Prolific, FTDI ... USB RS-232

re

Nosz ... przestały mi działać oba kabelki Prolific USB RS-232 w sensie, że
na nowym kompie nie działają z nowymi sterownikami. Mam już serdecznie dosyć
czytania o ich blokowaniu podróbek i nie widzę powodu by działać na
starożytnych sterownikach by to obejść. Widzę, że jakiś Unitek np daje
sterowniki FTDI, ale .. to są jego kabelki a jeden, który mam w ręce raczej
wcale nie działa. Może podróba Uniteka dla odmiany. Mam w każdym razie dość.

Co dokładnie mam nabyć normalnego, co działa i najlepiej rokuje bym nie
musiał obawiać się, że za jakiś czas przestanie działać ?

astro

re wrote:
> Nosz ... przestały mi działać oba kabelki Prolific USB RS-232

Pod Linuksem zarowno podrobki, jak i owiane zla slawa chinskie CH340G
dzialaja bez problemu :)

> Widzę, że jakiś Unitek np daje sterowniki FTDI

Unitek Y-105 jest na Prolific PL-2303 a Y-108 na FTDI FT232R.

> Może podróba Uniteka dla odmiany.

Uwaga na podrobki... FTDI :D
http://it.slashdot.org/story/16/01/31/1720259/ftdi-driver-breaks-hardware-again

> Co dokładnie mam nabyć normalnego, co działa i najlepiej rokuje bym nie
> musiał obawiać się, że za jakiś czas przestanie działać ?

Z tego co widzialem, milosnicy astronomii (potrzebuja do sterowania
teleskopem) polecaja:
Chipi-X10
Unitek Y-108
DIGITUS DA-70156 (uwaga, identycznie wygladajacy model tego producenta
jest na Prolific). Sam posiadam i dziala. Uzywam do sterowania teleskopem.
Z drogich: Moxa
Radoslaw Ziomber
www.astrofizyka.info

re

Użytkownik "astro"

re wrote:
> Nosz ... przestały mi działać oba kabelki Prolific USB RS-232

Pod Linuksem zarowno podrobki, jak i owiane zla slawa chinskie CH340G
dzialaja bez problemu :)
---
Nie napisałem, ale oczywiście chodzi o Windows.

> Widzę, że jakiś Unitek np daje sterowniki FTDI

Unitek Y-105 jest na Prolific PL-2303 a Y-108 na FTDI FT232R.
---
Aha, jeden wygląda jak Unitek i działa ze starymi sterownikami Prolific,
drugi jest nawet opisany Unitek ale nie działa wcale, i jeszcze jeden kabel
mam co mi niczego nie przypomina ale który działa ze starymi sterownikami
Prolific. Przy czym jest ciekawe, że na jednym z laptopów kiedyś dawno z
sukcesem zainstalowałem wyższe sterowniki niż te, które na nowym działają.

> Może podróba Uniteka dla odmiany.

Uwaga na podrobki... FTDI :D
http://it.slashdot.org/story/16/01/31/1720259/ftdi-driver-breaks-hardware-again
---
Pochlastać się można

> [...]

DIGITUS DA-70156 (uwaga, identycznie wygladajacy model tego producenta
jest na Prolific). Sam posiadam i dziala. Uzywam do sterowania teleskopem.
Dzięki za przegląd

astro

Znalazlem cos takiego:
Prolific USB To Serial Driver Fix
www.ifamilysoftware.com/news37.html

Mam tez glupi pomysl: moze kup znienawidzone, chinskie HL-340 (jak
rozumiem, tak nazywa sie chip dla RS232, a CH340G jest dla UART?)? :)
Pelno w sieci utyskiwan na te produkty, ale wynikaja one prawdopodobnie z
instalowania nieodpowiednich sterownikow.
Ten sprzedawca kabla za 1.19 USD
www.aliexpress.com/item/HL-340-USB-to-serial-cable-COM-USB-RS232-USB-9-pin-serial-cable-support-win7/32582654368.html
linkuje nawet drivery
http://pan.baidu.com/share/link?shareid=388319&uk=322357029
www.aliexpress.com/item/USB-2-0-to-RS232-Chipset-CH340-Serial-Converter-9-Pin-Adapter-for-Win7-8/32580364381.html

Nie mam pojecia, czy ma on wyprowadzone wszystkie linie sygnalowe RS-232.
To rozwiazanie ma jednak pewne zalety. Windows chyba nie ma sterownikow do
niego w "repozytorium" - nie uaktualnia sie same do niekompatybilnej
wersji. Poza tym ten chip jest tak tani i ma tak zla renome, ze raczej
chinczycy nie beda podrabiac samych siebie :)

MKi

-- Wiadomość oryginalna (wysłana 29.02.2016 21:58) --
Jeśli nie boisz się troszkę poprogramować, to można rozważyć kontrolerek
EFM8UB10xx produkcji SiLabs - jest toto na rdzeniu 8051, dostępny jest
darmowy kompilator KEIL i jest gotowy przykład konwersji UART-USB.

Nie wgłębiałem się akurat w to zastosowanie, ale z opisu w dokumentacji
przykładu zrozumiałem, ze nie wymaga żadnych sterowników.

Procek w Farnellu kosztuje 2,31 zł.

Pozdrowienia,
MKi

Marek

On Mon, 29 Feb 2016 22:22:34 +0000 (UTC),
r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro) wrote:
> Pod Linuksem zarowno podrobki, jak i owiane zla slawa chinskie
CH340G
> dzialaja bez problemu :)

Mam podróbki profiliica pl2303 i niestety nie działają pod Linuxem
prawidłowo. Efekt jest taki, że co chwila na rx pojawiają się losowe
bajty psujące transmisję, bez względu na wybraną prędkość bps.

--
Marek

Dominik Morawiec

Te tanie przejściówki z ch340 nie mają na płytce dodatkowego układu do konwersji napięć - przynajmniej ja ich nie widzę. Moim zdaniem powinno być zdjęcie z adapterem poziomów logicznych jak max232 by to w miarę działało.

Mario

W dniu 2016-03-01 o 04:30, astro pisze:
> [...]
> Pelno w sieci utyskiwan na te produkty, ale wynikaja one prawdopodobnie
> z instalowania nieodpowiednich sterownikow.

Kupiłem sobie na Ali kilka przetworników USB/RS485 na HL-340. No nie
było łatwo z tymi sterownikami pod W7. W końcu jakiś CH341 zadziałał,
ale i tak od czasu do czasu odinstalowuje mi się z systemu.

MD

Marek

Mógłbyś podkręcić jasnosc wypowiedzi? Ja używam przejściowek uart-usb
od starych tel. ericssona (tzw. kabelek data). Stare ericssony miały
standardowy uart 3.3V, a sam kabelek markowy był na układzie pl2303.
Miałem tanie źródło tych kabelkow, obcinało się wtyk od strony tel i
kabelek świetnie nadawał się do mcu 3.3V. Niestety trafiła mi się
seria kabelków wyglądających identycznie jak poprzednie ale na innym
układzie, udającym tylko pl2303. Efekt jest taki, że nawet jak się
zrobi test loopback (zwieramy ze sobą rx i tx kabelka) weryfikując
czy kabelek poprawnie odbiera to co sam nadaje to niestety kabelek
"odbiera" dodatkowe smieci. Zdecydowanie linuxowy driver pl2303 nie
radzi sobie z tym klonem..Zakładam, że pod win działa ale nie
sprawdzałem (przecież nikt nie produkowałby czegoś co nie działa z
win).

--
Marek

astro

Dominik Morawiec wrote:
> Te tanie przejściówki z ch340 nie mają na płytce dodatkowego
> układu do konwersji napięć

Na Aliexpress UARTy oznaczane sa jako WCH CH340G, a RS-232 jako HL-340.
Czy mozliwe jest, ze ten drugi uklad posiada w sobie funkcjonalnosc
MAX3232?
Ktos to badal oscyloskopem?

Co do oryginalnych chipow FTDI vs. Prolific, podobno Windowsowe sterowniki
FTDI sa najbardziej dopracowane. Zapamietuja numer portu, przypisujac
konkretnemu egzemplarzowi np COM5.
Port Prolifica podobno moze sie zmieniac po kazdym podpieciu przejsciowki.

Dominik Morawiec

Nie sprawdzałem oscyloskopem, ale zakładam że wszystkie te małe maja 5v rs232. Sklep botland w opisie swoich konwerterów opisuje napięcia rs232. Można założyć, że te co mają jedno COB na pcb to mają 5v rs232. Sprawdźcie sami, znalazłem tylko jedno typowo chińskie usb rs232 w tym sklepie z pełnym 10v rs232.

http://botland.com.pl/konwertery-usb-uart-rs232-rs485/4371-konwerter-usb-rs232-com-10v-ze-zlaczem-db9-ft232rl-sp-880.html

JDX

On 2016-03-01 17:15, Marek wrote:
[...]
> Miałem tanie źródło tych kabelkow, obcinało się wtyk od strony tel i
No właśnie, dlatego było tanie... :-D

> Zakładam, że pod win działa ale nie sprawdzałem (przecież
> nikt nie produkowałby czegoś co nie działa z win).
Chińczyk potrafi wiele rzeczy spi...ić, np. taką przejściówkę:
http://allegro.pl/przejsciowka-adapter-dysku-2-5-na-3-5-ide-ata-2014-i5015027275.html.
Wydawałoby się, że to niemożliwe, a jednak. :-D Dawałem tutaj kiedyś
linki do zdjęć gdzie po stronie „dużego IDE” pin-klucz (czyli puste
miejsce) był zamieniony ze zwykłym pinem (20 z 22 zdaje się).

re

Użytkownik "astro"

Znalazlem cos takiego:
Prolific USB To Serial Driver Fix
www.ifamilysoftware.com/news37.html
---
No ale ja to wiem. Tylko, że ten sterownik 3.3 jest stary. Jakie dokładnie
problemy rozwiązuje nowy a jakie dokłada ciężko powiedzieć, ale ogólnie nowy
jest raczej lepszy. Kiedyś np sterownik kabelka działał póki nie uruchomiłem
hibernacji, wtedy wysypywał system i aktualizacja sterownika ten problem
rozwiązała. Ale aktualnie aktualizacja czyni oba moje kabelki bezużytecznymi
(oczywiście 3.3 problem rozwiązuje). Nie wiem czy one są podróbami czy nie
są, ale ... no działają od wielu lat, więc pieprzenie o ich słabej jakości
trafić do mnie nie może. Więc by nie kręcić się tak w kółko szukam dobrze
rokującego zestawu sprzętu i sterowników.

[...]
No piękna cena tylko to idzie tygodniami. Naprawdę wolałbym kupić w Polsce i
zapłacić więcej za markowy sprzęt, ale nawet nie mam pomysłu jak go odróżnić
od tych podrób i/lub gdzie uderzać.
---
A ten ostatni link to nie działa.

[...]
No ... jest coś w tym co piszesz. Tak analizując co się pojawia przy
podłączaniu tego i owego dostrzegłem właśnie jakieś *340 na liście urządzeń.
Arduino, które chyba te sterowniki ma dobre.

re

Użytkownik "MKi"
---
Trochę daleko od tego, co chcę. Chciałem tylko adapter USB-RS232, który nie
przestanie mi działać za jakiś czas wraz z aktualizacją Windows. Choć teraz
myślę, że może wcale nie tak daleko. Gdyby np ... ten adapter był podłączany
nie USB a bezprzewodowo ...

bronek...@gmail.com

użytkownik re napisał:
> Nosz ... przestały mi działać oba kabelki Prolific USB RS-232 w sensie, że
> na nowym kompie nie działają z nowymi sterownikami.

https://www.youtube.com/watch?v=RZH_qGautqM

Mogę walnąć głupotę, bo średnio pamiętam zabawy mprog-iem
ale czy nie da się skopiować zawartości eeproma z oryginału
do tej niby podróbki?

re

Użytkownik
---
Dzięki, ale moje to raczej Prolific niż FTDI

astro

re wrote in <news:nbeg39$7cf$1...@mx1.internetia.pl>
> Gdyby np ... ten adapter był podłączany nie USB a bezprzewodowo

Jesli wystarcza Ci tylko linie RX/TX: uzywam Bluetooth - UART HC-06 wraz z
gotowa plytka z wtykiem DB9 oraz MAX3232.
www.aliexpress.com/item/MAX3232-RS232-to-TTL-Serial-Port-Converter-Module-DB9-Connector-MAX232/2038548039.html
Sluzy mi to do bezprzewodowego ustawiania teleskopu. Dziala :)

Ostatnio modne sa Internet of Things. Czekam na NodeMCU (oparte na ESP8266,
wiec z wbudowanym WiFi)
www.aliexpress.com/item/New-Wireless-module-CH340-NodeMcu-V3-Lua-WIFI-Internet-of-Things-development-board-based-ESP8266/32460412205.html
Zaprogramuje je tak, by kablowalo komunikacje TCP <=> UART. Uzyskam wiec
sterowanie teleskopem poprzez WiFi.

Sa aplikacje, ktore tworza w systemie wirtualny port szeregowy (programy
widza go, jak zwykly, lokalny COM), laczac sie ze zdalnym serwerem. Pod
Windowsem BODAJZE czyni to np COM by TCP
http://sourceforge.net/projects/combytcp
czy com2tc
http://com0com.sourceforge.net/doc/UsingCom0com.pdf

Pod Linuksem - socat