Konwerter usb <> UART PL2303HX vs cp2102

Bo(o)t manager

Zanabyłem sobie STM32f4Discovery i niestety nie ma on w/w
konwertera. No i znalazłem dwa u chińczyka, który wybrać? Ewentualnie
jaka inna opcja jest dostępna. System na PC to pingwin.
Z góry dzięki za pomoc.

Bo(o)t manager

Sebastian Biały

On 2016-03-28 22:06, Bo(o)t manager wrote:
> Zanabyłem sobie STM32f4Discovery i niestety nie ma on w/w
> konwertera.

A nie prościej odpalić USB w tym trybie? Tzn prościej w sensie ukraść z
jakiegoś innego projektu.

Bartolomeo

W dniu 2016-03-28 o 22:06, Bo(o)t manager pisze:
> Zanabyłem sobie STM32f4Discovery i niestety nie ma on w/w
> konwertera. No i znalazłem dwa u chińczyka, który wybrać?

Jak pingwin to w zasadzie wszystko będzie działać nawet podróby, bo na
100% ten PL2303HX to podróba. Gdyby chodziło o Windows poleciłbym
cp210x, te mam prosto od chińczyka i działają.

Bo(o)t manager

On Mon, 28 Mar 2016 22:24:05 +0200, Sebastian Biały napisał/a:

[ciach]
> A nie prościej odpalić USB w tym trybie? Tzn prościej w sensie ukraść z
> jakiegoś innego projektu.

Znaczy, chodzi Ci o to z drugiej strony(micro usb)? Bo tam jest
jedno mini usb które idzie do stlinka(programatora) i to drugie do
zabawy. Muszę to obczaić. Aj tak nieładnie mówisz ukrasć, nie lepiej
brzmi - pożyczyć?
Choć wolał bym sam coś napisać, no chyba że mnie przerośnie.( A
pewnie tak będzie).

Bo(o)t manager

Marek

On Mon, 28 Mar 2016 22:45:14 +0200, Bartolomeo <no...@none.com> wrote:
> Jak pingwin to w zasadzie wszystko będzie działać nawet podróby, bo
na
> 100% ten PL2303HX to podróba. Gdyby chodziło o Windows poleciłbym
> cp210x, te mam prosto od chińczyka i działają.

Nie wszystkie podróby pl23** działają poprawnie z linuksem. Pisałem o
tym z miesiąc temu.

--
Marek

Waldek Hebisch

"Bo(o)t manager" <bo.o.t_...@wytnijtopoczta.wp.pl> wrote:
> Zanaby?em sobie STM32f4Discovery i niestety nie ma on w/w
> konwertera. No i znalaz?em dwa u chi?czyka, kt?ry wybra?? Ewentualnie
> jaka inna opcja jest dost?pna. System na PC to pingwin.

Zalezy do czego konwerter. Ja debuguje przez SWD i mimo
ze mam konvertery to malo je uzywam. Pakiet stlink zawiera
emulacje polaczenia szeregowego przez SWD -- po stronie PC
robi to program st-term, po stronie STM32 trzeba podlinkowac
odpowiednia procedure. Jest klopot bo tylko jeden program
moze byc podlaczony do SWD -- jak debuguje (przez st-util)
to nie moge podlaczyc st-term.

Konwertery sa dostepne na PL2303HX, cp2102, cp2104, FT232RL
i CH340G. Dowolny konwerter powinien dzialac, driwery sa
w dystrybucjach Linuxa. Te na CH340G w tej chwili sa
najtansze ($0.60 za sztuke). FT232RL i CH340G maja
zworke do przelaczania napiecia zasilania pomiedzy
3.3V a 5V. cp2102, cp2104 i PL2303HX zawsze na wyjsciu
daja 3.3V i toleruja 5V na wejsciu. Poziomy logiczne
w STM32f4Discovery to 3V, ale wejscia cyfrowe toleruja 5V,
wiec napiecia pasuja.

Jesli chcesz dodatkowo uzywac konwertor do programowania
Arduino to potrzebujesz taki z wyprowadzona linia DTR.
Te za $0.60 maja tylko GND, RX i TX (plus zworke do
wyboru zasialnia). Niektorzy ludzie chca miec sprzetowa
kontole przeplywu (RTS, CTS, DSR, DTR). Nie znam modulu
ktory by fabrycznie mial piny do wszystkich tych sygnalow,
ale mam moduly z cp2104 gdzie na plytce sa pady z tymi
sygnalami i mozna sobie przylutowac odpowiednie zlacze.
UARTY w STM32f4Discovery maja FIFO, wiec nie powinny
gubic znakow bez sprzetowej kontroli przeplywu nawet
przy duzej szybkosci.

Jesli potrzebujesz konkretnych sygnalow to dobrze
patrzec na zdjecia. Powinno byc widac ktore sygnaly
sa wyprowadzone.

--
Waldek Hebisch

Bo(o)t manager

On Mon, 28 Mar 2016 22:41:15 +0000, Waldek Hebisch napisał/a:

[ciach]
> [...]
> na wejsciu. Poziomy logiczne w STM32f4Discovery to 3V, ale wejscia
> cyfrowe toleruja 5V, wiec napiecia pasuja.

Chodzi Ci o stlinky? Właśnie spróbowałem tego ale mi nie wychodzi.
Mógłbyś coś więcej o tym napisać? Byłbym wdzięczny.

Bo(o)t manager

astro

Bo(o)t manager wrote in
> Zanabyłem sobie STM32f4Discovery i niestety nie ma on w/w
> konwertera. No i znalazłem dwa u chińczyka, który wybrać

Mam USB-UART z najtanszej, czerwonej plytki z MicroUSB (~1.65USD na
www.aliexpress.com) z FTDI FT232RL. Nie mam pojecia, czy to oryginal, ale
do programowania Arduino Pro Mini sprawuje sie swietnie. Korzystam tylko z
Linuksa, nie uruchamialem pod Windowsianymi sterownikami, ktore weryfikuja
oryginalnosc. Zaleta jest zworka przelaczajaca miedzy 3,3V a 5V.

Ponizej offtopic o sterowaniu teleskopem przez konwerter USB-RS232.

Z ciekawosci kupilem konwerter USB - RS-232 przedstawiajacy sie jako
QinHeng Electronics HL-340 USB-Serial adapter. Zaznaczam, ze to "markowo
chinski produkt", tzn z CH340G w opisie, a nie podrobka Prolific czy FTDI.
Kosztuje... 1.10 USD z przesylka do Polski.
Testowalem ze Stellarium i Linuksem (kernel 4.5) oraz zabawkowym Meade'm
Autostar #494 + kabel z dodatkowa elektronika Meade #506. Bez problemu
steruje teleskopem. Wiele osob narzeka na chinskie CH340G. Zgaduje jednak,
ze wiekszosc problemow wynika z tragicznego sterownika dla Windowsa. Pod
Linuksem zarowno z Arduino jak i USB-RS232 nie mialem problemow z tym
chipem. Moje doswiadczenia sa jednak zbyt skromne, by istotnie brac je pod
uwage ;-)
Radoslaw Ziomber
www.astrofizyka.info

Dominik Morawiec

Z tego co zaobserwowałem problemem z tanimi adapterami USB <> RS232, ma na myśli ze złączem DB9, jest logika 5V na wyjściu. Nie posiadają odpowiednika MAX3232. Stąd zazwyczaj się biorą problemy z niedziałającymi tak jak powinny urządzeniami.

Waldek Hebisch

"Bo(o)t manager" <bo.o.t_...@wytnijtopoczta.wp.pl> wrote:
> On Mon, 28 Mar 2016 22:41:15 +0000, Waldek Hebisch napisa?/a:
>
> [ciach]
> >
> [ciach]
> Chodzi Ci o stlinky? W?a?nie spr?bowa?em tego ale mi nie wychodzi.
> M?g?by? co? wi?cej o tym napisa?? By?bym wdzi?czny.

Tak, stlinky + st-term. stlinky trzeba wlaczyc do wlasnego
projektu, ja przerobilem poczatek stlinky.h nastepujaco:

#ifndef STLINKY_H
#define STLINKY_H
#define CONFIG_LIB_STLINKY_BSIZE 64
#include <stdint.h>

tzn. dodalem definicje CONFIG_LIB_STLINKY_BSIZE, ale mozna
tez dac -DCONFIG_LIB_STLINKY_BSIZE=64 w linii polecenia
kompilatora.

Poczatek stlinky.c przerobilem jak nizej:

// #include <arch/antares.h>
#include <stdint.h>
// #include <stdio.h>
#include <string.h>
#include "stlinky.h"

no i zmienilem nazwe na stlinky.cpp (bo reszta byla w C++).

W programie glownym dodalem deklaracje:

struct stlinky stlinky_buff;

W ramach inicjowania robie tak:

stlinky_buff.magic = STLINKY_MAGIC;
stlinky_buff.bufsize = CONFIG_LIB_STLINKY_BSIZE;

W programie mam deklaracje:

int cnt = 0;

i kod:

char mess[] = "mess x\n";
mess[5] = '0'+(cnt%10);
cnt++;
stlinky_tx(&stlinky_buff, mess, strlen(mess));

Jak program chodzi i uruchomie st-term to mi pokazuje:

ST-Linky proof-of-concept terminal :: Created by Necromant for lulz
chip id: 0x410
core_id: 0x1ba01477
cpuid:impl_id = 0x41, variant = 0x1
cpuid:part = 0xc23, rev = 0x1
sram: 0x20000000 bytes @ 0x5000
stlinky detected at 0x20000844
stlinky buffer size 0x64
Entering interactive terminal. CTRL+C to exit

mess 0
mess 1
mess 2
mess 3
mess 4
mess 5

itd. To jest na plytce z STM32F103C8T6 bo akurat do
tego mam w tej chwili wszystko ustawione, ale inne rzeczy
chodzily tak samo z F4Discovery, wiec to tez powinno.

Komentarze:
- jak widac st-term ma buga i wypisuje wielkosc bufora dziesietnie,
ale daje przedrostek jakby bylo heksadecymalnie
- ja swoje rzeczy testowe czesto kompiluje do RAM, ale z st-term
wtedy program mi nie rusza, musialem kompilowac do flashu.

--
Waldek Hebisch

Bo(o)t manager

On Fri, 01 Apr 2016 02:15:30 +0000, Waldek Hebisch napisał/a:

[ciach]

> [...]
> - ja swoje rzeczy testowe czesto kompiluje do RAM, ale z st-term
> wtedy program mi nie rusza, musialem kompilowac do flashu.

Dzięki, za pomoc, udało mi się zaprząc tego "uarta" do pracy.
Całkiem mycne, już wiem że kontroler nie rozpoznaje mojego lcd.

Bo(o)t manager