2032).

Podsumowując: trzeba wykombinować malutką płytkę z RTC, włączającą
zasilanie całej reszty (np. gotowej płytki Ethernut czy kto tam co
innego lubi) i wyłączającą zasilanie na żądanie procka (np. przez
interfejs SPI czy I2C, którym i tak trzeba zagadać z RTC aby ustawić
kolejny alarm np. za godzinę).

T.M.F.

> kolejnymi "pingnięciami". A tutaj ani AVR, ani PIC, ani nawet MSP430 nie
> mają szans w porównaniu z dedykowanym układem RTC (który tylko
> odliczając czas i czekając na ustawiony alarm ciągnie około 1uA). Trzeba

AVR w serii picoPower - power down current to 0,1mikroA, prad w czasie
aktywnosci procka 240mikroA. Wiec nie ma potrzeby tak kombinowac.
Inna sprawa, ze w takim pingerze mozna wrzucic zwykly akumulatorek AAA i
nie ma problemu z ladowaniem, przeciez to wcale nie musi dzialac latami
na baterii.

File_mon

On 19 Gru, 23:43, Adam Dybkowski <adybkow...@45wp.pl> wrote:

> [...]
> innego lubi) i wyłączającą zasilanie na żądanie procka (np. przez
> interfejs SPI czy I2C, którym i tak trzeba zagadać z RTC aby ustawić

Twoja koncepcja całkowicie mnie przekonała, faktycznie nie problem w
poborze pradu przez procesor a prąd zre KAŻDY układ ethernetowy z
racji nadawania. I ten "budzik" RTC załatwia tę sprawę i to dobra
koncepcja.
Zastosowanie gotowego modułu serwera nieco "kłóci się" z koncepcją
urządzenia typu "pilot", trudno upakowac będzie taka płytkę w obudowie
"porecznej".
Moja zaszłości z dziedziny elektroniki zakończyły się na etapie
starego dosowego orcada i teraz cięzko bedzie zaczynac od początku.
Problem w tym że moze ktoś kto posiada odpowiednią wiedzę, mozliwości,
sprzęt i oprogramowanie na podstawie Twoich wskazówek mógłby dołaczyć
sie do projektu w konkretnych już sprawach a więc schemat i na
podstawie tego PCB.
Na razie mam :
zapał :-), kilka sztuk ENC, pic16f688, pic 16f887 i pic18f97j60,
mógłbym też sfinansowac płytki prototypowe i jak tylko potrafię i mogę
włączyć swą pracę.

pozdrawiam
AK

Adam Dybkowski

T.M.F. pisze:

> AVR w serii picoPower - power down current to 0,1mikroA, prad w czasie
> aktywnosci procka 240mikroA. Wiec nie ma potrzeby tak kombinowac.

Ale przy 0,1uA nie odpalisz wewnętrznych timerów, aby pobudzić
pingowanie co jakiś czas. Natomiast RTC i jego 1uA pozwala na ustawienie
2 niezależnych alarmów, a do tego masz gratis zliczany czas. Jak już
pisałem, pobór prądu przez procka obsługującego komunikację nie ma
dużego znaczenia - może to być nawet ARM9 z postawionym Linuxem (kilka
sekund wystarczy na zabootowanie Linuxa, pingnięcie i odebranie
odpowiedzi). A jako ten ostatni może być nawet router za 100-150 zł ze
zmienionym softem (patrz DD-WRT, OpenWRT itp).

Marcin Łukasik

Nie rozumiem co ma znaczyć "szybki jesteś", ale chyba w jakiś sposób
negujesz moją wypowiedź...

W3100A jest w TME, do tego jakiś małoprądożerny avr i bascom.

Z Bascoma:

Action
Configures the TCP/IP W3100A chip.

Syntax
CONFIG TCPIP = int , MAC = mac , IP = ip, SUBMASK = mask, GATEWAY =
gateway, LOCALPORT= port, TX= tx, RX= rx , NOINIT= 0|1 , TWI=address ,
Clock = speed [, baseaddress = address] [,TimeOut=tmOut]

Syntax Example
Config Tcpip = Int0 , Mac = 00.00.12.34.56.78 , Ip = 192.168.0.8 ,
Submask = 255.255.255.0 , Gateway = 192.168.0.1 , Localport = 1000 , Tx
= $55 , Rx = $55

m.

File_mon

On 22 Gru, 20:26, Marcin Łukasik <.marcin.@.milea.pl.> wrote:

> Nie rozumiem co ma znaczyć "szybki jesteś", ale chyba w jakiś sposób
> negujesz moją wypowiedź...

To szybki to chodziło mi o te 15 minut :-), broń boze nie miałem nic
na mysli :-). Oczywiście dzięki, przyjrzę się temu dokładniej , dzięki
AK
sorry zmienił mi się nick ale mój klient NNTP cos odmawia mi na onecie
posłuszeństwa. I robie to z googli

File_mon

Zapomniałem skompletowałem już po kilka sztuk kilka sztuk ENC,
pic16f688, pic 16f887 i pic18f97j60, no ale zwrócę uwagę na
proponowany W3100A.
pozdrawiam
AK