Digitaal geluid via Coax of Optisch

Martijn

Hi,

Bij mijn DVD-Speler zat standaard een coax kabel om het geluid naar de
digitale receiver te loodsen.... Nu heeft de DVD-speler ook een optische
uitgang en de receiver een optische ingang.......
Mijn vraag is eigenlijk, wat is beter? Is een optisch kabeltje uit
kostenbesparing weggelaten of is coax juist beter? Of zeggen jullie, dat
verschil in geluid hoor je toch niet?

MvG en BvD,
Martijn

Bytemaster

"Martijn" <NO....@NOSPAM.NL> wrote in message

Technisch gezien (de fysica achter de overdracht) blijft de coaxiale kabel
beter. Of je dat verschil hoort, valt te betwijfelen.

Dimitri

Hielke Bijker

"Bytemaster" <bytema...@gmx.de> schreef in bericht
Inderdaad is mij ook geen verschil opgevallen, in mijn geval gebruik ik
beide simpel omdat ik anders niet genoeg digitale inputs heb op mijn Marantz
sr 7000
Hielke

Gert Jan Kuiper

> [...]

> Technisch gezien (de fysica achter de overdracht) blijft de coaxiale kabel
> beter. Of je dat verschil hoort, valt te betwijfelen.

En een 'half' tulpsnoertje als "coaxkabel" gebruiken gaat ook uitstekend.

GJK

eelco van vliet

"> > > MvG en BvD,

> En een 'half' tulpsnoertje als "coaxkabel" gebruiken gaat ook uitstekend.

Ik ben zelf met een DVD-2900 en een Rotel RSP-1066 van Optisch naar Coax
gegaan. Het verschil is zeker wel te horen.
Het digitale signaal is in je speler immers electrisch, wat naar licht
gecoverteerd wordt. Je reciever doet weet het omgekeerde en maakt van licht
weer een electrisch signaal. Vandaar dat coax beter is, er is geen omzetting
nodig. Dus minder kans op fouten in de datastroom.

Meestal zit er bij de speler een heel goedkoop optisch kabeltje. Dan is coax
al snel een verbetering

Een tulp snoertje mist echter wel de bandbreedte. Ook is voor SPDIF (je coax
aansluiting) eigenlijk 75 Ohm nodig.

Dus een tulp snoertje werkt wel, maar het kan eigenlijk niet. Een videolink
van vdHul of een ander goed merk is de oplossing.

James T. Kirk©

evan...@wanadoo.nl vond het wel aardig, om in artikel<3faaba75$0$201
$1b62...@news.euronet.nl>, het volgende aan de usenetwereld mede te
delen

> Dus een tulp snoertje werkt wel, maar het kan eigenlijk niet. Een videolink
> van vdHul of een ander goed merk is de oplossing.

Je spreekt jezelf tegen. Overigens met enige handigheid, kun je voor een
fractie van de kosten zelf ook een 75 ohm kabeltje maken. Benodigheden:
2 goede cinch/tulp/rca pluggen, bijvoorbeeld AWB, en een stuk
antennecoax met dubbele isolatie, liefst het soort waar zendamateurs mee
ZENDEN. Heb zoiets ooit gelezen op www.audiofriends.nl
--

take care,
____________________________Jim©

~ Registered Linux user #310054 ~
[The Linux Counter - http://counter.li.org]
Posted by news://news.nb.nu

eelco van vliet

"James T. Kirk©" <no_...@forthisboy.com> wrote in message

> [...]
> 2 goede cinch/tulp/rca pluggen, bijvoorbeeld AWB, en een stuk
> antennecoax met dubbele isolatie, liefst het soort waar zendamateurs mee

Natuurlijk kun je een kabel zelf maken. Maar voor die paar tientjes ga ik
niet zelf knutselen.

Wat ik bedoelde was dat een tulpje wel werkt, maar ik me afvraag hoeveel
ellende als jitter en transmissiefouten je erdoor veroorzaakt.
En dat wilde je nou net voorkomen door van glas naar coax over te gaan. Het
heeft dus geen zin om je glas kabel te vervangen door een gewoon tulp
kabeltje. Daar win je niks mee, je hebt alleen meer geld uitgegeven.

Frank Talens

James T. KirkŠ wrote:

> [...]
> 2 goede cinch/tulp/rca pluggen, bijvoorbeeld AWB, en een stuk
> antennecoax met dubbele isolatie, liefst het soort waar zendamateurs mee

Ja het gaat in beide gevallen goed werken. Maar de impedantie is met
TV-Coax (meestal wit) 75 Ohm. Vb: H-125, H-121. (beide goede
satellietkabel van Belden)

Met een kabel van de zendamateurs is de impedantie meestal circa 50 Ohm.
Vb: RG-58, RG-213, R-100, Aircell 7 en Aircomm Plus.

En die info samen met andere hele leuke tips staan nog steeds op
audiofriends.nl.

Het makkelijkst gaat het met RG-58 (50 Ohm) of HV-121 (75 Ohm) omdat je
die heel gemakkelijk kan verwerken voor gebruik met de "goedkope"
vergulde tulpstekers. De kabel past dan door het stukje metalen veer
heen dat aan het achtereind van de tulpsteker zit..

Vaak gedaan...

Have Fun!

Frank
--
Don't let one company rule over the world;
Get rid of Microsoft, support open-source.

James T. Kirk©

fta...@nospam.netscape.net vond het wel aardig, om in artikel<bor6ij
$ip0$1...@news4.tilbu1.nb.home.nl>, het volgende aan de usenetwereld mede
te delen

> [...]
> vergulde tulpstekers. De kabel past dan door het stukje metalen veer
> heen dat aan het achtereind van de tulpsteker zit..

Dįt bedoelde ik en dan wil _ik_ voor een paar tientjes korting (ik heb
geen geld teveel, helaas, zoals Eelco) wel even knutselen. :-)