M #601, kan noen forklare

1 view

gau...@gmail.com

Stripe #601 av M sto i avisa i dag,
http://www.start.no/tegneserier/m/?1133218800 29/11-05 og stort sett
får jeg med meg de obskure referansene slik som Flying Spagetti
Monster koppen fra 20/11, men hva i all verden er "Some kind of
Monster" referansen i dagens M??

Er "Some Kind of Monster" dokumentaren om Metallica virkelig så
dårlig at det fremkaller brekkninger? Og er da "Crossroads" som er
neste kommentar en Best of Bon Jovi skive??

gaute

Heljar Grimstad

Det kan jo være han sikter til skuespillerdebuten til Britney Spears.
Filmen "Crossroads" som fikk elendig omtale. Eller den gitarfilmen fra
'86 med Ralph Macchio. Ikke lett å vite. Må si jeg er rimelig stolt av
å ha greid alle de obskure referansene til Mads Eriksen så langt (med
litt hjelp av Google), men akkurat denne tok jeg ikke. Men den
teorien der er jo ikke så dum. Kanskje Morten vet?

Men hviken Flying Spaghetti Monster fra 20/11? Husker ikke den og når
jeg bladde tilbake på Start sitt arkiv fant jeg bare en stripe med
Chewbacca og Life Day.

--

Heljar Grimstad

Morten Eriksen

Heljar Grimstad <heljar.gri...@chello.no> writes:

> Må si jeg er rimelig stolt av å ha greid alle de obskure referansene

> til Mads Eriksen så langt (med litt hjelp av Google), [...]

Det er sannelig ikke dårlig.

Jeg foreslo for Mads at han burde ha en liten konkurranse i
juleheftet, hvor leseren kunne sende inn en liste med alle
popkultur-referanser han/hun finner i stripene i albumet -- ikke bare
for vitsepoengene, men det man også finner på postere, kaffekrus,
bilder, og ikke minst: t-skjorter. Den som finner flest vinner en
original stripe, elns.

Mads mente det ble å appellere *for* mye til nerdete oppførsel, og for
mye jobb for å vinne, så han nikset idéen. :-}

> men akkurat denne tok jeg ikke. Men den teorien der er jo ikke så
> dum. Kanskje Morten vet?

Har ikke hørt med brutter'n, men jeg tipper Gaute har rett. I så fall
skal det bli interessant å høre Mads' unnskyldning for å ha sett den
Britney Spears-filmen...

> Men hviken Flying Spaghetti Monster fra 20/11? Husker ikke den og
> når jeg bladde tilbake på Start sitt arkiv fant jeg bare en stripe
> med Chewbacca og Life Day.

Jeg la merke til en FSM på et krus her en dag. (Litt graving i arkivet
senere:) Jo, stripe #594, den 21/11.

Morten
--
"All obscenity is less insulting than, ''How I was brought up and my
imaginary friend means more to me than anything you can ever say or do.''"

Heljar Grimstad

On 29 Nov 2005 21:54:06 +0100, Morten Eriksen <mor...@sim.no> wrote:

>Det er sannelig ikke dårlig.

Når jeg så størrelsen på Flying Spaghetti Monster referansen skal jeg
ikke se bort ifra at det er en hel haug som har gått meg hus forbi.
Fant plutselig en Sin City plakat i bakgrunnen når jeg bladde gjennom
stripene på Start. Men har nok tatt en god del. Skal innrømme at det
tok litt ekstra tenkearbeid da jeg så Mads sitte og drikke fra en
Slurm-kopp. Men kom til slutt på hvor jeg hadde sett det merket før.

Men alle tydelige referanser (t-skjorter, sitat etc.) har jeg med litt
tankearbeid og googling funnet fram til.
--

Heljar Grimstad

Morten Eriksen

Heljar Grimstad <heljar.gri...@chello.no> writes:

> Fant plutselig en Sin City plakat i bakgrunnen når jeg bladde
> gjennom stripene på Start.

Noen som la merke til noe kjent med denne?:

http://www.start.no/tegneserier/m/mstriper/m20051108.gif

Morten Eriksen

Morten Eriksen <mor...@sim.no> writes:

> Jeg foreslo for Mads at han burde ha en liten konkurranse i
> juleheftet, hvor leseren kunne sende inn en liste med alle

> popkultur-referanser han/hun finner i stripene i albumet [...]

Det ble altså ikke noe av, men fra og med i morgen er det allikevel en
mulighet til å vinne en original stripe, for de som skulle være
interessert: som i fjor blir det også i år en "M" julekalender hos
http://start.no , hvor hver "luke" er en liten popkultur-nøtt eller
annen oppgave.

Premie til tilfeldig trukket ut korrekt svar daglig er et eller annet
"M"-stæsj. Krus eller termoskopp med "M"-grafikk, muligens, og signert
album.

Samt at de som klarer alle er med i trekning av en original stripe fra
arkivet etter siste "luke". (Tror jeg, eller er det blant alle som
har minst ett korrekt svar, mon tro.. det kommer vel for en dag i
morgen.)

Thomas Skogestad

* Morten Eriksen

| Samt at de som klarer alle er med i trekning av en original stripe fra
| arkivet etter siste "luke". (Tror jeg, eller er det blant alle som har
| minst ett korrekt svar, mon tro.. det kommer vel for en dag i morgen.)

«Alle riktige svar er dessuten med i trekningen av en innrammet, original
M-stripe!»

http://www.start.no/jul/2005/

http://www.start.no/jul/kalender/?luke=1
http://www.start.no/jul/kalender/bilder/1des.gif
(Så fyren vil ha gavene og treet vil ha fyren? Er disse figurene mer
spesifikke referanser til noe?)

--
Thomas Skogestad
Pondus-stolen

Pudde Fjord

Thomas Skogestad wrote:
> [...]
> http://www.start.no/jul/kalender/bilder/1des.gif
> (Så fyren vil ha gavene og treet vil ha fyren? Er disse figurene mer

Hvor ser du et tre...?

Jeg ser et monster av det kjøttsultne slaget...

Pudde.

Message has been deleted

Trond Michelsen

Kristian A. Vaksdal wrote:
> Noen som har ringt til Ottar-damen? :)

Det er sikkert fryktelig mange som har ringt henne :) Men jeg har ikke
tatt sjansen (feig, må vite).

Men, jeg prøver febrilsk å skjønne poenget i stripa. Altså, Mads er
veldig påpasselig på at han unngår den lille faren (bananskallet), bare
for å bli knust av "noe" fra oven. Det som kommer fra oven ligner litt
på en flymotor, så tankene mine går i retning av Donnie Darko eller
Lost, men kan liksom ikke helt se koblingen mot Ottar.

Ottar har vel for så vidt vært ute og protestert igjen. Denne gangen i
forbindelse med pornosladd-rettsaken i Høyesterett. Men jeg klarer
heller ikke helt å koble dette mot stripa.

Har Ottar bare vært ute og slengt med leppa om M eller tegneserier
generelt, kanskje?

--
Trond Michelsen

Thomas Skogestad

* Kristian A. Vaksdal

| Noen som har ringt til Ottar-damen? :)

http://www.start.no/tegneserier/m/mstriper/m20051201.gif

Ane Marit Stø
Bentsebrugata 18 E, 0476 Oslo 92045616

???

- Vanligvis bruker det å arrangeres uka før påske, men at det skulle være i
dag fikk vi først vite på torsdag, sier landsstyremedlem i Ottar, Ane Marit
Stø. - Det var for sent til å arrangere noen demonstrasjoner.

Strippe-NM uten protester
http://www.dagbladet.no/kultur/2000/03/26/199180.html
(OBS! Chccre v sevyhsg!)

--
Thomas Skogestad

Telcontar (Svein-Magnus Sørensen)

"Trond Michelsen" <trondmm...@crusaders.no> wrote in message

> [...]
> på en flymotor, så tankene mine går i retning av Donnie Darko eller
> Lost, men kan liksom ikke helt se koblingen mot Ottar.

Ottar pleier vel å henge seg opp i uvesentlige detaljer selv om det er andre
ting som er viktigere. Det er kanskje det han sikter til?

- Svein-M

Morten Eriksen

Trond Michelsen <trondmm...@crusaders.no> writes:

> Men, jeg prøver febrilsk å skjønne poenget i stripa. Altså, Mads er
> veldig påpasselig på at han unngår den lille faren (bananskallet),
> bare for å bli knust av "noe" fra oven.

Det er vel verdens *nest* eldste slapstick-vits. Når folk kjente
gangen i verdens eldste vits -- mann sklir på bananskall -- så kom
denne første varianten, for at det skulle være en overraskende vri
igjen.

Jeg vet ikke om det var meningen at det skulle legges noe spesielt i
det som ramlet i hodet på ham -- tror ikke det. Men jeg følger ikke
med på Lost, og har ikke sett Donnie Darko ennå. :-}

Så jeg tror greia var bare å tegne en overdrevent enkel vits, som ikke
skulle kunne misforståes. :-D

> [Ottar]

Ok, snakket akkurat med Mads. Han er i litt hardt vær: han mente å
plukke et offentlig tlfnr hvor det ville slå dårlig an å ringe etter
"Chesty", bare for å tulle litt med leserne som ikke skjønner poenget
-- sånn apropos stripa med "Some Kind of Monster"-replikken. Han fikk
visstnok mye epost fra forundrede lesere etter den.

Men han overvurderte størrelsen på Ottar-gruppa -- for det viste seg
jo at deres "offentlige", generelle kontakt-tlfnr oppgitt på
www-sidene er det *private* tlfnr'et til et medlem. Au, au.

Kom visst en velfortjent liten oppstrammer fra Dagbladet, som naturlig
nok er lite glade for at noe i avisa kan tolkes til å være sjikane av
en person.

Men det går sikkert bra. De som er med i Ottar er vel ikke akkurat
kjent for å være sure og vrange mennesker, som lett hisser seg
opp.

Eller, vent litt nå...

Heljar Grimstad

On Thu, 01 Dec 2005 01:01:20 +0100, Thomas Skogestad
<barryg...@gmail.com> wrote:

>(Så fyren vil ha gavene og treet vil ha fyren? Er disse figurene mer
>spesifikke referanser til noe?)

Det "treet" kan jo minne om ett Cthulu-monster.

Så det er vel slik at guttungen kan ikke være alene med gavene,
monsteret kan ikke være alene med guttungen.

--

Heljar Grimstad

Telcontar (Svein-Magnus Sørensen)

"Heljar Grimstad" <heljar.gri...@chello.no> wrote in message

Det eneste problemet jeg ser at det er ingenting som hindrer gutten i å åpne
pakkene, og monsteret i å begynne å småspise på gutten samtidig lenge før
Mads har kommet seg til land.... :-)

- Svein-M

Pudde Fjord

Jeg svarte at M skulle hente pakkene mens monsteret var opptatt med
gutten...

Ville ikke akkurat tatt sjansen på å ta monsteret med i båten, jeg...

Pudde.

gau...@gmail.com

hmmm

Hvis gutten ikke kan være alene med pakkene og monstret ikke kan være
alene med pakkene må det vel bli som følgende:

tur 1: gutten over til andre siden
tur 2: tom tilbake
tur 3: monstret over til andre siden
tur 4: gutten tilbake
tur 5: pakkene over til andre siden
tur 6: tom tilbake
tur 7: gutten over til andre siden

Men jeg ville også bare tatt pakkene og rodd i sikkerhet

Morten Eriksen

gau...@gmail.com writes:

> tur 1: gutten over til andre siden
> [...]

Dine steg 3 og 5 kan vel byttes om, og også gi en korrekt løsning.

Fasit og vinner for hver luke blir annonsert ganske kjapt, den første
er allerede på plass:

http://www.start.no/jul/kalender/?luke=1

> Men jeg ville også bare tatt pakkene og rodd i sikkerhet

:-D

Thomas Skogestad

* Morten Eriksen

| Fasit og vinner for hver luke blir annonsert ganske kjapt, den første er
| allerede på plass:
|
| http://www.start.no/jul/kalender/?luke=1

Øy! De stavet etternavnet mitt feil.

--