ANWB kaarten

Gerrit

Hoi,

ANWB verkoopt vaarkaarten van Nederland in .DKW2 formaat die gelezen
kunnen worden door WinGPS 4 navigator van Stentec.

Hoe kan ik .DKW2 kaarten omzetten naar een ander formaat opdat deze in
een ander Navigatie programma kunnen worden gebruikt?.

Halen of brengen geen probleem.

groet.

Tom

"Gerrit" <L...@hetnet.nl> schreef in bericht

Misschien dat je eerst eens zou kunnen aangeven in *welk* formaat dat andere
programma zijn kaarten wenst in te lezen... en dan even googelen...

Tom.

Gerrit

Tom stelde de volgende uitleg voor :

Heb ik al geprobeerd. Bijvoorbeeld dkw2---->jpeg. Kom bij
www.stentec.nl en zegt met het manager programma te kunnen converteren,
ze bedoelen daarmee converteren naar een lagere versie wingps pro 3.3.

Op één of andere reden moet het mogelijk zijn. In de aangeboden kaarten
op internet via FTD3 verteld de aanbieder dat hij de dkw2 kaareten
heeft omgezet naar .ftn formaat en dat klopt ook, maar hij zegt erbij
dat het zijn geheim is. Jammer.
De meeste navigatie programma's kunnen Jpg, jpeg, Bmp, ftn converten.

groet.

Tom

> Heb ik al geprobeerd. Bijvoorbeeld dkw2---->jpeg. Kom bij www.stentec.nl
> en zegt met het manager programma te kunnen converteren, ze bedoelen
> daarmee converteren naar een lagere versie wingps pro 3.3.

Als dat Stentecprogramma kan converteren naar normaal jpg-formaat, komt het
er dus verder op aan dat je dat geheimzinnige andere navigatieprogramma waar
je de naam niet van geeft, jpg kan inlezen.

Tom.

Gerrit

Tom formuleerde de vraag :

Wat een onzin te suggeren dat ik geheimzinnig ben over navigatie
programma's. Daar gat het onderwerp niet over. Of ben je nieuwsgierig
welk programma dat nu is. Ik heb niets specifieks op het oog. Het gaat
meer om de transparantie. Hier komen er een paar programma's Ozi,
waypoitpositioner, gpsposition, pc-navigo.
Heb je antwoord op mijn vraag ga dan door.

Tom

> Wat een onzin te suggeren dat ik geheimzinnig ben over navigatie
> programma's. Daar gat het onderwerp niet over.

Je wilt weten of er hulpprogrammatuur is dat van DKW-kaarten een ander
formaat kan maken, zodat een 'ander programma' zoals je zelf formuleert, die
kaarten kan inlezen. Een prima vraag, maar je blijft maar het antwoord
schuldig op de tegenvraag welk programma (en dus: welk kaartformaat!) dat
dan is. Als je tegenvragen niet volledig wilt beantwoorden zodat de kans
groter is dat je een volledig antwoordt krijgt, moet je niet gek kijken dat
dat complete antwoord dan ook uitblijft. Navigatieprogramma's hebben nu
eenmaal, zoals elk programma dat met beeldmateriaal werkt, de hardnekkige
eigenschap elk voor zich uitsluitend te kunnen werken met het door de
programmeur daarvan bedachte bestandsformaat.

> Of ben je nieuwsgierig welk programma dat nu is. Ik heb niets specifieks
> op het oog.

Tja, dan zul je niet verder komen dan de standaard jpg, en dan maar hopen
dat als je wél een navigatieprogramma vindt, dat dat ding jpg kan inlezen of
kan converteren.

> Het gaat meer om de transparantie. Hier komen er een paar programma's Ozi,
> waypoitpositioner, gpsposition, pc-navigo.
> Heb je antwoord op mijn vraag ga dan door.

Je hebt al antwoord op je eigen vraag gegeven: Stentec heeft een programma
uit dat van dkw-formaat jpg kan maken (en naar ik me meen te herinneren ook
vice versa). ommige programma's willen echter geen jpg, maar png-bestanden.

Tom.

Gerrit

Tom heeft ons zojuist aangekondigd :
> uit dat van dkw-formaat jpg kan maken.

Je moet toch alles nogeens goed nalezen want ik zoek naar dat antwoord,
het gaat je goed verder???

Harige Henk

On Mon, 23 Oct 2006 19:25:29 +0200, Gerrit <L...@hetnet.nl> wrote:

<KNIPPERDEKNIP>

>Je moet toch alles nogeens goed nalezen want ik zoek naar dat antwoord,
>het gaat je goed verder???

Jammer dat je iemand die van goede wil is op een dergelijke manier
toespreekt. Erg jammer ontneemt anderen de lust om te helpen. Er is
niets vreemds aan het verhaal van Tom, wellicht moet je je eigen
formulering eens onder de loep nemen ipv anderen af te zeiken.

* plonk *

CeesS

> [...]
>dat als je wél een navigatieprogramma vindt, dat dat ding jpg kan inlezen of

Er is een schitterend freeware navigatieprogramma : Seaclear. Werkt
uitstekend met jpg. Werkt jammergenoeg niet met DKW2 formaat.

> [...]
>vice versa). ommige programma's willen echter geen jpg, maar png-bestanden.

Je bent niet juist geinformeerd : Stentec levert geen programma dat
DKW2 kan omzetten. Tot vorig jaar was een hulpprogrammaatje
beschikbaar dat van DKW jpg kon maken. Om copyright redenen is men
overgestapt op het DKW2 formaat, naar zeggen van Stentec omdat de
leveranciers van de kaartinfo dit verlangden.

Niettemin moet het technisch mogelijk zijn DKW2 om te zetten naar jpg.
Wie doet een poging ?

CeesS

Goodvibrations

"CeesS" schreef:

Je kunt als je die kaarten perse in een ander formaat wil, de papieren
versie zelf inscannen.
GV

CeesS

>Je kunt als je die kaarten perse in een ander formaat wil, de papieren
>versie zelf inscannen.
>GV

Dat is natuurlijk mogelijk, dat doe ik ook voor kaarten die niet
digitaal te koop zijn. Waar het om gaat is dat als ik keurig mijn
kaarten koop bij Stentec (en dus de licenties betaal), ik deze dan
niet kan gebruiken met het programma van mijn keuze, maar gebonden ben
aan het programma van de leverancier.
Bovendien krijg je via internet regelmatig updates van bv
boeienposities, die keurig in de digitale kaart verwerkt zijn en die
je op een ingescande kaart zelf moet intekenen.
Bovendien verlies je altijd detail en nauwkeurigheid door het
drukproces en de werking van het papier.
Mijn voorkeur is dus een simpele direkte omzetting van DKW2 naar bv
jpg of bmp formaat.

Dit is hetzelfde verhaal als de doorgeschoten kopieerbeveiliging voor
CD's en DVD's, wsar kopieren voor eigen gebruik volgens auteursrecht
uitdrukkelijk is toegestaan, je voor de hardware nota bene een
kopieerheffing betaalt maar de mogelijkheid tot kopieren door de
leverancier onmogelijk is gemaakt. Ik heb over deze spagaat de
mediadeskundigen van grote partijen in de 2e kamer alle benaderd, maar
je wordt afgescheept met nietszeggende en niet terzake doende
argumenten, terwijl het recht van de consument hier wordt verkracht.

CeesS

Roel Bouwman

Hoi CeesS,

On Mon, 06 Nov 2006 07:49:43 +0100, CeesS wrote:

> [...]
> kaarten koop bij Stentec (en dus de licenties betaal), ik deze dan
> niet kan gebruiken met het programma van mijn keuze, maar gebonden ben

Ik ben het helemaal met je eens. Ik had deze zomer hetzelfde probleem
met de kaartensets van de Oostzee van NV-Verlag. Deze worden in BSB-4
formaat geleverd, en ook dat is zo'n overmatig beveiligd formaat. Niet
te converteren naar iets anders en je mag ze slechts eenmaal op een machine
installeren, en daarvoor moet je ook nog contact opnemen met de uitgever
van de kaart voor een code. Ik heb dus geen enkele garantie dat ik na
een nieuwe installatie van de boordpc, of misschien wel na de aanschaf
van nieuwe hardware op de boot nog de mogelijkheid heb om de kaarten
te installeren.

E.e.a. valt verder niet te converteren, en daarmee zit je dus vast aan
software die BSB-4 ondersteunt. Ik gebruik al sinds jaar en dag Seaclear
en ben daar erg tevreden over. Het is ook goed bruikbaar in combinatie
met een touchscreen en we hebben de mogelijkheid (en dat gebruiken we ook)
om de gemaakte routes te uploaden naar onze GPS/kaartplotter zodat we
ook buiten alle informatie bij de hand hebben.

Helaas hadden we die mogeljkheid dus niet met de NV-Verlag kaarten. Ze
leveren wel een stukje software bij dat BSB-4 kan lezen, maar dat is een
uitgeklede versie van Chart Navigator van Maptech, en die mist dus
juist de functionaliteit om routes te uploaden naar een andere device
via NMEA. Als je dat wilt moet je flink extra in de buidel tasten.
Oftewel hebben we een paar weken lang ouderwets lijstjes met waypoints
met de hand in zitten voeren op de GPS.

Wat mij betreft een vorm van koppelverkoop. Immers, zoveel software is
er niet de BSB-4 kan inlezen. En ik doneer dat geld liever aan de maker
van Seaclear dan dat ik er een tweede stukje navigatiesoftware voor koop
dat veel minder prettig werkt dan Seaclear.

Volgens mij schieten de kaartenmakers wat door in hun beveiliging. Veel
digitale kaarten zijn ook belachelijk duur als in vergelijking tot de
papieren kaarten. Zelfs de ANWB doet daar in Nederland aan mee. Wat mij
betreft belachelijk. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat een instantie
als de Hydrografische dienst van de marine niet gewoon standaard een
electronische versie bijlevert als je een papieren kaart koopt. En dan
mogen ze wat mij betreft best wel een paar euro duurder worden om de
extra kosten van het electronische medium te dekken.

Maar in de huidige situatie is het zo dat onze overheid de kaartgegevens
kosteloos, maar wel als enige electronisch ter beschikking stelt aan een
internationale organisatie die deze gegevens daarna voor veel geld
doorverkoopt aan ondernemingen als Maptech, die er daarna weer veel
geld mee verdienen om die kaarten in een ander formaatje aan ons te
verkopen.

Er zijn ook landen die de kaarten voor hun regio's wel kosteloos
beschikbaar stellen. Als ze dat allemaal zouden doen zou er geen enkele
reden meer zijn voor al die ridicule beveiligingen. Er ontstaat ook
geen situatie waardoor uitgevers van kaarten inkomstenderving hebben.
Immers, geen enkel weldenkend mens gaat varen zonder papieren kaart,
dus iedereen koopt deze nog steeds. Ze zijn dan alleen de extra
inkomstenbron cq melkkoe kwijt van de verkoop van digitale kaarten.

Groeten,

Roel.

Stunteltje

Roel Bouwman schreef:

> [...]
> doorverkoopt aan ondernemingen als Maptech, die er daarna weer veel
> geld mee verdienen om die kaarten in een ander formaatje aan ons te

Voldoen de kaarten op:

http://www.risserver.nl/

onder het kopje ENC's

niet aan de eis ?

Goodvibrations

"Roel Bouwman" schreef:

> [...]
> installeren, en daarvoor moet je ook nog contact opnemen met de uitgever

Ik heb daarmee een betere ervaring. Ik heb eenzelfde set voor Kiel en Funen
van NV Verlag in een ander programma gebruikt en dat werkt. Ik gebruik de
kaarten in het programma MacGPSpro (45 euro). Nou, als er een afwijkend
programma is, dan dat wel. Ik moest wel zelf stuk voor stuk de kaarten
openen voor het gewenste gebied. Dat kan met andere programma's handiger,
maar ik vond dat niet zoveel extra moeite. Ze hoefden niet apart
gekalibreerd te worden, zoals met ingescande kaarten. Verder is het juist
gemakkelijk om routes in de kaart op het scherm te klikken met de muis en
daarna snel met een kabeltje over te zetten naar Garmin gps76. En die
stuurde bij mij de stuurautomaat aan. Ik deed dat dit jaar voor het eerst en
ben spinnend tevreden omdat het zoveel werk bespaart.

Overigens meen ik dat je de set voor twee computers mag gebruiken, thuis en
aan boord. Nog niet veel. En dus even opletten als je je laptop op
marktplaats zet.

Ronald

Bas

CeesS wrote:

> Niettemin moet het technisch mogelijk zijn DKW2 om te zetten naar jpg.
> Wie doet een poging ?

Da's toevallig! Laat ik nou net een verhaaltje willen tikken over mijn
perikelen met een setje digitale kaarten van Stentec (DKW 1805,
Oosterschelde/Veerse Meer/Grevelingen). Ik had ooit gezien op hun site
dat hun kaarten bruikbaar waren i.c.m. MacGPSPro dus vrolijk besteld,
voor 22.95. Dat blijkt echter een nieuwe versie van het dkw formaat te
zijn wat weer niet te gebruiken is met MacGPSPro. Enige wat ze daarvoor
hadden was een set kaarten uit 2004 die niet meer upgedate worden.
Onbruikbaar dus.

Lang verhaal kort: de clou is om die bestanden om te zetten naar een
raster formaat wat je Mac kan lezen (bij voorkeur een "losless"
formaat, blijft het lekker scherp, als TIFF, maar JPEG kan ook). Helaas
heb je daar wel tijdelijk een Windows machine voor nodig :( Installeer
daarop het gratis programma WinGPSLite van Stentec, de printer driver
Pdf995 (www.pdf995.com) alsmede het programmaatje pdfEdit995 van
dezelfde site.

Maak conform de instructies op www.pdf995.com in Windows zo'n printer
aan en zet het formaat op lekker groot, A1 ofzo.

Zet in WinGPSLite het gebied waarin je geinteresseerd bent in beeld en
doe "Print". Dat levert je een PDF bestand op wat je met pdfEdit995
weer kunt omzetten naar een TIFF.

Die TIFF hengel je over naar je Mac en je opent 'm met MacGPSPro, daar
kun je weer volgens de instructies die bij dat programma zitten de
kaart kalibreren etc. etc. Niet zo moeilijk, je kunt in WinGPSLite
immers wat waypoints op handige plekken zetten en die zo overtikken in
MacGPSPro.

Dat DKW2 formaat is een vectorformaat dus je kunt vrij grote
rasterbeelden maken (9500x5000, hoewel 't Windows laptopje toen wel
begon te roken), zo kun je behoorlijk inzoomen in MacGPSPro en toch een
goed beeld overhouden.

Groeten,

Bas.

FSD

Dit doet mij triggeren.........

Als je Ghostview (GSview32.exe) installeerd en Ghostscript en b.v. een
Tektronix-300i printer aanmaakt die standaard naar file print kan je
het zelfde doen.
De printer file (.PRN) wordt gemaakt als je print naar de Tektronix en
kan je daarna openen met GSview.
Hierna kan je kiezen naar wat voor formaat je het wil omzetten, BMP,
JPG, TIF, PDF, etc.

Op deze manier heb ik jaren PDF files gemaakt zoals op onze website.

http://www.cs.wisc.edu/~ghost/gsview/

--

~@<
_/\_

Bas

FSD wrote:

> Dit doet mij triggeren.........

Het truukje is niet nieuw ;) Onder Mac OS X kun je standaard al naar
een file "printen", je krijgt dan ook 'n pdf die wel om te zetten is.
Voor mij was het truukje onder Windows wel nieuw (doe geen Windows)
maar voor deze keer ook nog eens echt bruikbaar.

Nog leuker wordt het wanneer je de resulterende kaarten in een
programmaatje gebaseerd op openmap (http://openmap.bbn.com/whatis.html)
hangt; een out of the box navigatieprogramma!

Maar da's meer voor een ander onderwerp.